Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Historien om Fællesindkøb Fyn Lederforum september 2008.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Historien om Fællesindkøb Fyn Lederforum september 2008."— Præsentationens transcript:

1 Historien om Fællesindkøb Fyn Lederforum september 2008

2 En historie fra den virkelige verden  Lissi Beier, Toftegaardens Børnehave  Børnehavens forhold til indkøb  Gennemgang af børnehavens samlede indkøb og forbrugsmønstre  Resultat af analysen Særdeles positiv E-handler og god udvikling Burger aftalerne 90% Indetificerede opmærksomhedspunkter til optimering – gebyrer, leverandør og procedure

3 Et godt eksempel AntalPris købPris aftaleBesp. Pr. stk. Total v. køb Total v. aftale Besparelse Store fastelavnstønder5 144 95 49 720 475 245 Små fastelavnstønder5 128 85 43 640 425 215 Store kroner5 12 5 7 60 25 35 Små kroner5 8 4 4 40 20 Gadekridt 30 Føres ej - - - - Sæbebobler 8 Føres ej - - - - Termometer til køl/frys12 48 8 40 576 98 477 Forlængerkabel 10mt 3 udtag1 216 88 128 216 88 128 1 fakt div. Kontorhold1 1.534 665 1.534 665 870 1 fakt papir1 626 182 626 182 444 4.411 1.977 2.433 Samlet besparelse på 6 fakturaerI DKKI % 2.433 55,17

4 En anden historie …  Børnehaven Blæksprutten  2 gamle maskiner (samlet investering ca. 29.000)  1 ny (samlet investering ca. 9.000)  Gammel drift ca. kr. 6.600,-  Ny drift ca. kr. 600  Besparelse pr. år ca. 6.000,-  Sparer penge allerede år 2

5 Hvad er Fællesindkøb Fyn  Indkøbssamarbejde mellem Assens, Faaborg- Midtfyn, Kerteminde, Nordfyns og Nyborg Kommuner.  Bestyrelse, 1 repræsentant fra hver kommune. FMK, formand.  I alt 5 medarbejdere.  Ryslinge Rådhus, Graabjergvej  FIF er en servicefunktion for dig !

6 Indkøbspolitik  Fælles indkøbspolitik i kommunerne, politisk vedtaget.  Alle forvaltninger, institutioner og afdelinger er forpligtet og ansvarlig for, at indkøb foretages i henhold til indkøbspolitikken.  Selvejende institutioner forpligtiget, hvis indskrevet i drift overenskomsten.

7 Obligatoriske aftaler  Alle aftaler der har været i udbud SKAL bruges brugergruppe – kravspec. (erstatning-sag Esbjerg kr. 350.000).  Obs: Aftale - produktgruppe hos leverandør (Kaffe - hjælpemidler)

8 Handel uden for aftalerne 2008  Rengøringsartikler, start 01.04.08 (Multiline)  Kaffe, the og automater, start 01.04.08 (Merrild)  Kontor- og skoleartikler, tonerprodukter, kuverter og papirvarer, start 01.06.08 (Lyreco)  Dental produkter, start 01.02.08 (Plandent)  Efter kontraktstart – handel uden for aftalerne på de ovennævnte 4 produktområder (5-7 mdr) ca. kr. 91.000 (Kun FMK)

9 Forskel: privat vs offentlig indkøber Offentlig indkøber Fælles spilleregler - EU direktiver Fælles spilleregler - EU direktiver Sikre lige adgang for alle Sikre lige adgang for alle Ikke forskelsbehandle / diskriminere - Gennemsigtighed Ikke forskelsbehandle / diskriminere - Gennemsigtighed Skriftlig kommunikation Skriftlig kommunikation Overholde gældende love og regler Overholde gældende love og regler EU udbud (ca. 1.5 mio) kontraktværdi inkl. optioner EU udbud (ca. 1.5 mio) kontraktværdi inkl. optioner Annonceringspligt (500.000) Annonceringspligt (500.000) Reglerne gælder for alle og hele tiden Reglerne gælder for alle og hele tiden Etik og moral Etik og moral Konkurrenceudsættelse !!! Konkurrenceudsættelse !!! Privat indkøber Interne/egne spilleregler Interne/egne spilleregler Frit valg Frit valg Fri kommunikation Fri kommunikation Etik og moral Etik og moral Gældende love og regler Gældende love og regler (Kontroldirektiv ½-1år)

10 Elektroniske arbejdsgange  Bestilling via kommunens e-handelsløsning er obligatorisk ved bestilling af varer på indgåede rammeaftaler.  Implementering af E-handel start Q2-2007  Ca. 100 personer på kursus (ca. 500 brugere)  Positive tilbagemeldinger på kurserne  Fra 250.000 til 1,5 mio  Fuld elektronisk indkøbsproces (1,30 pr. fakt)  Flere kurser i 2009  Udsagn fra kurserne: Ved lederne det om indkøb? Smart og nemt system Lettere når udvalget af varer er begrænset Vi sparer meget tid på at I gør arbejdet for os Fedt at vi bare kan henvise salgskonsulenter til jer….

11 Knager  Videresend nyheder omkring aftaler  Videresend nyhedsbreve  Medarbejdere til brugergrupper - repræsentanter  Annonceringspligt (500.000)  Udbudspligt (1.53 mio)  Tid i forbindelse med udbud  Planlagte investering vare- og tjenesteydelser (når kendt giv lyd)  Udbud vask og leje af måtter – venligst indsend jeres kontrakter til FIF inden 1. december 08 – På forhånd mange tak

12 Der er økonomi I indkøb !!!

13 ”Vi tager lederskabet på os” Plejerskab Ejerskab

14 Altid huske – aldrig glemme ALTID 3 tilbud du skal have hjemme du skal have hjemme


Download ppt "Historien om Fællesindkøb Fyn Lederforum september 2008."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google