Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMaria Brandt Redigeret for ca. et år siden
1
www.sund-by-net.dk www.rogfrihed.dk 1 National konference d. 21. november 2011 - Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel på, hvordan kommunen og sociale institutioner kan tænke tobaksforebyggelse ind i det daglige arbejde v./ Birgit Munk, Tine Gomard og Lene Krusaa
2
www.sund-by-net.dk www.rogfrihed.dk 2 Ny kommunal strategi Hvordan kommunen med en systematisk rekrutteringsform kan nå udsatte borgere give udsatte borgere omsorg Hvordan kommunen ved at anvende STOPLINIEN kan tilbyde en meget kosteffektiv indsats en individuel rådgivning
3
www.sund-by-net.dk www.rogfrihed.dk 3 Udsatte borgere og tobak 87 % af udsatte borgere ryger, mod 21 % af befolkningen 51% af rygerne blandt udsatte borgere ønsker at holde op mod 61% af rygerne i befolkningen Udsatte borgere opsøger ikke rygestoprådgivning Udsatte borgere kan rekrutteres systematisk
4
www.sund-by-net.dk www.rogfrihed.dk 4 Omsorg – sundhed eller samvær? Omsorg som samvær: gennem samvær, relationer og fælles aktivitet kompenseres for handicap, manglende sociale relationer, misbrug og andre faktorer, der begrænser borgeren i hverdagen. Omsorg som sundhed: indeholder et tydeligt mål om udvikling. Fra sygdom, lidelse, smerte til rask, velfungerende, velvære.
5
www.sund-by-net.dk www.rogfrihed.dk 5 Omsorg: hvad og hvordan? At tage vare på andre mennesker som værdifulde og uerstattelige, og hvis behov vi ønsker at imødekomme Den professionelle skal bidrage til, at borgeren får mulighed for at leve et godt liv
6
www.sund-by-net.dk www.rogfrihed.dk National telefonrådgivning 12 års erfaringer/bygger på best practice Åbent alle hverdage plus en aften Gennemfører knap 10.000 samtaler årligt Gratis at ringe for rygestopperen Finansieret via Finansloven Styregruppe med repræsentanter fra Sundhedsstyrelsen og Folkesundhed København
7
www.sund-by-net.dk www.rogfrihed.dk Rådgivere på STOPLINIEN Efteruddannet i rådgivning af hjemløse, psykisk syge og misbrugere Særlig viden om sammenhæng mellem abstinenssymptomer og overdosering af psykofarmaka Løbende faglig opdatering Supervision med psykolog Rådføre sig med psykiater 7
8
www.sund-by-net.dk www.rogfrihed.dk Proaktive rådgivningsforløb -Fleksibelt rygestopforløb – 8 samtaler -Kan suppleres med at borgeren selv ringer op til STOPLINIEN -Undersøge, identificere og mobilisere rygestopperens indre motivation for ændring - Særlige opmærksomhedspunkter kan være at abstinenser pga. rygestopstoppet, kan forveksles med abstinenser fra misbruget/symptomer på psykisk sygdom vejledning i brug af farmakologiske hjælpemidler 8
9
www.sund-by-net.dk www.rogfrihed.dk Proaktive rådgivningsforløb (2) Orientering af egen læge kan være nødvendigt Fortrolig behandling af oplysninger Kun problemstillinger vedrørende rygning/rygestop 9
10
www.sund-by-net.dk www.rogfrihed.dk 10 Koncept udviklet på baggrund af erfaringer fra modelprojekt Røgfrihed for alle, i samarbejde med STOPLINIEN At rekruttere udsatte borgere til Proaktiv telefonisk rygestoprådgivning via personalet på sociale institutioner
11
www.sund-by-net.dk www.rogfrihed.dk 11 Rundt om Projektets formål Koncept for det opsøgende arbejde Erfaringer som kan bruges af andre www.rogfrihed.dk
12
www.sund-by-net.dk www.rogfrihed.dk 12 Projektets formål Systematisk opsøgende indsats få institutioner til at påtage sig den forebyggende indsats og integrere tobaksforebyggelse i den daglige praksis Rekruttering gennem andre giver kontakt til flere borgere skaber lokal forankring Proaktiv telefonisk rygestoprådgivning et godt tilbud til sårbare borgere
13
www.sund-by-net.dk www.rogfrihed.dk 13 Koncept for systematisk opsøgende arbejde Udvælg og opsøg sociale institutioner Kompetenceudvikling af personalet Fastholdelse og sparring
14
www.sund-by-net.dk www.rogfrihed.dk 14 Udvælg og opsøg sociale institutioner Udvælg relevante institutioner - systematisk tilgang og fastholdelse Skab nysgerrighed og interesse - Salgsarbejde, skab god kontakt - Anerkendende og lyttende, respekter deres rammer Aftal første korte møde - Viden om tobak og socialt udsatte - STOPLINIENS tilbud - Giv plads til holdningsdiskussion
15
www.sund-by-net.dk www.rogfrihed.dk 15 Kompetenceudvikling af personalet At opnå tryghed ved at tale med borgeren om tobak og henvise til tilbud om rygestop. Tobakkens farlighed Fordele ved rygestop Viden om socialt udsatte og rygning Håndtering af dialogen, motiverende samtale - Spørg til tobaksforbrug - Anbefal rygestop - Henvis til STOPLINIENS proaktive telefonrådgivning Spot og skab anledninger Plads til holdningsdiskussioner Støt løbende borgeren i at blive røgfri
16
www.sund-by-net.dk www.rogfrihed.dk 16 Fastholdelse og sparring Opfølgning, ros og sparring Netværksdannelse holder fokus Holdningsændring tager til ”Den gode historie”, giver energi Myter kan aflives med fakta Borgerne vil og kan og har brug for hjælp Vær vedholdende og tro på det
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.