Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fra kvalitetsinitiativer til Pædagogisk og didaktisk grundlag… med Elevplan som understøttende og fremmende værktøj.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fra kvalitetsinitiativer til Pædagogisk og didaktisk grundlag… med Elevplan som understøttende og fremmende værktøj."— Præsentationens transcript:

1 Fra kvalitetsinitiativer til Pædagogisk og didaktisk grundlag… med Elevplan som understøttende og fremmende værktøj.

2 Dagens program Fakta om TCAA
Fra kvalitetsinitiativer til pædagogisk didaktisk grundlag og de ti teser Organisering omkring Pædagogisk Eksperimentarium – som strategisk beslutning Fra tese til tiltag… med Elevplan som understøttende og fremmende værktøj Tidslinje for Elevplan ved TCAA Spørgsmål og debat

3 Tech College Aalborg Et kort oprids – for dem der ikke kender os.
Antal indgange, årselever 9 ud af 12 EUD indgange samt HTX Ca ÅE Adresser 7 adresser i Aalborg og afdelinger i Hadsund og Hobro College-begrebet Hver EUD-indgang er placeret på selvstændig afdeling = college. F.eks. er Mad til mennesker placeret på Food College, Produktion og udvikling på Metal College osv.

4 Fra kvalitetsinitiativer til drift
UVM Gældende love og bekendtgørelser Uddannelsesordninger De 7 kvalitetsinitiativer TCAA Skolens pædagogiske og didaktiske grundlag 10 teser - Pædagogisk X - Udviklingsprogrammer - Udviklingskonsulenter - Pædagogiske konsulenter Elevplan Elevens uddannelsesplan Lokal undervisningsplan Fraværsregistrering Kommunikation mellem skole, elev og virksomhed Virksomhedens brugerflade SKP faciliteter LMS Kuffertsystem, MOS

5 Intensionen med det pædagogiske og didaktiske grundlag (PDG)
PDG omhandler de områder, vi prioriterer inden for det pædagogiske og didaktiske felt, som samtidig er de områder, der påvirker vore to kerneydelser: undervisning og læring. vejledning, trivsel og gennemførelse. PDG afspejler de udfordringer, der knytter sig til planlægning og gennemførelse af både den teoretiske undervisning og praktiske værkstedsundervisning. PDG er fælles for alle colleger og uddannelser på skolen, men vil udmønte sig i forskellige aktiviteter, der er relevante for de forskellige colleger og uddannelser.

6 PDG - som 10 teser På TCAA gør vi os bedre sammen og taler samme pædagogiske sprog På TCAA vil vi skabe kompetente og fagligt stolte elever på alle skolens uddannelser På TCAA er den enkelte lærer og lærerteamet i centrum som leder af læringsprocesser TCAA anerkender og har positive forventninger til alle elever – alle skal lære det de kan På TCAA vil vi skabe sammenhængende og motiverende læringsforløb for alle elever På TCAA er vi stolte af vore uddannelser På TCAA foregår uddannelse og læring i samspil mellem skole, elev og virksomhed På TCAA har vi fokus på at de unge gennemfører deres uddannelse På TCAA indgår IT overalt undervisningen og anvendes ud fra en bevidst didaktisk strategi På TCAA udfordrer vi talenter i mange betydninger

7 Strategi for implementering af PDG – etableringen af Pædagogisk Eksperimentarium

8 Formål med Pædagogisk Eksperimentarium (Pæd X)
Pæd X skal skabe retning for den pædagogiske udvikling på TCAA Fremme en kultur hvor lærerne diskuterer og reflekterer over hvordan de bedst kan udvikle undervisning og læremiljø. Understøtte sammenhængskraften på skolen. Sikre videndeling og fælles sprog i den pædagogiske og didaktiske praksis Være eksperimentarium for interne forsøg og nye metoder

9 Pæd X - De 5 udviklingsprogrammer
Hvad er Pæd X? Den aktuelle projektportefølje Pæd X - De 5 udviklingsprogrammer Skolens kvalitetssystem, statistik og analyse Elevplan som pæd. styringsværktøj, kommunikation mellem elev, skole og virksomhed Interne kurser og videndelingsarrangementer Pædagogisk IT PD – kompetenceudvikling for pæd. personale Model for teamrefleksion, analyse, udvikling, og evaluering. Udviklings-konsulenter EP skole-konsulent Understøttende til Pæd X Elevplanforum

10 Elevplans snitflader Administrativt ben - Holddannelse
- Fraværsregistrering Elevplan som pæd. styringsværktøj og kommunikationsplatform mellem elev, skole og virksomhed. Kommunikationsben - Samspil mellem elev, skole og virksomhed Pædagogisk udviklingsben Udvikling og kvalitetssikring af LUP Videndeling Interne EP-kurser

11 Elevplanforum Gruppen består af pædagogiske konsulenter/EP-superbrugere på colleger. Indgår i de enkelte college-projekter Ansvar for LUP på de enkelte colleger, dvs. beskrivelser af undervisningen og ajourføringer i forhold til ændringer. Ansvar for elevplan på de enkelte colleger. Samles i et ”Elevplanforum”, kvartalsmøder

