Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

FBU Børneseminar 2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "FBU Børneseminar 2010."— Præsentationens transcript:

1 FBU Børneseminar 2010

2 Børns naturlige instinkter starter altid med mulighederne
Børns naturlige instinkter starter altid med mulighederne. Børn gør uden at vide det ting, de slet ikke har lært endnu. Børn fokuserer helt naturligt altid på at se og tænke i muligheder. Det med at se og tænke forhindringer er noget, de lærer af voksne. På den måde er opgaven for voksne at blive som børn igen. I hvert fald når det gælder indstillingen til, hvilke muligheder vi hver især har”.

3 Hvad er det vi vil skabe? Gode fodboldmiljøer
Et trygt udviklingsmiljø. Et miljø hvor børnene kan og tør præstere så godt deres evner tillader det. Et miljø hvor børnene føler sig velkomne. Et miljø hvor fodbolden gennemføres på børnenes præmisser. Et miljø hvor man kan dygtiggøre sig. Et miljø hvor far og mor er en naturlig del af årgangens hverdag. 3

4 Gode fodboldmiljøer Tryghed: Tilknytning: Variation: Både og:
Rammen skal være både genkendelig, tryg og stabil. Tilknytning: Spillerne får altid lov at være i samme gruppe med deres kammerater til træning og stævner – ingen selektion Variation: Indholdet af træningen skal varieres og udvikles Miljøet skal opleves udfordrende og meningsgivende Både og: Hvis man skal skabe et godt miljø, er det både og i stedet for enten eller. Planlægning og organisering: Cheftræner – Assistenter – forældre - Stationstræning

5 Gode fodboldmiljøer Det gode fodboldmiljø er kendetegnet ved: Tryghed
Tilknytning Variation Både og Planlægning og organisation

6 ”Hvordan lærer børn?” Børn lærer på de samme måder over hele verden
Øvelsen skal give mening for spilleren. Øvelserne (til spillerudvikling) direkte relation til spillet Være tilpasset målgruppens alder. Det en spiller bryder sig om lige meget om de er 5 år eller 15 år ” hvad gør jeg når jeg har bolden?” ”hvordan får jeg bolden fra det andet hold?” Målet for enhver børne- og ungdomstræner Udvikling af hver enkelt spiller ikke af holdet. Rollen som børne- og ungdomstræner skal være at skabe træningsmiljøer som udvikler spillernes mulighed for at finde kreative løsninger på de problemer som indgår i spillet.

7 Kampe/Stævner (Formål/mål)!
Formål/mål med kampe/stævner… Ingen resultatmål i børnefodbold… Glæde, erfaringer og gode oplevelser Arbejde med spillernes udvikling Opstil tekniske/spilintelligensmæssige mål i kampene, og arbejd med dem – evaluer på målene med spillerne efter kampene.. Se de enkelte kampe som afsluttede seancer, fokuser på den enkelte aktivitet, ikke på sammenhængen Alle behøver ikke spille kampe/stævner hver weekend! Tid til leg, venner, familie, osv. Lad spillerne/familierne selv vælge… 7

8 Dimensioner - logik for børn
DOKUMENTATION 4 mod 4 på en mindre bane og uden faste pladser. 8 mod 8 med fast plads som forsvarsspiller. Kilde: US Youth Soccer

9 der nåede en medspiller
Boldresultater for Page er samlet i dette skema DOKUMENTATION Spil Afleveringer der nåede en medspiller Skud på mål Mål Erobringer 4:4 28 10 5 2 29 8:8 Kilde: US Youth Soccer

10 U12 eksperiment i Spanien
DOKUMENTATION 7:7 11:11 67% effektiv spilletid (enkelte kampe op til 83%) 53% effektiv spilletid 22 berøringer/spiller i gennemsnit 7 berøringer/spiller i gennemsnit 26 skud på mål i gennemsnit 8 skud på mål i gennemsnit

11 Børnestruktur 2010 - 2011 U5 3 mod 3 U6 U7 U8 5 mod 5 U9 U10 U11
5 mod 5 eller 7 mod 7 U 12 7 mod 7

12 Hvornår skal vi vinde og hvordan!
Vi skal altid forsøge at vinde, men - altid ud fra følgende parametre: HAK princippet overholdes, også i det sidste spændende minut. Rotation på pladserne, alle skal prøve at spille alt, også i de tætte kampe. Rotation på målmandspladsen. Udvikling af spillernes færdigheder gennem erfaring, kommer ALTID før resultater. Vi skal forsøge vinde de enkelte kampe, sammenhængen mellem flere kampe er principielt ligegyldig. 12

