Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Store Trænertræf 2011 Børnetræning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Store Trænertræf 2011 Børnetræning"— Præsentationens transcript:

1 Store Trænertræf 2011 Børnetræning

2 ”mæ siel” Keld Andersen
Gift med Lisbeth - 2 børn - Christoffer 11 år. Maria Cecilia 7 år. Morsingbo. Halinspektør Midtmors Sport B&U Konsulent i Sunds IF og Vildbjerg SF i 2008 og 2009. B&U Konsulent i Thisted FC 2010 og 2011. JBU Instruktør siden Herunder instruktør i ATK. Aldersrelateret Trænings- Koncept Fodboldtræner siden jeg var 15 år. Nu U9 Piger Tidl. formand i fodboldklub på ca. 300 medlemmer gennem 14 år. Nordvestmors BK. Fodbold tosse / ildsjæl. Især ”Micro-spillerne” har min store bevågenhed. Gør ikke altid tingene på den traditionelle måde. Ansgarvej 10, Ø. Jølby 7950 Erslev Mors Tlf Mobil: Mail:

3 Mine overskrifter for fodboldtræning af børn !!
”Træning af børn og unge handler først og fremmest om udvikling – Vinde eller tabe er blot noget der følger med. ”Det handler ikke kun om at træne meget – men træne rigtigt” Gentagelser, Gentagelser, Gentagelser, Gentagelser, Gentagelser, Gentagelser ”Hold K…og lad børnene spille” – Vi voksne tror altid, at vi ved alting……………… Det er OK at lave fejl ! Opdrag forældrene. Vis begejstring – ”Hænderne over hovedet dage” Tal med børnene om andet end fodbold. FAIR Play for alle – børn kan dømme selv.

4 Mine overskrifter for fodboldtræning af børn !!
Piger og drenge skal trænes ens, men evt. behandles forskelligt. ”Alle spiller lige meget” og HAK Princippet. Du er et forbillede – børn gør som du gør, ikke som du siger. Strækøvelser = Nej – Balanceøvelser = JA Anerkendelse giver Selvværd Selvværd er at være noget som menneske uden at man præstere Ros giver Selvtillid Selvtillid får man fordi man præsterer noget Kommunikation: 7 % ord Kilde: Albert Mehrabian 38 % stemmebrug Professor i psykolog 55 % kropssprog

5 Niveaudeling i børnetræning
Niveaudeling contra selektion Hvornår må/skal vi niveaudele ? Hvor ofte ? Hvordan niveaudeler vi ? Spillemæssige, tekniske, mentale, sociale niveau A, B, C, D AB, BC, CD AB, B, CD 25 – 50 – 25 princippet Niveaudeling i de enkelte grupper.

6 Niveaudeling i Børnetræning

7 Praktik – Store Trænetræf
Ca. 75 min. Velkomst – (start med at drible jeres navn, mens træner stiller op) ”Opvarmning” -” Mig og Bolden, 1 : 0, Boldmestring” - Footwork” i små rum Indlagt: Balance, kolbøtter, koordinationsøv., ”Drengelege”, ”Pigelege” Puls – OP – øvelse - ”Sparku” – en slags rundbold  ”Frikvarter” / Drikkepause – (Børn lærer uafbrudt – også i frikvarterer) (Frit spil til mål: Børnene skal ofte ha’ lov bare at spille.) - Jubelscener - v. Scoring = alle slår 3 kolbøtter ell. lign Stationstræning stationer a ca min. ved hver station. - TEMA: Småspil - Niveaudelt Småspil 1 : 1 Retvendt.: Småspil 1 : 1 Rygvendt Småspil 2 : 2 Småspil 3 : 3 + 2K Afslutning, Oprydning, kampsedler – og tak for en god træning. Keld A

8 Når træneren hedder ”Mor”eller ”Far”
Bliver de forfordelt eller det modsatte? Skal de opføre sig bedre end de andre? Hvordan reagere vi når vores datter/søn ikke lige høre efter? Hvordan er stemningen i hjemmet efter træningen, når datteren/sønnen ikke lige har opført sig som vi gerne vil? Skal datteren/sønnen bruges som meddeler/stikker? Bliver datteren/sønnen udelukket fra noget fællesskab på holdet pga. mor/far er træner? Jubler vi nok når datteren/sønnen laver noget godt – eller dæmper vi os selv lidt. Har vi svært ved at rose vores egne? ”Presser” vi datteren/sønnen til at komme til træning? Vil datteren/sønnen altid sidde hos dig ved samlinger? – og hvorfor mon? Starter datteren/sønnen flere gange udenfor banen end de andre – eller omvendt ?

9 Når træneren hedder ”Mor” eller ”far”
………..men mange PLUS sider: Mere tid sammen med datteren/sønnen Kvalitetstid………. Tæt samvær med barnet. Man arbejder sammen om at få noget til at lykkes. Der kan opstå fantastisk kontakt mellem barnet/forældre Status pga. mor/far er træneren.

10 ATK ATK – Aldersrelateret Trænings Koncept
Baseret på DBU’s ”Holdninger og Handlinger” ”Skoen skal passe til foden” Forsvarlig og MÅLRETTET træning af børn og unge Udvikler ALLE børn Ønske om at tiltrække og fastholde Hvad skal børnene lære? Hvornår skal de lære det? Hvordan skal de lære det? Hvorfor skal de lære det?

11 Spørgsmål og afslutning


Download ppt "Store Trænertræf 2011 Børnetræning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google