Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAlexander Skov Redigeret for ca. et år siden
1
Evidens i biblioteksvirksomhed - et eksempel fra et uddannelsesbibliotek
2
1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen2 Hvad vil jeg sige? 1.Undersøgelse af bacheloropgaver Hvor og hvem? Hvorfor? Hvordan? Resultater 2.Hvad har jeg sagt?
3
1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen3 Sygeplejeskolen i Århus Sygeplejerskeuddannelse Ca. 800 studerende Efteruddannelse Kandidatuddannede undervisere 2 bibliotekarer 1 biblioteksassistent + studentermedhjælp
4
1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen4 Bibliotek og Informationscenter Åbent 34 timer om ugen SIABIB (vores egen database) 20.000 bøger, dvd etc. 2.000 elektroniske tidsskrifter Databaser (PubMed, CINAHL, PsycInfo, Cochrane m.m.) Bibliotekets studieværksted Støtte - ikke service
5
1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen5 Mål for uddannelsen - informationskompetence ”Det er kundskab på basalt niveau, at følge en række mere eller mindre eksplicitte regler for betjening af søgeredskaber. Men det er kundskab på højt niveau, at kunne vælge søgeredskaber, vurdere og analysere informationer for selv at kunne belyse et emne.” (Poulsen, 2002, p.35). Søgeprocessen dokumenteres i opgaven
6
1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen6 Hvorfor? Lever skolen, herunder biblioteket, op til de krav, som stilles til sygeplejerskeuddannelsen som professsionsbacheloruddannelse? Kan vi som bibliotek dokumentere brugen af vores ressourcer og vores indsats?
7
1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen7 Hvordan? Juni 2005 og januar 2006 55 og 54 bacheloropgaver 5 konkrete spørgsmål Mail til vejledere 2-3 gange Opsamling af data i regneark Formidling om undersøgelsen både før og efter
8
1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen8 Spørgsmål 1.Hvad er bacheloropgavens titel? 2.Er der anvendt ikke-danske kilder? 3.Er søgeprocessen dokumenteret? 4.I hvilke af flg. databaser har den studerende søgt litteratur:………….….. 5.Har den studerende anvendt referencehåndtering?
9
1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen9 Resultater (1)
10
1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen10 Resultater (2)
11
1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen11 Resultater (3)
12
1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen12 Resultater (4)
13
1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen13 Metoden (fordele) Lille tidsforbrug Viser et aktuelt (del)billede Synliggør bibliotekets indsats Motiverer bibliotekets ansatte Motiverer underviserne til at anbefale og selv bruge bibliotekets ressourcer
14
1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen14 Metoden (ulemper) Måler kun hårde facts Viser ikke nødvendigvis noget om kvaliteten af brugen Viser kun et lille billede Afhængig af undervisernes samarbejde
15
1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen15 Andre metoder IT-færdigheder (før og efter 1. sem.) Brugerundersøgelse (hvert andet år) Studiekompetenceprojekt Udlånstal, besøgstal på hjemmeside, undervisningsaktiviteter m.m. .
16
1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen16 Hvad har jeg sagt? Vi har dokumenteret, at de studerende: anvender udenlandske kilder anvender relevante databaser dokumenterer deres søgeproces Metoden har fordele og ulemper Metoden kan IKKE stå alene!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.