Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv"— Præsentationens transcript:

1 Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
CFU-Herning/ VIA UC og Dansk Psykologisk Forlag Ida Marie Holm, MaSNE,

2 Oplægget argumenterer for, at inddragelse af skriftsproget i børnehavens hverdag kan forstås som inklusionsfremmende, da samværet om skriftsproget kan øge børnenes deltagelses- muligheder i udviklende fællesskaber. Ida Marie Holm, MaSNE,

3 Indhold Inkluderende praksis Inkluderende konsekvenser Sprogsyn
sprogtilegnelse Emergent literacy – opdagende skriftsprog - sprogpædagogik Et antropologisk perspektiv: Om at udvikle en kultur, hvor sproget følger og følges Inklusionens nøglebegreber Fællesskab, kommunikation og deltagelse Skriftsprog og sprogtilegnelse Righoldige muligheder Deltagelsesmuligheder i arbejdet med skriftsprog Inkluderende praksis Inkluderende konsekvenser Ida Marie Holm, MaSNE,

4 Sprogsyn Et strukturelt orienteret sprogsyn, hvor sproget ses som et system, der konstitueres af bestemte delelementer, som udtale, ordforråd, morfologi og syntaks. Sprog er i mennesket Et interaktionelt orienteret sprogsyn, der retter sig mod barnets kommunikationskompetencer og sprogbrug i interaktion med andre. Sprog er mellem mennesker Ida Marie Holm, MaSNE,

5 Sprogtilegnelse i et relationelt sprogsyn
Børn lærer sprog, fordi de har brug for det Kommunikationsbehov Fællesskab Fokus på kommunikation Fokus på relationer Ida Marie Holm, MaSNE,

6 Emergent literacy – opdagende skriftsprog
emergent eller opdagende indeholder en lang og sammenhængende udvikling, som kommer indefra, men som samtidig er genstand for og afhængig af stimulation fra det omgivende miljø. indeholder dobbeltheden: det dukker op for barnet – kommer til barnet barnet opdager – barnet går på opdagelse Ida Marie Holm, MaSNE,

7 Literacy Skrift Med en kommunikations-forståelse af sprogtilegnelse støtter talesprog og skriftsprog hinanden 2 kommunikationsmåder: De kan udvikles parallelt Barnet lærer det i meningsfulde sammenhænge Børn lærer det, fordi voksne bruger det Ida Marie Holm, MaSNE,

8 Fra sprogstimulation til sprogpædagogik
Skabe miljøer hvor sprog bruges meningsfuldt Meningsfulde handlinger – betydningsfulde aktiviteter Sproget vokser, når det giver mening Børn lærer sprog, fordi de har brug for det Børn lærer skriftsprog, fordi det er gavnligt Ida Marie Holm, MaSNE,

9 Sprogsyn og læringskonsekvenser
At lære i relationer Sproget bliver skabt mellem os Sprogmiljøet AFGØRENDE Sproget er en del af aktiviteten, og ikke kun et mål i sig selv Ida Marie Holm, MaSNE,

10 Om at udvikle en kultur, hvor sproget følger og følges (Et antropologisk perspektiv)
Meningsfulde aktiviteter Tale, læse og skrive i aktiviteterne De voksne og de ældre børn er rollemodeller Ida Marie Holm, MaSNE,

11 At skabe en skriftsprogskultur i børnehaven
Gøre skriftsproget lige så selvfølgeligt og nyttigt som talesproget Ida Marie Holm, MaSNE,

12 Inklusionens nøglebegreber
Inkluderingsfordringen indeholder 4 faktorer, der skal være til stede: Fysisk tilstedeværelse i ’sin’ lokale institution Accept og anerkendelse fra institutionens medarbejdere og øvrige børn Aktiv deltagelse i fællesskabets aktiviteter Rum for positiv selvudvikling (fagligt, socialt og personlighedsmæssigt) Ida Marie Holm, MaSNE,

13 Fællesskab, kommunikation og deltagelse
Skriftsproget og talesproget binder relationerne sammen ved at gøre fælles Skriftsproget og tegning fastholder oplevelse og viden Synliggør en fælles oplevelse Det skrevne sprog kan man være fælles om Bøger, tekster Når man skriver får man mere at tale om Ida Marie Holm, MaSNE,

14 Fællesskab, kommunikation og deltagelse
Øger kommunikationen man taler om det man skriver og læser Øger ordforråd og dybden i det sproglige samvær Den skrivende aktivitet fastholder, så flere børn bliver deltagende Ida Marie Holm, MaSNE,

15 Fællesskab, kommunikation og deltagelse
Skriftsproget inviterer til deltagelse Alle kan være med uanset forudsætninger De kompetente udelukker ikke de mindre kompetente Alle kan give noget til et fællesskab om skriftsprog Ida Marie Holm, MaSNE,

16 Inkluderende praksis Fra
individperspektiv med barnets læring i centrum Til relationsperspektiv med læring og deltagelse i centrum Ida Marie Holm, MaSNE,

17 Inkluderende praksis Individperspektivet opretholdes til at identificere det særlige, der gøres alment Ida Marie Holm, MaSNE,

18 Inkluderende praksis Differentieret mediering Følge barnets spor
Guidning Scaffolding Nærmeste udviklingszone Følge barnets spor - udvide kommunikationen Ida Marie Holm, MaSNE,

19 Inkluderende konsekvenser
Styrker i forhold til skolens undervisning Giver mere lige vilkår Mindsker konsekvenserne af et hjemmemiljø under skriftsprogserfaringer Øger ligeværdige deltagelsesmuligheder i en undervisning Ida Marie Holm, MaSNE,

20 Inkluderende konsekvenser
Øger deltagelsesmuligheden i et kultur, hvor det kompetencer i det skrevne sprog er afgørende Øger glæden og lysten til at erobre det skrevne sprog Ida Marie Holm, MaSNE,


Download ppt "Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google