Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Klæder skaber folk Viden skaber resultater

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Klæder skaber folk Viden skaber resultater"— Præsentationens transcript:

1 Klæder skaber folk Viden skaber resultater
v/ Annette Blok-Olesen, MLP Kvalitetskonsulent Rengørings- og Serviceafdelingen God dag og tak for invitationen til at komme her på konferencen og tale om uddannelse. Som klæder skaber folk, har jeg ingen tvivl om, at uddannelse skaber resultater forstået som kvalitet i opgaven – at man har de faglige kompetencer, der skal til for at løse opgaven. Min afdeling er en del af hospitalet og vi varetager rengøring- og serviceopgaver og har mere end 300 ansatte. Vi kæmper en kamp for at synliggøre vigtigheden af rengøring og skabe kvalitet i opgaveløsningen ved, at vores medarbejdere som minimum er uddannet som rengøringsteknikere. Det er jo en myte, at rengøring – det kan enhver varetage. Heldigvis med DDKM’s indtog errengøringen løftet ind i en standard, der er altså krav til hvad vi skal leve op til på de forskellige niveauer i hospitalet, så kan man jo altid diskutere overliggeren, som skaber en del debat pt i medierne, men i det mindste har vi skal krav og en fælles overligger. Det er vi rigtig rigtig glade for, fordi det er med til at løfte rengøringen som et fag og sætte fokus på, at det centrale i rengøringen er jo netop, at få smittekæden til at hoppe af/ få den brudt, så hospitalerne er sikre ift. patienter og medarbejdere. Det er derfor nødvendigt, at vi har et uddannelsestilbud til de medarbejdere, der skal varetage rengøringsopgaven. Mit oplæg tager fat på, at der fra regeringens side er besluttet at rydde op i erhvervsuddannelserne, som blandt andet rummer et nyt uddannelsestilbud som erstatning for den nuværende rengøringstekniker og serviceassistentuddannelse. Det er den oprydning jeg tager fat på fordi, der er lagt op til en ny sundhedstekniker uddannelse, hvilket jeg mener giver anledning til bekymring. Jeg vil fremstille bekymringen og lægge op til debat, hvem skal være den ift. rengøringsopgaven på hospitalet, hvem forestiller vi os, skal varetage opgaven ud i fremtiden?

2 Udviklingstendenser i forhold til behov for uddannelse
Hospitalernes funktion fremadrettet Kommunale ordninger eller eget hjem At diagnosticere og behandle patienter i den akutte fase Det betyder kortere indlæggelsestid Den videre pleje og behandling Ovenstående får konsekvenser for personalesammensætningen i både primær og sekundær sektor

3 Et paradigmeskifte Et skifte fra den omsorgsprægede tankegang til
borgerperspektiv og patientempowerment Tilgangen til opgaverne fremadrettet i sundhedsvæsenet Krav til sammenhæng i patientforløb, som plejepersonale skal uddannes til at varetage i samarbejde med patient/borger og dennes netværk

4 Eksempler på fremtidens opgaver indenfor serviceområdet
Forskellige plejestøttende opgaver Organisering af patientforløb Specialiserede opgaver Overgang fra hospital til hjem/kommune Rengøring Assistere ved operationer Varetage sterilfunktion og mange andre Udvidede serviceopgaver

5 Hvilke politiske budskaber er der på uddannelse indenfor Rengørings- og Serviceområdet?
Historik Danske Regioner udgav i 2012 et uddannelsespolitisk strategi med anbefalinger om udvikling af de sundhedsfaglige uddannelser indenfor bl.a. erhvervsuddannelsesområdet Efterfølgende er der iværksat arbejdsgrupper til at konkretisere anbefalingerne Disse er nedfældet i et notat med ”umodne” ideer En af arbejdsgrupperne har arbejdet med ideer til uddannelsen Sundhedstekniker

6 Hvad rummer de ”umodne” ideer fra notatet?
Et sundhedsfagligt grundforløb Notatet rummer ikke kun bekymrende ideer, men også nogle rigtige gode tiltag. Jeg vil tage ja-hatten på og starte med dem. hvor samtlige sundhedsfaglige erhvervsuddannelser samles i en fælles indgang, hvor grundforløbet er det samme Service italesættes som fag, præger elevernes selvforståelse og sætte fokus på, hvorfor servicerollen er vigtig i forhold til den samlede opgave omkring patienten, idet alle medarb i shv skal yde service overfor patient, borger jog pårørende.

7 Ideen med fælles sundhedsfaglig grundforløb
Opbyggelse af en sundhedsfaglig identitet med fokus på Hvad vil det sige at arbejde i sundhedsvæsenet? Hvordan forholder man sig til og agerer i forhold til andre mennesker? Patienter/pårørende Kolleger Tværfaglighed Uddannelsen er sammen med nogle af de faggrupper, man senere skal arbejde sammen med Opbyggelse af en sundhedsfaglig identitet er supervigtig ift det fremtidige tværfaglige samarbejde med alle de faggrupper som servicemedarbejderne møde i hospitalet. Fokus på De opgaver, der varetages Hvordan sundhedsvæsenet er struktureret Hvilke værdier danner grundlag for opgaveløsningen i sundhedsvæsenet (ikke hospitalsvæsenet). Det skulle gerne være sådan, at der opleves et fælles ansvar i forhold til opgaveløsningen

8 Notatets forslag til: Fremtidige fag profiler indenfor Serviceområdet
Sundhedstekniker trin 1 Ingen reelle forslag til opgaver, der kunne varetages på dette niveau Sundhedstekniker trin 2 Speciale i patientservice Speciale i intern service Operationsteknik Sterilopgaver Bekymringen ligger i f t, hvad notatet lægger op til skal løses af opgaver: For det første kan man efter grundforløbet uddanne sig til sundhedstekniker på trin 1, men der gives ingen reelle opgaver, der tænkes løst på dette niveau, selvom grundforløbet indeholder fag, der indikerer nogenlunde samme niveau som den nuværende rengøringstekniker uddannelse – altså kan man løse rengøringsopgaver Så er der sundhedstekniker trin 2, hvor man kan vælge mellem 4 forskellige spor – plejeopgaver, opgaver ifm overgange, fast vagt, døende patienter, speciallejring, gangtræning L- lager logistikopgaver, kontorservice, auditorie funktione, vægter og udvidet specialrengøring – billedteknologi og teknologi på OP – genbehandling af medicinsk udstyr

9 Det ser ud som om, der er et gab mellem profil og opgaver
FOKUS på vores historie i SHV Fra generalist til specialist Bekymring her på kanten af en uddannelsesreform for EUD Ingen af de fire specialiseringer er møntet på løsning af rengøringsopgaven. Hvordan sikrer vi en fortsat kvalitet i opgaveløsningen rengøring? Er det medierne der skal drive os rundt i manegen med hensyn til synliggørelsen af rengøringens betydning? Når opgaver sammenblandes (opgaveglidning indenfor faggrupperne) – hvem har så ansvaret for opgaveløsningen? Nødvendig med specialist frem for generalist uddannelser for at matche den øvrige opgaveløsning i hospital / kommune

10 Kunne SHV’s serviceopgaver kvalificeres med:
En selvstændig rengøringsuddannelse?

11 Hvad er jeres holdning tanker og holdninger om emnet?

12 Efteruddannelse versus vedligehold af viden
Opgøre kompetencebehov og se på, hvilke kompetencer er der i organisationen ”Tailormade education” Transfer af viden Plan for, hvordan gøres brug af den formelle viden i organisationen Translation af viden Iværksættelse af plan


Download ppt "Klæder skaber folk Viden skaber resultater"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google