Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6."— Præsentationens transcript:

1 Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6

2 Værdigrundlag Værdigrundlaget består af en samling nøglepunkter – værdier - for organisationens måde at arbejde på.

3 Hvad er en værdi? - 1 En overbevisning En adfærd
Kan ikke observeres direkte Hvad er godt og ondt? Hvad er positivt og negativt? Forbundet med normer og moral Vedvarende Vejleder og sandsynliggøre formålstjenlig adfærd

4 Hvad er en værdi? – 2 Værdier er de holdninger, der lægges til grund for, hvorledes opgaverne løses og samarbejdet tilrettelægges. Værdier skal være vejledende for adfærd og beslutninger i dagligdagen. Værdier skal diskuteres og fortolkes i de konkrete situationer. Værdier er gældende for hele organisationen. Værdier er fælles for ledelse og medarbejdere Værdier skal være accepterede

5 Personlige og organisatoriske værdier
Personlige værdier Personlig overbevisning Bygger på den enkeltes baggrund Omfatter alle livets forhold (tryghed, kærlighed, sex, udfordringer, respekt m.v.) Organisationens værdier Organisationens liv Bygger på org. baggrund Omfatter arbejdslivet, samarbejde, levering af ydelser m.v.)

6 Hvorfor er værdier vigtige?
Giver mening med tilværelsen Er et fast holdepunkt i hverdagen Er stabile medens regler kan drøftes (og omgås) Mennesker vil bevidst eller ubevidst søge overensstemmelse mellem eget værdigrundlag og organisationens Jo større overensstemmelse – jo større tilfredshed Uoverensstemmelse skaber frustration

7 Eksempel på værdier Respekt - alle skal have en god og ordentlig behandling. Vi respekterer det enkelte menneske. Respekt for andre menneskers livsværdier, meninger og erfaringer er forudsætninger for en meningsfyldt og ligeværdig dialog.   Helhedssyn - vi skal tænke i helheder og sammenhænge. Vi tager hensyn til helheden. Vi søger løsninger, der hænger sammen både for den enkelte og for fællesskabet.   Ansvarlighed - alle har et ansvar. Vi skal yde den mest effektive og bedst mulige service. Vi gør vores yderste for at opfylde vores mål. Vi slipper ikke en opgave før den er løst.  Troværdighed - man skal kunne have tillid til os. Vi står ved det, vi gør. Man skal kunne regne med det, vi siger. Vi prioriterer adgangen til information og den åbne debat.  Forandringsvilje og engagement - vi skal gøre det endnu bedre. Vi sætter pris på nye idéer og afprøver gerne nye veje. Vi engagerer os fagligt og personligt, og vi stræber efter at gøre en forskel.

8 Ringkjøbing Amts værdigrundlag
Respekt for individet Det gode samarbejde Forskellighed Anstændighed Åbenhed Engagement Den gode service Nærhed Faglig kvalitet Sund økonomi

9 Den gode service - fortolkning
Faglig kvalitet Der skal være høj faglig kvalitet I Ringkjøbing Amts måde at løse opgaverne på. Borgerne og virksomhederne skal opleve, at uanset om der er tale om meget komplicerede ydelser, eller det er enkle konkrete myndighedsafgørelser, så er det høæj kvalitet, der er nøgleord for amtet. Medarbejderne skal opleve, at der lægges vægt på høj kvalitet. God kvalitet er også ensbetydende med troværdighed I løsningen af opgaverne. Vi skal holde, hvad vi lover. Nærhed I Ringkjøbing Amt er der et ønske om, at vores ydelser skal leveres så tæt på den enkelte borger og virksomhed som muligt. Det skal ske under hensyntagen til den faglige kvalitet og den sunde økonomi. Det er vigtigt at finde en god balance mellem disse tre begreber. Nærheden betyder også, at ydelserne ikke altid skal være ens. De skal hellere tage hensyn til den enkelte borgers og virksomheds situation. Nærhende er også et vigtigt element for respekten for individet. Det gælder i løsning af opgaver og i samarbejdet. Sund økonomi For at kunne imødekomme borgernes forventninger om god service og høj kvalitet skal amtet have en sund økonomi på både kort og lang sigt. Ve er meget bevidste om, at det er borgernes skattebidrag, der er det økonomiske grundlag for vores arbejde og service. En sund økonomi giver samtidig en uafhængighed, som er vigtig for enhver. Vi gør os derfor umage med at anvende vore ressorucer bedst muligt.

10 Det gode samarbejde - værdifortolkning
Forskellighed Vi er alle forskellige. Ledere og medarbejdere, administration og institutioner, ansatte og borgere, danskere og udlændinge. Vi har det til fælles, at vi har vores virke her I Vestjylland. Anstændighed Samarbejdet er præget af vilje til at behandle hinanden anstændigt, tilllid til, at alle gør deres bedste, ærlighed overfor hinanden og af personlig ansvarlighed og imødekommenhed. Den stærke hjælper den mindre stærke. En god aftale er en aftale, hvor begge parter er tilfredse med resultatet – også I morgen. Åbenhed Samarbejdet er præget af åbenhed. Forudsætningen for åbenhed er en åben dialog. Den åbne dialog betyder, at enhver frit kan give udtryk for sine holdninger for synspunkter. Alle skal være parate til at lytte til andres synspunkter og holdninger. Kun derigennem er vi i stand til at skabe trivsel og effektivitet. Engagement Samarbejdet er præget af et fagligt og personligt engagement hos den enkelte. Vi har et ønske om at opfylde målene for Ringkjøbing Amt og helst gøre det en tak bedre. Alle har en forpligtigelse til at skabe engagement på arbejdspladsen. Det er det, der giver et godt indhold i dagligdagen. Sådan har det altid været i Vestjylland.

11 Rosengårdens værdier Tillid Tryghed Ligeværd Respekt/accept/tolerance
Kontakt/synlighed Læring

12 Novo’s værdigrundlag Ansvarlige Ambitiøse Ansvarsbevidste
Samspil med interessenter Åbne og ærlige Parat til forandring

13 Novo’ s værdier – central fortolkning
Ansvarlige Vi skal hver især være ansvarlige – over for virksomheden, os selv og samfundet – for kvaliteten af vores indsats, for opnåelse af vores mål og for udviklingen af vores virksomhedskultur og fælles værdier Ambitiøse Vi vil være toneangivende inden for alle vores felter. Vi vil nå udfordrende mål. Ansvarsbevidste Vi skal drive vores virksomhed på en socialt ansvarlig og miljøbevidst måde og bidrage til udviklingen i de lokalsamfund, vi oprerer i. Samspil med interessenter Vi ønsker en aktiv dialog med vores interessenter for at udvikle og styrke vore virksomheder. Åbne og ærlig Vi skal være åbne og ærlige for at værne om Novo Gruppens og hver enkelt medarbejders omdømme. Parat til forandring Vi skal forudse forandringer og udnytte dem til vores fordel. Nytænkning er central for vores virksomhed, og vi vil derfor styrke “den lærende organisation” for at sikre, at vores medarbejdere hele tiden kan udvikle sig og være I stand til at påtage sig nye arbejdsopgaver.

14 Syddansk Universitet Fællesadministrationen
Engagement  Arbejdsglæde og ansvarlighed for opgaven   Troværdighed Kvalitet i arbejdet og pålidelighed i kommunikationen   Respekt Ligeværd i arbejdet og loyalitet for opgaven   Helhedssyn Helhed i arbejdet og sammenhæng i løsningen


Download ppt "Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google