Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse."— Præsentationens transcript:

1 digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse

2 /oplæg rene (inc diskussioner) // pause ///Symbaloo for lærere

3 CYBERCULTURE - 2015 Undervisning på tirsdag

4 Lektor ved Forskningsprogram for Teknologi Og Uddannelsesdesign University College Sjælland overgang.wikispaces.com

5 Web 1.0: Anything can link to anything

6 Web 2.0: User participation

7 Web 3.0: Existing data re-connected for other (smarter) uses

8

9

10

11 Let’s Take It A Bit Further

12 Prensky, Marc 2001. Digital Natives, Digital Immigrants

13 White, David S. & Le Cornum, Alison 2011. Visitors and Residents: A New Typology for Online Engagement

14

15

16

17

18 Okay! but first….

19

20 Traditionel læremiddelkulturNye læremiddelkulturer Læremiddelkæde præget af faginstitutioner og en kæde af professionelle voksne, der producerer, vurderer og distribuerer læremidler til børn Kontingente læremiddelkæder med vilkårlige institutioner, funktioner, relationer, roller, og alder i produktion og valg af læremidler Forlagsproducerede (primært bøger)Internetbaserede KommercielleOffentliggjorte - brugergenerede (web 2,0) – open source – freeware BudgettungeGratis Præget af vaner og gatekeepers i form af bibliotekarer og IT-chefer Let tilgængelige læremidler – gatekeeperne bypasses Styret af en læremiddeltradition – et institutionsperspektiv Styret af et deltagerperspektiv (lærere og elever) Driftsikre Driftsikkerheden er usikker og afhængig af kontekst (rammefaktorer som netadgang, antal pc’er mv.) Indholdet er fagligt og pædagogisk legitimeret (I folkeskolen bl.a. gennem forankring i ”Fælles Mål”) Indholdsrelevansen afhænger af brugerens informationskompetencer (lærer eller elevens) Høj valideringsgradUsikker valideringsgrad (Brugergenereret indhold og brugergenereret validering) Tilbyder sikring og styring gennem ”ekstern didaktisering” Eleverne bliver didaktiske designere og læreren må i sit didaktiske design forholde sig til dette. (didaktik 2,0) Eksempel: ”Lærebogen”Eksempel: ”Wikipedia”

21 Traditionel læremiddelkulturNye læremiddelkulturer Læremiddelkæde præget af faginstitutioner og en kæde af professionelle voksne, der producerer, vurderer og distribuerer læremidler til børn Kontingente læremiddelkæder med vilkårlige institutioner, funktioner, relationer, roller, og alder i produktion og valg af læremidler Forlagsproducerede (primært bøger)Internetbaserede KommercielleOffentliggjorte - brugergenerede (web 2,0) – open source – freeware BudgettungeGratis Præget af vaner og gatekeepers i form af bibliotekarer og IT-chefer Let tilgængelige læremidler – gatekeeperne bypasses Styret af en læremiddeltradition – et institutionsperspektiv Styret af et deltagerperspektiv (lærere og elever) Driftsikre Driftsikkerheden er usikker og afhængig af kontekst (rammefaktorer som netadgang, antal pc’er mv.) Indholdet er fagligt og pædagogisk legitimeret (I folkeskolen bl.a. gennem forankring i ”Fælles Mål”) Indholdsrelevansen afhænger af brugerens informationskompetencer (lærer eller elevens) Høj valideringsgradUsikker valideringsgrad (Brugergenereret indhold og brugergenereret validering) Tilbyder sikring og styring gennem ”ekstern didaktisering” Eleverne bliver didaktiske designere og læreren må i sit didaktiske design forholde sig til dette. (didaktik 2,0) Eksempel: ”Lærebogen”Eksempel: ”Wikipedia”

22 http://sachachua.com/blog/2009/09/a-teachers-guide-to-web-2-0-at-school-illustrated/

23

24

25

26 Samleformer Produktion og videndeling Re-mediering Søgeformer Kommunikationsformer

27 Didaktik 2.0 Læreren som didaktisk designer Eleverne som didaktiske designere K3 K2 K1 stilladsering ”Lærerens opgaver og ansvar i en didaktik 2.0 kan sammenfattes i K1-, K2- og K3- aktiviteter, som alle handler om at stilladsere elevernes K1- og K2-aktiviteter. Det handler for læreren om at skabe et ’didaktisk design for didaktiske designere” (side 53) Didaktisk design for didaktiske designere: en læreropgave 2.0

28 Didaktisk design for skolen i vidensamfundet Opstart Formidlingsloop Elevarbejde Evalueringsloop Vejledningsloop / Formidlingsloop Elevarbejde Evalueringsloop Elevarbejde Didaktik 2.0: Undervisningsloop Summativ evaluering

29

30

31 OPGAVE: Grupper på 3-4 personer Opret en bruger Klik rundt i programmet Opret et ‘webmix’ Opret to ‘tiles’ Giv eksempel på, hvordan I vil kunne bruge det i jeres undervisning


Download ppt "Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google