Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 20-11-2014 side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 20-11-2014 side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz."— Præsentationens transcript:

1 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 20-11-2014 side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz

2 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 20-11-2014 side 2 Dobbeltblik på skolebiblioteket som læringscenter Understøtte skolens undervisning Understøtte børns uformelle læring i fritidslivet

3 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 20-11-2014 side 3 Biblioteket som værested Biblioteket som et sted man kan gå på opdagelse: I børnelitteraturen I faglige universer I ”fantastiske” universer

4 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 20-11-2014 side 4 Biblioteket som lærested: Hvor lærere og elever Kan søge oplysning Kan få hjælp til forberedelse/ lektielæsning Hjælp til informationssøgning

5 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 20-11-2014 side 5 Biblioteket som gørested Spille computerspil – andre former for spil Anvende sociale netsider Lave digitale produktioner til undervisning og fritid Plads til kultur for, af og med børn

6 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 20-11-2014 side 6 Biblioteket som skolens udviklingscenter Biblioteket er en aktiv partner I udarbejdelse af skolens udviklingsplaner I årsplansarbejdet I fagudvalg

7 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 20-11-2014 side 7 Netværkssamfundet Hvad er det for lærere og elever fremtidens skolebibliotek skal betjene? Hvad kendetegner generation Netværk?

8 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 20-11-2014 side 8 Nye iagttagelser i bogen ”Generation netværk”  Udviklingen går i retning af mobile medier  Færre end forventet udnytter muligheder for at være medieproducenter  Medierne vurderes som ligeværdige – hvert medie har sine styrker og svagheder  Mediekonvergens er først og fremmest et mentalt og socialt fænomen* * Bay m. fl. (2008), p21

9 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 20-11-2014 side 9 Tre brugertyper  Innovatører (få)  Ledere (ca. 20% af brugerne – de mediedannede? – dem der kan ændre kulturen) Kenderne Sammenkoblerne Sælgerne  Normaler (mange)

10 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 20-11-2014 side 10 God kvalitet hos generation netværk  Klæbefaktoren  Den gode gatekeeper  Skabelse af loyalitetsfølelse  Muligheder for deling  Mulighed for at komme videre

11 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 20-11-2014 side 11 Knudepunkt Skolebiblioteket som en Hub I netværksteorien bruges udtrykket til beskrivelse af en person eller et netværkspunkt, der er mere forbundet med resten af netværket (får flere henvendelser) end andre personer eller punkter

12 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 20-11-2014 side 12 Skolebiblioteket som centraliseret netværk

13 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 20-11-2014 side 13 Skolebiblioteket som hub

14 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 20-11-2014 side 14 10 bud for effektiv kommunikation 1.Vær en hub 2.Skab loyalitet ud over al fornuft 3.Tal til lederne 4.Lad talenterne arbejde 5.Giv brugerne et valg – ikke total frihed 6.Lav selv dit indhold – sammen med publikum 7.Vær intim 8.Giv mulighed for at dele 9.Vær mobil 10.Husk at bekvemmeligheden styrer Ref.: Bay m. fl. (2008)

15 UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 20-11-2014 side 15 Nyt slogan Fra læselyst til lærelyst


Download ppt "UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 20-11-2014 side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google