Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Evidens i biblioteksvirksomhed - et eksempel fra et uddannelsesbibliotek.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Evidens i biblioteksvirksomhed - et eksempel fra et uddannelsesbibliotek."— Præsentationens transcript:

1 Evidens i biblioteksvirksomhed - et eksempel fra et uddannelsesbibliotek

2 1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen2 Hvad vil jeg sige? 1.Undersøgelse af bacheloropgaver  Hvor og hvem?  Hvorfor?  Hvordan?  Resultater 2.Hvad har jeg sagt?

3 1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen3 Sygeplejeskolen i Århus  Sygeplejerskeuddannelse  Ca. 800 studerende  Efteruddannelse  Kandidatuddannede undervisere  2 bibliotekarer  1 biblioteksassistent + studentermedhjælp

4 1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen4 Bibliotek og Informationscenter  Åbent 34 timer om ugen  SIABIB (vores egen database)  20.000 bøger, dvd etc.  2.000 elektroniske tidsskrifter  Databaser (PubMed, CINAHL, PsycInfo, Cochrane m.m.)  Bibliotekets studieværksted  Støtte - ikke service

5 1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen5 Mål for uddannelsen - informationskompetence  ”Det er kundskab på basalt niveau, at følge en række mere eller mindre eksplicitte regler for betjening af søgeredskaber.  Men det er kundskab på højt niveau, at kunne vælge søgeredskaber, vurdere og analysere informationer for selv at kunne belyse et emne.” (Poulsen, 2002, p.35).  Søgeprocessen dokumenteres i opgaven

6 1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen6 Hvorfor?  Lever skolen, herunder biblioteket, op til de krav, som stilles til sygeplejerskeuddannelsen som professsionsbacheloruddannelse?  Kan vi som bibliotek dokumentere brugen af vores ressourcer og vores indsats?

7 1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen7 Hvordan?  Juni 2005 og januar 2006  55 og 54 bacheloropgaver  5 konkrete spørgsmål  Mail til vejledere 2-3 gange  Opsamling af data i regneark  Formidling om undersøgelsen både før og efter

8 1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen8 Spørgsmål 1.Hvad er bacheloropgavens titel? 2.Er der anvendt ikke-danske kilder? 3.Er søgeprocessen dokumenteret? 4.I hvilke af flg. databaser har den studerende søgt litteratur:………….….. 5.Har den studerende anvendt referencehåndtering?

9 1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen9 Resultater (1)

10 1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen10 Resultater (2)

11 1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen11 Resultater (3)

12 1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen12 Resultater (4)

13 1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen13 Metoden (fordele)  Lille tidsforbrug  Viser et aktuelt (del)billede  Synliggør bibliotekets indsats  Motiverer bibliotekets ansatte  Motiverer underviserne til at anbefale og selv bruge bibliotekets ressourcer

14 1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen14 Metoden (ulemper)  Måler kun hårde facts  Viser ikke nødvendigvis noget om kvaliteten af brugen  Viser kun et lille billede  Afhængig af undervisernes samarbejde

15 1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen15 Andre metoder  IT-færdigheder (før og efter 1. sem.)  Brugerundersøgelse (hvert andet år)  Studiekompetenceprojekt  Udlånstal, besøgstal på hjemmeside, undervisningsaktiviteter m.m. .

16 1.3. 2006Marianne Vadgaard Christensen16 Hvad har jeg sagt?  Vi har dokumenteret, at de studerende:  anvender udenlandske kilder  anvender relevante databaser  dokumenterer deres søgeproces  Metoden har fordele og ulemper  Metoden kan IKKE stå alene!


Download ppt "Evidens i biblioteksvirksomhed - et eksempel fra et uddannelsesbibliotek."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google