Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "© Jakob Fischer Jørgensen / VUC"— Præsentationens transcript:

1 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
STUDIEDANSK © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

2 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
LÆSEMILJØ © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

3 LÆSEMILJØ: FYSISKE RAMMER
Av min ryg! De fysiske rammer undervurderes ofte Kroppen har behov for bevægelse Læsning = stillesiddende arbejde Skift hyppigt siddestilling Hold jævnligt pauser Rejs dig op og bevæg kroppen © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

4 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
LÆSEMILJØ: STOLEN Sørg for god understøttelsesflade (gode ben/hjul) Polstret sæde med bløde kanter Sædet skal kunne vippe/justeres God lændestøtte er vital Gerne mange justeringsmuligheder © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

5 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
LÆSEMILJØ: BORDET Tilstrækkelig stor plade Mat overflade (ikke lysreflekterende) Skråtstillet bordplade/vippeplade Justérbar i højde og vinkel © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

6 FYSISK LÆSEMILJØ: OPGAVER
Tegn en skitse over din foretrukne læsearbejdsplads komplet med bord, stol, belysning og alle andre objekter, der er en del af din opstilling. Vær omhyggelig og brug gerne farver. Lav derefter: En kort liste over de forhold der er i orden En kort liste over de forhold der kunne forbedres, og beskriv hvordan © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

7 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
LÆSEMILJØ: PSYKISK Stor betydning for resultat og udbytte Faremoment: Forstyrrelser af enhver art Faremoment: Overspringshandlinger © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

8 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
LÆSEMILJØ: PSYKISK PLANLÆGNING: Opdel dit læsearbejde i overskuelige dele Benyt studielæsningsteknikker FORSTYRRELSER: Skriv tanker, ideer og ting du skal huske ned, så de ikke ”overtager” dine tanker mens du læser Aftal med familien at nu læser du, og ikke vil forstyrres Sluk smartphonen/fjernsynet/radioen Sørg for der ikke er rod indenfor dit synsfelt Hav kun de ting omkring dig du har brug for BLIV SIDDENDE: Hvis det er svært, så sæt et stopur eller en alarm. Bliv siddende til den ringer Aftal med dig selv at verden ikke går i stå fordi du ignorerer den © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

9 PSYKISK LÆSEMILJØ: OPGAVE
Læseblokade: Lav en liste over, hvad der oftest får dig til at gå i stå i læsearbejdet Ophæv læseblokaden: Overvej hvordan du kunne undgå de faktorer der får dig til at gå i stå i læsearbejdet, og lav en liste over disse © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

10 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
EFFEKTIV LÆSNING Mål for den effektive læser: At kunne vælge de rette redskaber, hjælpemidler, metoder og værktøjer, samt at kunne kombinere disse, og tilpasse dem til teksten/opgaven. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

11 EFFEKTIV LÆSNING: TRE FASER
FØR LÆSNINGEN Blad teksten igennem Overvej hvad du ved om teksten og emnet i forvejen Overvej læseformål, tidsforbrug og læsestrategi UNDER LÆSNINGEN: Få overblik over teksten Fastlæg og revidér læseformål Søg oplysninger svarende til læseformålene Opbevar informationen Brug de tillærte metoder EFTER LÆSNINGEN: Bearbejd informationen Vurdér læseudbyttet Søg supplerende oplysninger © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

12 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
FØR LÆSNINGEN Arbejd med teksten ”68’er klicheer”: Orientér dig i teksten ved at bladre teksten igennem og skimme den. Vælg selv skimmeteknik. Vælg herefter mindst tre læseformål, som teksten sandsynligvis giver nogle gode svar på. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

13 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
UNDER LÆSNINGEN Arbejd videre med teksten ”68’er klicheer”: Læs teksten, og tag noter undervejs. Vælg selv imellem de notatteknikker vi har gennemgået. Fasthold ydermere din forståelse ved undervejs at bruge en eller flere af de forståelsesmodeller/metoder vi har gennemgået i undervisningen © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

14 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
EFTER LÆSNINGEN Arbejd videre med teksten ”68’er klicheer”: Se dine udarbejdede noter og forståelsesmodeller igennem, og sortér/omstrukturer hvis nødvendigt. Tag stilling til om dine læseformål er opfyldt, samt selve kvaliteten af din forståelse. Gør klart til kort at kunne præsentere og begrunde dine metodevalg for holdet, samt en kort refleksion over hvad der virkede og hvad der ikke gjorde. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC


Download ppt "© Jakob Fischer Jørgensen / VUC"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google