13 Hvornår skal vi vinde og hvordan!
U5-U8 Det handler om at have det sjovt, men selvfølgelig er der en vinder og en taber U8-U11 Det handler om at vinde, men på den tilpasset måde Tilpasse sit hold efter den situation det står i. U12-U13 Bredde AGF – Ølstykke (licensklubber) U14-U15 Elite – Brede AGF - Ølstykke (licensklubber) Stadig tænke på i kampe og træning Hvordan rykker vi op og ned? Pige - drenge Hvis man kan se tabeller og resultater fra U9 hvad kan man bruge det til? Jo yngre Jo mere lige meget spilletid. Jo mindre topkampe. Jo mindre specialisering i kampene og mellem kampene. Jo større rotation i og mellem kampene.

14 10 kvaliteter som beskriver gode trænere
Hør efter, hør rigtigt efter Hav en interesse i de mennesker, som du har indflydelse på - som menneske Giv klare forventninger Vær engageret i at give viden eller indsigt videre Forstærk positiv opførsel Vær troværdig Vær fleksibel og fordomsfri En humoristisk sans og entusiastisk Udfordre, motivere og kræv en høj udførelse Vis selvkontrol

15 DBU´s 10 trænerbud De 10 trænerbud
Den gode mikro- og børnetræner sikrer sig altid: DBU´s 10 trænerbud Trænerbud Fordi… 1 at have udarbejdet et træningsprogram børnene har krav på en forberedt træner 2 at al træning foregår med bold mange boldberøringer styrker indlæringen 3 at der er én bold til rådighed pr. spiller det stimulerer børnene til bl.a. at jonglere, drible og finte og dermed øge deres boldkontrol 4 at spilleren er i centrum hver enkelt barn udvikler sig forskelligt, og alle har krav på et træningsprogram der stimulerer og udvikler barnet teknisk, psykisk og socialt. Et undervisningsprincip som vis-forklar-vis kan være fordelagtigt 5 at der spilles på små områder små fodboldben skal spille fodbold, ikke løbe fodbold 6 at træningen foregår i mindre grupper det involverer børnene. Spil ikke mere end 6-10 børn i samme spil, og brug meget gerne stationstræning 7 at sikre mange boldberøringer den bedste måde at udvikle spillerens tekniske færdigheder på er at have så mange boldberøringer som muligt 8 at forældrene har mulighed for at hjælpe til i træningen forældrene kan være en stor hjælp i træningen, bl.a. ved at stå for et par øvelser, når der praktiseres stationstræning 9 at udvikle spilintelligens ved at stille åbne spørgsmål og lade spillerne selv finde svarene på banen stimuleres børnene bedst. De skal udvikle deres sans for spil- og rumopfattelse, uden at trænere eller forældre råber løsninger til børnene i spilsituationer. En sammenligning kan tages fra klasselokalet, hvor læreren vejleder børnene i stavning, matematik mm., men selv lader dem finde løsningerne 10 at der er en god stemning børnene føler sig trygge i et godt miljø, hvor der er plads til masser af fejltagelser og ”vildskud”, men absolut ikke til mobning Figur : DBUs 10 trænerbud

16 Træneradfærd Som rollemodel skaber træneren et godt træningsmiljø, hvor spillerne bakker hinanden op og viser respekt for den enkelte. Som træner kan du ikke lære nogen noget, men du kan understøtte læringen.

17 LÆRINGSMILJØ TRADITIONSRUM METODER UDVIKLINGSRUM
Aldersrelateret træning - Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge LÆRINGSMILJØ TRADITIONSRUM - Trænerstyret - Ingen inddragelse - Intet ansvar - Tilpasning METODER Deduktiv – induktiv Instruktion – coaching Envejs – tovejs – mangevejs-kommunikation UDVIKLINGSRUM - Medansvar og inddragelse - Refleksion - Kompetenceudvikling - Anerkendende - Dialogorienteret Ingen selektion Bold Fleksibel niveaudeling Bold, medspiller og modspiller Begyndende niveaudeling Begyndende selektion Bold og hold Rolle, spillestil og -system, træning, kamp, hverdagens stress, livsstil, restitution og ernæring U/5 U/6 U/7 U/8 U/9 U/10 U/11 U/12 U/13 U/14 U/15 U/16 U/17 U/18 U/19 U/20 U/21

