Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

UEA-undervisning som projektemne Af Allan Dam og Kirsten Viborg VSD afdeling Lem.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "UEA-undervisning som projektemne Af Allan Dam og Kirsten Viborg VSD afdeling Lem."— Præsentationens transcript:

1 UEA-undervisning som projektemne Af Allan Dam og Kirsten Viborg VSD afdeling Lem

2 Vores udfordring  At UEA-undervisningen føltes meningsfuld for eleverne  At UEA-undervisningen forberedte eleverne på uddannelsespraktikken  At skolevalget efter folkeskolen føltes mindre uoverskuelig  At UEA-undervisningen havde høj prioritet i skoleårets planlægning  At give eleverne en forsmag på projektopgaven i 9. klasse  At eleverne fik en bred viden om de mange muligheder

3 Hvordan skulle det serveres? Ikke alle elever ser frem til at forlade folkeskolen, så hvordan skulle vi lægge det frem for dem? Ikke alle elever ser frem til at forlade folkeskolen, så hvordan skulle vi lægge det frem for dem? Vi valgte at give projektet titlen: Vi valgte at give projektet titlen: Det gode liv – identitet, valg af uddannelse og job Det gode liv – identitet, valg af uddannelse og job Ved opstarten fik eleverne et materiale udleveret, indledningen lød: Ved opstarten fik eleverne et materiale udleveret, indledningen lød: Hvorfor vælge dette tema? I står inden så længe overfor at skulle træffe et valg om, hvad I vil efter 9. klasse, så…… Hvilke muligheder har I? Hvad ønsker I? Hvad drømmer I om? Så derfor går vi sammen på opdagelse i det danske uddannelsessystem. I har allerede fået nogle erfaringer, som I kan bruge i projektarbejdet.

4 Vi indledte UEA-arbejdet, og dermed også introduktionen til intro-kurserne, med besøg på forskellige virksomheder, hvor også UU deltog Eleverne skulle på forhånd forberede spørgsmål om: - uddannelse - beskæftigelsesmuligheder - arbejdets indhold - karrieremuligheder - lønforhold - hvad kræves der (god fysik, tålmodighed…) - hvem arbejder man sammen med (andre jobtyper) - jobbet i fremtiden - osv. Vi besøgte Skive Folkeblad, Gammelgård, Skive Kaserne og et bosted Ud i virkeligheden - Virksomhedsbesøg Det er dit liv Det er dine valg Opstarten

5 Præsentationen Vi samlede de to 8. klasser og gennemgik en power-point om projektet Samtlige dias havde ovenstående som sidehoved (vi ser diasshowet) (vi ser diasshowet) Fire 9. klasses elever kom og fortalte om deres introforløb, Fire 9. klasses elever kom og fortalte om deres introforløb, og eleverne havde mulighed for at stille spørgsmål til dem Eleverne havde på forhånd stiftet bekendtskab med www.ug.dk og Jobkompasset www.ug.dk

6 Eleverne havde på forhånd fået udleveret et skriftligt materiale på 14 sider (inkl. logbogssider) Dette materiale indeholdt: - Mål med projektet - Projektarbejde som arbejdsform (hjælpeark) (eleverne var dog godt bekendt med projektarbejdsformen, da de fra (eleverne var dog godt bekendt med projektarbejdsformen, da de fra skoleårets start hver især kørte et personligt projekt) skoleårets start hver især kørte et personligt projekt) - Info om produkt og fremlæggelse - Praktiske forhold - Bedømmelseskriterier - Eksempler på projekter Forskellige steder på skolen var der ophængt en plakat med projektets titel som overskrift (bilag)

7 Mål: I loven står der, at I skal have en uddannelses- og erhvervsundervisning, hvor hovedområderne er:   Det personlige valg   Uddannelse og erhverv   Arbejdsmarkedet Målet med en undervisning, der er baseret på ovenstående er, at I kan:   udvikle faglige, sociale og personlige kompetencer   træffe et kvalificeret valg af uddannelse   indse betydning af livslang læring   forholde sig til forhold og vilkår, som er knyttet til uddannelse, beskæftigelse og arbejdsmarked.

8 Eksempel på projekt Eksempel 1 Kurt har en dr ø m om at blive elektriker, men har h ø rt at det er en sv æ r uddannelse. Man skal f.eks. v æ re ret god til engelsk og matematik, og det synes Kurt langt fra, han er. Det er derfor vigtigt for ham at finde ud af, om hans dr ø m er realistisk. Kurts problemformulering lyder: Er det muligt at min dr ø m om at blive elektriker kan g å i opfyldelse? Hvis jeg s æ tter alt ind p å det, hvilke fag skal jeg s å koncentrere mig s æ rligt om i folkeskolen? I projektugen tager Kurt ud p å Skive Tekniske Skole og taler med b å de l æ rere og elever p å elektrikeruddannelsen. Han taler med UU-vejlederen og han er p å www.ug.dk for at s æ tte sig grundigt ind i uddannelsen. Han bes ø ger et elektrikerfirma, hvor han snakker med mester om, hvad arbejdet som elektriker g å r ud p å. www.ug.dk

9 Hvordan gik det så? Det gik over al forventning - - eleverne var aktive, initiativrige og engagerede - - de tog ansvar - - de oplevede emnet som vedkommende og meningsfyldt - de mest skoletrætte elever blomstrede op - - de kom udenfor huset og besøgte bl.a. Ålborg Zoo, Skive Politi, dyrlæger, skoler, landmænd, frisører osv. - - de lavede fantasifulde fremlæggelser ( her havde vi inviteret forældrene til at være med – der kom desværre kun 1)

10 Konklusion Vi mener, at:   UEA-undervisningen med fordel kan have en høj prioritet i aktiviteterne i 8. klasse   Det gøres meningsfuldt ved at kombinere intro-kurser, virksomhedsbesøg, opfølgning på uddannelsesplaner og kendskab til UG.dk   Det er en selvfølgelighed at have UU med på sidelinien i hele forløbet – giver godt afsæt for det videre arbejde   Eleverne får en mulighed for at vise andre sider af sig selv   Klare krav og rammer kombineret med en stor grad af ansvar fremmer chancen for et succesfuldt forløb


Download ppt "UEA-undervisning som projektemne Af Allan Dam og Kirsten Viborg VSD afdeling Lem."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google