12 Formål for Elevplanforum
At skabe videndeling om Elevplan, herunder forståelse af hvilke funktioner, der skal anvendes af skolemedarbejdere jf. hovedbekendtgørelsen og hvilke funktioner, der kan anvendes i henhold til den enkelte lærer eller afdelings beslutninger om brug af systemet. At være samlingspunkt for kontinuerlig indsamling af ønsker og mulige emner til udvikling af systemet fra forskellige brugerflader. At fungere som koordinerende forum i forhold til udvikling af små oplæg/ ”mini-kurser” i relation til udvalgte funktioner, som gennemgås af den pædagogiske konsulent og/eller elevplansuperbrugeren i forbindelse med pædagogiske møder, temadage e. lign. på college. At udbrede viden om, hvordan Elevplan kan anvendes som understøttende værktøj i forhold til den daglige pædagogiske praksis - i henhold til den overordnede retning for pædagogikken ved TCAA. At fungere som afsæt for systematisk erfaringsudveksling og uddybning af ”best practice” på collegerne. At skabe (endnu) mere synlighed, information og præcise retningslinjer for brugen af EP blandt brugerne samt styrke systemets image.

13 Hvordan understøtter og fremmer Elevplan kvalitetsinitiativerne – udmøntet i 3 udvalgte teser fra skolens PDG?

14 Fra tese til tiltag… og hverdagsdrift
På TCAA vil vi skabe sammenhængende og motiverende læringsforløb for alle elever Elevplan understøtter og fremmer: klarhed og struktur i forhold til udbudte undervisningsforløb. tydeliggørelse af forskellen mellem fleksible obligatoriske forløb og grundforløbspakker. sikring af, at undervisningen på en given grundforløbspakke, hvor der indgår valgfri undervisning, er beskrevet og målsat. kommunikation mellem interne aktører – fx vejleder, lærerteam, coach mv. Fælles holdning og håndtering af eleven på baggrund af fælles referenceramme. eleverne oplevelse af, at de forskellige aktører snakker sammen og har samme udgangspunkt. at tage udgangspunkt i de uddannelsesplaner, der automatisk er vedhæftet fra UU. at der skabes videndeling om elevens uddannelsesforløb gennem adgang til filarkiv fra Easy synliggørelse af fravær kommunikation og samarbejde med mester Ønske: Elevplan - linket til eksterne systemer. Fx evaluering af konkrete teambaserede udviklingsprojekter, hvor succeskriterierne i projekterne omdannes til bestemte spørgsmål eller fokuspunkter for elevgruppen.

15 Fra tese til tiltag… og hverdagsdrift
På TCAA er den enkelte lærer og lærerteamet i centrum som leder af læringsprocesser Elevplan understøtter og fremmer: klarhed og struktur i forhold til målene for læringsaktiviteter - understøtter lærerens didaktiske overvejelser. den pædagogiske tænkning som helhed, kommer også til udtryk i det daglige qua skemabrik med relevante kviklinks. lærerens forståelse af sammenhængen mellem de forskellige niveauer i LUP. lærerens fokus på evaluering, alle skemabrikker er knyttet op på fag og mål. lærerteamets helhedsvurdering. sikring af, at undervisningen på en given grundforløbspakke, hvor der indgår valgfri undervisning, er beskrevet og målsat. kommunikationsgange mellem interne aktører – fx vejleder, lærer, coach mv. viden om elevens tidligere skolegang mv. – via uddannelsesplaner, der automatisk er vedhæftet fra UU. at der skabes videndeling om elevens uddannelsesforløb gennem adgang til filarkiv i Easy fra Elevplan. info om elevfravær (sms eller mail). (kontakt)lærerens kommunikation med mester.

16 Fra tese til tiltag… og hverdagsdrift
På TCAA foregår uddannelse og læring i samspil mellem skole, elev og virksomhed Elevplan understøtter og fremmer: kommunikationen mellem skole, elev og virksomhed. Stort set alle virksomheder og elever får indkaldelse til skoleforløb, generel info pr. mail via skemakviklink. Virksomhederne tager rigtig godt imod systemet. Eleverne møder op  samspillet mellem skole og virksomhed - om elevens uddannelsesforløb Skolevejledning og praktikpladserklæring og arbejdsgiverplan Tydeliggørelse af praktikmål under praktikforløbene Fag og undervisningsmål under skoleophold, karakterer Info om fravær pr. sms eller mail samarbejde om obligatoriske opgaver, eleven skal udarbejde under praktikophold. kvalitetssikring af undervisningen i praktikcentret. Fraværsregistrering fra skolemedarbejderbrugerflade Udbud af praktikopgaver/aktiviteter Overblik over SKP-elever fra virksomhedsbrugerfladen

17 Tidslinje – Elevplan ved TCAA
2000 – 2010 Implementering Elevens uddannelsesplan Lærings- aktiviteter og -elementer Målpinde og delmålpinde Lokale undervisnings-planer 2011 – 2012 Easy-A/ Elevplan Holddannelse 2012 – 2013 Fraværs-registrering Virksomheden i Elevplan 2014 – Elevplan som pædagogisk redskab og kommunikations-platform

18 Spørgsmål / debat


Download ppt "Fra kvalitetsinitiativer til Pædagogisk og didaktisk grundlag… med Elevplan som understøttende og fremmende værktøj."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google