18

19 Trænerens roller Selve kampen er den bedste lærer (3 mod 3 / 5 mod 5).
U5-U8 Selve kampen er den bedste lærer (3 mod 3 / 5 mod 5). Udvikle et ”kærlighed” for fodboldspillet hos hver af spillerne Mål for læringsprocessen At udvikle basis individuelle kvaliteter som et middel til at klare de almindeligste spil situationer At skabe et naturligt træningsmiljø som har relation til fodboldspillet At finde en god balance mellem spil relatere øvelser og individuelle øvelser Træneren i læringsprocessen Skab et godt træningsmiljø Simplificer spillet Maksimum medvirken i kamp og træning 1000 berøringer En bold per spiller Læringsprocessen Boldbesiddelse Skifte retning med bolden Dække sin bold Dribling med hastighed Skyde præcist med indersiden Kampfærdighed hvor retning, hastighed og præcision er vigtig U8-U12 Forståelse for fodboldspillet! Mål for læringsprocessen At bruge simple spiløvelser til at få en forståelse at fodboldspillet At udvikle tekniske færdigheder gennem simple spiløvelser Træneren i læringsprocessen Organisere holdet Personlighedsudvikling Opbygning af spillernes selvtillid Finde spillernes svage og stærke områder Finde spillernes personlighed Udvikle spillernes fysisk (kropsholdning, løbe bevægelser) Udvikle tekniske og taktiske evner Læringsprocessen Simple/hold taktik (2:1, 3:1, 4:4, 8:8) Tekniske færdigheder som man bruger i forbindelse med Simple/hold taktik Vristspark: skud, aflevering, jonglering Udvikling af forståelse for basis spillet

20 Trænerens roller Lære at konkurrere/lære at vinde U12-U14
Mål for læringsprocessen At udvikle konkurrence momentet for at kunne få kamp modenhed At udvikle taktisk forståelse baseret på tekniske, fysiske og psykologiske færdigheder Træneren i læringsprocessen Udvikling af holdet hierarki og karakteristika Lære at ”læse” spillet Finde holdets svage og stærke områder/karakteristika Udvikle taktiske temaer/emner baseret på de kvaliteter som holdet har Udvikle og afprøve forskellige metoder til at sammenspille/sammenbygget holdet Læringsprocessen Vision (mål), opmærksomhed og kommunikation Genkende og bedømme forskellige situationer på banen Holdets funktioner i zone og position/pladser

21

22 Spillerudviklingsmodel
Teknisk Micro Børn Ungdom Ungsenior Fundamentet Mig og min bold Boldkoordination Teknisk basis Alsidig træning Koordination Lære at træne Høj prioritering: - Sparkeformer - Første berøring - Dribling - Finter - Heade Perfektionering Heade Pasninger Afslutninger Første berøring Indlæg 1:1-situationer Optimering Teknisk træning m. udgangspunkt I DBUs udviklingssystem Anvendt teknik i højt tempo U/5 U/6 U/7 U/8 U/9 U/10 U/11 U/12 U/13 U/14 U/15 U/16 U/17 U/18 U/19 U/20 U/21

23 Spillerudviklingsmodel
Taktisk Micro Børn Ungdom Ungsenior Fundamentet Spillet er træneren! 1:1 – 4:4 Boldbasis Lære at træne Individuelle taktiske færdigheder m. udgangspunkt i småspil (1:1 – 7:7) Over- og undertals- situationer Perfektionering Holdtaktik: - Forsvarsspil - Erobringsspil - Opbygningsspil Afslutningsspil omstillingsspil Optimering Taktisk træning med udgangspunkt i DBUs udviklingssystem U/5 U/6 U/7 U/8 U/9 U/10 U/11 U/12 U/13 U/14 U/15 U/16 U/17 U/18 U/19 U/20 U/21

24 Spillet er træneren 1v1-4-4
Taktisk træning 5-8 år Spillet er træneren 1v1-4-4 U/5 U/6 U/7 U/8 U/9 U/10 U/11 U/12 U/13 U/14 U/15 U/16 U/17 U/18 U/19 U/20 U/21 Der er ikke noget taktisk fokus for de 5-8 årige. Men de miljøer/småspil vi skaber, bør fremme deres rumopfattelse, perceptionsevne (opfattelsesevne) og tidsfornemmelse og taktikken udvikles som kropslig viden gennem småspillene.

