Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vejen mod at lære at læse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vejen mod at lære at læse"— Præsentationens transcript:

1 Vejen mod at lære at læse
„Læsning“ ved genkendelse 1. Skabelse af måder til at opfatte lyde Forståelse af hvordan man bruger bogstaver  evner til sprog kendskab til bogstaver 2. Læsning ved hjælp af lydopfattelse Evne til at opfatte lyde uden problemer 3. Skabelse af måder til læsning ved bogstavgenkendelse Gentagelse af korte ord Udvikling af kendskab til ord

2 1. Før man lærer at læse Hvis et barn skal videre i udviklingen af skrivning og læsning skal det have tilegnet sig disse ting: Høre efter højtlæsning Forståelse af indholdet Forståelse af ord Forståelse af ordenes dele Udvikling af brugen af ord Evne til at fortælle Evne til at danne sætninger Orddeling Lydlære Finde ord med fælles endelser Bogstavernes lyde og navne Forståelse af bogstavernes funktion Skrivningens og læsningens retning Barneskrift Ordlege skal foregå i løbet af 8 måneder Barnet skal kunne, gennem leg, lave tegninger og skrive barneskrift Ved evaluering kan bruges KTI (kontrolleret tegne iagttagelsesprøve) 1.a Læsning ved genkendelse (før lydlære) Eget navn, familiemedlemmers børnenavne 1.b Sansning af lyde Ordets begyndelse Umiatsiaq u-u-u Siku si-si-si   1.c Opdagelse af bogstavernes lyde  1.D Opdagelse af hvordan man bruger bogstaver Læsning fra venstre Man læser bogstaver De bliver til ord 

3 2. Barn der er begyndt at lære at læse
2.A Genkendelse af lyde Lyde og vokaler skal alle læres 2.b Forståelse af sammenhængen mellem ord og lyddele Hvormange stavelser? Første lyd? Sidste lyd? Hvormange lyde inde i et ord? Hvis man sammensætter lyde som i et puslespil bliver de til ord. Barneskrift Jeg skriver de lyde jeg kan høre ved et ord Barnet skal kunne disse ting, hvis det skal udvikle sine færdigheder i sin læring af skrivning og læsning: Evne til at kunne fortælle virkelige og tænkte forhold på en forståelig og sammenhængende måde. Skal kunne bogstavernes lyde. Skal kunne bogstaverne (hvor lydene findes inde i munden, lydlære, deres navne og form) skal læres. Genkendelse af ord og finde ud af lyde. Lydgenkendelse uden besvær Lave små historier. Læsning af korte sætninger. Barneskrift. Ordlege skal der beskæftiges med i 8 uger. Takuss utiss Tegninger med tekst Skrive navne på ting i lokalet Børnene skal kunne genfortælle det de har skrevet. Til evalueringen kan bruges  IL-Basis – for hold Onam-64

4 3. Overgangen mod at kunne læse
Stavning gennem genkendelse Småhistorier der kan opbygges Anaanama ameq suliaa kusanaq Markering af vokaler Anaanama Hvormange orddele? __ __ __ __ A-naa-na-ma a-meq su-li-aa ku-sa-naq Ord inde i ord Tipippoq ipippoq ippoq Ord i familie Siku Sikusivoq-sikuvoq-sikuguppoq Sikutorpoq-sikusimavoq Stæle lyde Qeqoq (q) eqoq miteq (m) iteq Tilførsel af lyde til ord k+immiaq kimmiaq t+immiaq timmiaq Hvis et barn skal videre i sin udvikling af skrivning og læsning, skal det have tilegnet sig disse ting: Evne til at læse hele ord Lyst til at skrive og læse Skal tilegne sig skrivning og læsning som værktøjer Skal kunne bruge skrivning og læsning til: undersøgelser, oplevelser og få ideer Skal kunne finde lyde uden besvær Lave små historier ved brug af lyd Læsning af aldersvarende bøger Fremlæggelse af hvordan man har forstået indholdet af det læste og det skrevne Læsning af lånte bøger fra biblioteket Læsning af småbøger I klassen Læsning af hvad der er skrevet af klassekammerater Kan bruges til evaluering ONAM 120 Anaanama ameq suliaa kusanaq

5 Mulige indikatorer for, hvor barnet er nået:
Niveau 1 Bogstaver og skrivning Mangelfuld lydopfattelse anivoq anq Ataata atata Sikuvoq skv Eqaluk eau Niveau 2 Skrivning ved hjælp af lyd Skrivning ved at følge lyden Ukiaq ukijaq Uanga uvanga

6 Mulige indikatorer for, hvor barnet er nået:
Niveau 3 Skrivning ved at følge egne regler Man følger slavisk det man har lært Nanu nannu Suna suuna Sooq suuq Niveau 4 Skrivning uden fejl Fejl begået ved stresset adfærd Qaqqaq qaqaq Kakkik kakik

7 Mulige indikatorer for, hvor barnet er nået til ved skrivning:
Barnet kan høre lydene, men ikke skrive dem Kan høre og skrive nogen af vokalerne sl sila Er i stand til at skrive små ord der ligner hinanden og som man ser tit ini-isi asu-asi Fra af, at man tvivler, kan man nu skrive små ord (jeg kan huske hvordan det skrives)  Barnet akn høre og skrive når konsonanter er I begyndelsen og slutningen af et ord Savik kumak Ud fra kendskabet til bogstav og ord, kan barnet skrive ord med hjælp fra læreren (barnet kan skrive flere og flere ord    Forståelsen af sammenhængen mellem nogle orddelinger, der bruges I forskellige ord nerivoq – nerilerpoq - nerinianngilaq Forståelsen af, at flere ord kan ende med samme bogstav, f.eks. “I”  neqi – nipi -- isi Skrivning med korrekte endelser  anisinnaavoq - sisusinnaavoq Selv skrive små historier 

8 De største bremseklodser ved læring
Ved børnenes læring omkring læsning, er de største problemer, som følger: Søgning af grænser. Rastløshed. Mangel på struktur i hverdagen. Vrede. M.m

9 Hvis man skal blive i stand til at læse, er det nødvendigt at være et trygt menneske, og have lært hvordan man opfører sig. Mange kræfter bruges til at løse problemer, kræfter der ellers skal bruges til skolegang og læring. Det er derfor nødvendigt at ændre deres adfærd, så de får kræfter til at lære at læse og skrive.

10 At give værktøj

11

12

13

14

15

16

17

18

19 Hvordan er det at blive bidt?

20

21

22

23 Vi vil høre efter Kammagiikkusuppugut Ikioqatigiikkusuppugut
Nuannaarusuppugut Atukkavut nammineq aaqqikkusuppavut

24 Vi vil være venner

25 Vi vil hjælpe hinanden

26 Vi vil være glade

27 Vi vil selv lægge vores bøger på plads


Download ppt "Vejen mod at lære at læse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google