Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden."— Præsentationens transcript:

1 Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden

2 Bispebjerg og Frederiksberg HospitalerFM | enheden Om dette oplæg Definition af ”adfærdskampagner” Virker de? Erfaringer fra Frederiksberg Hospital Hvad kan man gøre for at de giver effekt?

3 Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Hvad er en kampagne og hvad er det modsatte af en kampagne? Kampagne Udefrakommende initiativer Forud fastsatte eksterne mål, forventede resultater og metoder En fastsat stat og slutdag Arbejder ud fra overtalelsesstrategi Udefra kommende belønning Projekt lederen er marionet for ”de gode intentioner” Det modsatte Inde fra kommende initiativer Interne ideer til hvad vi skal nå og hvordan vi skal nå der hen Bygger på erfaringer og det eksisterende og slutter ikke Arbejder med at engagerer Glæde ved at gøre det ”gode” Projekt lederen som ressourceperson og sparingspartner

4 Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Sammenligning mellem effekten af kampagner etc. med udvikling af handlekompetence

5 Bispebjerg og Frederiksberg HospitalerFM | enheden Miljø- og energi kun en ting blandt mange Dokumentation Udvikling Energi Miljø Hygiejne Drift Arbejdsmiljø Sikkerhed Patienten

6 Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Der trækkes i afdelingerne fra alle sider Sådan kan udfordringerne om Bæredygtig Udvikling også opfattes, Er det ikke vigtigt nok til at det får plads i hverdagen Men Bæredygtig Udvikling kan også opfattes som et forsøg på at finde de bedste mulige løsninger på fremtidige udfordringer

7 Bispebjerg og Frederiksberg HospitalerFM | enheden Energisparekampagnen på Frederiksberg hospital: Besparelses resultater: Der er opnået en forbrugsbesparelse på 15 % i kampagneperioden og en varig forbrugsbesparelse på 8% - på de afdelinger vi kunne måle Resultater uden store investeringer En stor udfordring at måle og vise resultaterne

8 Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Erfaringen fra Frederiksberg Hospital: Proces Hospitalets personale i høj grad er parat til at tage deres del af ansvaret, såfremt medarbejderne inddrages i at formulere og identificere konkrete indsatsområder. Anbefalinger til fremtidige kampagner på Hospitalet vil være, at medarbejderne med fordel kan sættes endnu mere i centrum med hensyn til formulering af formål, mål og procesansvar, end det har været tilfældet i projektet. FM | enheden

9 Bispebjerg og Frederiksberg HospitalerFM | enheden En lokal miljø- og energipolitik Vores bud på en bred politik: Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler arbejder for, at hospitalets aktiviteter forurener og belaster miljøet mindst muligt under hensyntagen til patienternes behandling og pleje. Målsætningen er, at ledere og medarbejdere i det daglige arbejder for at forbedre miljøet og minimere spild med fuld opretholdelse af aktivitet, kvalitet, sikkerhed og sundhed.

10 Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Hvor skal man starte? Begynd med mennesker og deres bekymringer, ønsker, forventninger og forestillinger om fremtiden Det kan være egne, - eller arbejdsmæssigt Eks. Fra OPC

11 Bispebjerg og Frederiksberg HospitalerFM | enheden Samarbejde og vidensdeling Et konkret eksempel: Jeg ved ikke om det er dig, jeg skal spørge? Der er kommet nye kasser til specielt sygehusaffald. De er væsentligt mindre end dem, vi ellers har anvendt. En konkret problemstilling med disse er, at de store kanylebøtter ikke kan være i kassen. Endvidere hang der i vores skyllerum en "Affaldshåndtering, sorteringsvejledning". Den er helt tilbage fra augsut 2003. Jeg har taget den ned, da jeg formoder at den ikke længere er gældende. Jeg husker, at du fortalte, at du overvejede at lave nyt materiale vedr. affaldshåndtering, og at vi ikke behøvede at komme så meget i kassen med specielt sygehusaffald?

12 Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Faldgruber vedr. arbejde med miljø Undgå: At give et dystert billede af verdens fremtid At pådutte folk et individuelt ansvar om, at det er deres skyld, hvis udviklingen fortsætter ikke bæredygtigt. At give indtryk af, at teknologiske fix kan løse alle problemer. At holde økologiske hensyn op som modsætning til langsigtede økonomiske hensyn. (Modsætningen mellem kortsigtede økonomiske interesser og langsigtede økonomiske interesser er mere frugtbar at fokusere på.) At bruge fakta til at udsige værdidomme At alle argumenter og meninger kan være lige gode – de bør begrundes sagligt og værdimæssigt.

13 Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Vaner Ca 90 % af de ting vi gør hverdag er vaner Det tager ca 21 dage at ændre en vane. Forandringer Forandring kræver at man føler man er med til at bestemme hvor man skal hen.

14 Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler ”Adfærdskampanger” Vi skal sætte en dagsorden eller tale en dagsorden op, Gøre det vigtigt Blive set Skabe nye handle muligheder Ændre vaner Skabe medejerskab og engagement.

15 Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Hjælp dem til at opbygge en følelse af ejerskab til problemstillingerne og deres mulige løsning Giv medarbejderne en mulighed for at undersøge og engagere sig i relativt selvvalgte spørgsmål. Støt medarbejdernes mulighed for at handle ‘i virkeligheden’ i overensstemmelse med deres egen mening. Sørg for, at deres engagement bliver synligt for andre.


Download ppt "Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google