25 Taktisk træning 9-14 år Individuel taktisk træning

26 Fra 1v1 til det færdige spil
Træning U5-9 Atomer U10-12 Molekyler U13-15 Helhed Taktik / spil-forståelse Individ Struktur (relation) Formation (hold) Spilformer 1v1, 2v1, 2v2 3v1-4v4 5v2-9v9 Fokus Udfordre, vende, beskytte sin bold, gå selv eller aflevere, gøre sig spilbar Skabe trekanter, dybde og bredde Skabe flere lag og vinkler, spille ind centralt for at vende spillet, possession 26

27 At kunne håndtere 1v1 situationen er en af de grundlæggende tekniske/taktiske færdigheder i fodbold. Den forekommer i situationer for den enkelte spiller i hver kamp.

28 1 mod 1 Opøver evnen til at drible med retning,
temposkift og boldkontrol under (moderat) pres.

29 2:2 – det mindste hold Ideel introduktion til fodbold som holdspil (samarbejde, lederskab) Mig, bolden og dig Få modstandere Masser af overgange mellem 2:2, 2:1,1:2 og 1:1 Masser af muligheder for selv at opdage fidusen ved overlap, forfinteløb og bandespil samt pres og støtte

30 3:3 – det mindste hold med en form
Børnene udvikler en intuitiv forståelse for form, afstande og vinkler Spillet får flere komplekse problemer og løsninger – mere end blot en ekstra spiller De samme situationer opstår igen og igen

31 4:4 – den mindste model af det færdige spil
Børnene videreudvikler en intuitiv forståelse for bredde, dybde og vinkler Spillet får flere komplekse problemer og løsninger – mere end blot en ekstra spiller De samme situationer opstår igen og igen

32 Fodboldspillets byggeklodser
4 mod 4… + dybde og breddespil 3 mod 3…+ form og vinkler 2 mod 2…+ aflevering/modtagning, bandespil, overlap og 1:1 1 mod 1…+ retning og boldkontrol under moderate presforhold 1 mod 0… + mig og bolden/boldmestring

33 Spillerudviklingsmodel
Integreret fysisk træning Micro Børn Ungdom Ungsenior Fundament Fysisk træning foregår i leg og spil. Udvikling af hele kroppen, specielt kropskernen er vigtig Hurtighed Styrke (egen kropsvægt) Bevægelighed Træne for at træne Kropskerne, stabilitet og balance Spring, sprint og hurtige fødder! Opbygning af fysik Træningsmængde op Brug egen kropsvægt .. Perfektionering Vægttræning – først teknisk udvikling, siden fysisk udvikling Skades- forebyggende træning Optimering Optimering af præstations-parametre Integreret fysisk træning m. udgangs-punkt i DBUs udviklings-system . U/5 U/6 U/7 U/8 U/9 U/10 U/11 U/12 U/13 U/14 U/15 U/16 U/17 U/18 U/19 U/20 U/21

34 ”Byg en atlet samtidig med du bygger en fodboldspiller”
Fysisk træning 5-14 år ”Byg en atlet samtidig med du bygger en fodboldspiller” Fysisk træning for børn og unge Kroppens ABC: Fysisk træning gennem leg og bevægelse

35 Kronologisk alder er ikke biologisk alder
Aldersrelateret træning er bygget op trinvis således, at de enkelte færdigheder som spillerne skal lære er tilpasset spillernes alder. Vi kan først meget sent afgøre en spillers reelle potentiale.

36 Forældreinvolvering FORÆLDREINVOLVERING

37 Træningen U5 – U8: Kasper Olesen U9 – U12: Brian Hansen

38 Station 2: Vendinger Station 1: Mig og min bold Station 4: Pasninger Station 3: Finter Station 5: Agilitybane

39 Spilhjulet Under forberedelserne Juster under træningen

40 Sport hjælper dig til at blive ældre:

41 ... men kun hvis du træner regelmæssigt !!!
Så... held og lykke !

42 Tak for opmærksomheden!
Spørgsmål Kommentarer


Download ppt "FBU Børneseminar 2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google