Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Informationsmøde tirsdag den 10. juni 2014. Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Informationsmøde tirsdag den 10. juni 2014. Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen."— Præsentationens transcript:

1 Informationsmøde tirsdag den 10. juni 2014

2 Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. 3.Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

3 Skolen i Bevægelse Skolens opgave er at bevæge og at bevæge sig – for at sikre optimale udviklings- og læringsbetingelser Skolen sikrer at alle børn og unge møder nærværende voksne – hver dag Skolen danner mennesker der mestrer liv og læring Skolen bygger på elevernes mod på og lyst til læring Skolen udvikler fleksible og innovative organisationsformer Skolen er en del af samfundet – samfundet er en del af skolen

4 Skoledagens længde Lille afdeling Hver dag :08.00 – 14.00 Mellem afdeling 2 dage :08.00 – 14.00 3 dage :08.00 – 15.00 Store afdeling Hver dag:08.00 – 15.00

5 Grundskemaet 1. lektion08.00 - 08.50 2. lektion08.50 – 09.40 pause 20. min. 3. lektion10.00 – 10.50 4. lektion10.50 – 11.40pause 40 min. 5. lektion12.20 – 13.10 6. lektion13.10 – 14.00pause 10 min. 7. lektion14.10 – 15.00

6 Nye fag Engelsk fra 1. årgang Vi har det fra 0. årgang Tysk fra 5. årgangVi får det fra 3. årgang Disse fag starter vi fortsat med 1 år før. Biologi fra 7. årgangVi har det fra 6. årgang Geografi fra 7. årgangVi har det fra 6. årgang Fysik/kemi fra 7. årgangVi har det fra 6. årgang

7 Bevægelse Bevægelse er en central del af den nye reform. Minimum 225 min. pr. uge incl. Idræt Lille afdeling får : 240 min. Mellem afdeling får :255 min. Store afdeling får :265 min. Lektionerne hæves fra 40 til 50 min, deraf skal der mindst være 5 min. bevægelse. Enten som en integreret del af undervisningen eller som et fysisk afbræk af undervisningen.

8 Understøttende tid Ekstra tid, der gives – så eleverne får større mulighed for at opnå trivsel/læring. EksemplerBevægelsesdelen Pædagogernes deltagelse i lille afdeling Pædagogernes deltagelse i mellem afdeling URS timer etc.

9 Lektiehjælp og faglig fordybelse Der gives 2 timer i lille og store afdeling 3 timer i mellem afdeling Timerne er frivillige indtil næste folketingsvalg. Vi forventer at alle deltager, da timerne bliver et væsentlig element i vores dagligdag. Vi har 17 lærere/pædagoger til 16 klasser – så vi har prioriteret det højt. Til- og framelding via et dokument på intra

10 Lektier på Ødsted Skole Følgende princip er besluttet i skolebestyrelsen Den lektiefri skole – eller næsten Elever har ingen dag til dag lektier. Som udgangspunkt kan eleven nå sit skolearbejde i løbet af skoledagen. 8. og 9. årgangs elever kan have få skriftlige afleveringsopgaver, som skal færdiggøres hjemme. I samråd med eleven og forældrene, kan der laves individuelle aftaler. Træning Vi anbefaler stadig, at der hver dag læses hjemme (vores anbefaling er 15 til 20 min.)

11 Individuelle læringsmål Hvad skal jeg lære? Hvordan skal jeg lære det? Har jeg lært det? og hvad skal jeg så lære? Lærerne, pædagogerne og ledelsen på kursus i uge 32. Tilknyttet en forsker – han holder os i hånden Vi starter i fagene dansk, matematik og engelsk. 3 år til implementering af læringsmål

12 Andre tiltag for Ødsted Skole Lejrskoler fremover 2014/2015 og 2015/2016 - overgangsordning Store ABC 2 overnatninger 9. årgang2 overnatninger Fremover Mellem ABCDE hvert 3 år2 overnatninger Store ABC hvert år2 overnatninger

13 Andre tiltag for Ødsted Skole Skolefesten tilbage på skolen Skolefest for lille afdeling : 18.00 – 21.00 Skolefest for mellem afdeling : 18.00 – 21.30 8. årgang : skuespil i gymnastiksalen Skuespil: kun for elever Halbestyreren står for salg af øl, vand, slik og aftensmad.

14 Andre tiltag for Ødsted Skole Forældremøder 2 møder for alle klasser, 3 for 9.årgang Klassearrangementer Lærerne har fået tid til deltagelse i 1 arrangement Forældresamtaler Der gives 3 samtaler til hver elev

15 Konsekvenser af lærernes og pædagogernes arbejdstid Lærerne og pædagogerne har fået fast arbejdstid. Fuldtidsansat: 40 timer om ugen i 42 uger. Derfor kan lærerne ikke kontaktes uden for deres arbejdstid. Hvis det er absolut vigtigt – kontaktes den nærmeste leder – så tager lederen beslutningen og kontakter evt. læreren/pædagogen

16 Konsekvenser af lærernes og pædagogernes arbejdstid Den daglige kontakt Skriv på intra – læreren svarer hurtigst muligt, afhængig af indholdet af teksten. Hvis I ønsker at snakke med læreren/pædagogen, sender I en SMS til den pågældende. Så ringer læreren/pædagogen tilbage, når de får en ledig stund. Alle ansatte har fået deres egen arbejdstelefon. Telefonnumrene vil ligge på intra efter ferien.


Download ppt "Informationsmøde tirsdag den 10. juni 2014. Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google