Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kommunen og Civilsamfundet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kommunen og Civilsamfundet"— Præsentationens transcript:

1 Kommunen og Civilsamfundet
Varde Kommune

2 Hvem er jeg? MPL 2010 – Master i Projektledelse
Projektkonsulent i Varde Kommune Udvikle, implementere og vedligeholde projektledelse som fagdisciplin PMO Projektledererfaring Organisationsudvikling og Plejecenterbyggeri Projektkoordinator –Kommunen og Civilsamfundet Øvrige opgaver som udviklingskonsulent Ældreråd i Esbjerg Kommune ( ) Privat: Formand for en volleyballklub gennem 15 år, træner, landskamp… Kontakt:

3 Administrativ organisering
forankring

4 Kommunen og civilsamfundet
Vi er en af 4 kommuner, der er med i et projekt med titlen ”Kommunen og civilsamfundet” De andre kommuner er; Horsens, Lejre og Lyngby-Taarbæk Følges af Velfærdsministeriet og de faglige organisationer KL bakker op om projektet Projektet kører fra 2008 til 2010 med evaluering i Projektet koordineres af Lundgaard konsulenterne

5 Faglige organisationer
Socialministeriet Faglige organisationer

6 Formålet Det overordnede formål er at afprøve, i hvilket omfang nye måder at dele opgaverne mellem kommune og civilsamfund kan medvirke til at øge kvaliteten i den kommunale opgaveløsning.

7 Idéen lave forsøg med at inddrage frivilligt arbejde i den kommunale opgaveløsning. Mhp. at give en endnu bedre service med tilknytning til lokalsamfundet er at gøre den enkelte mere involveret som samfundsborgere og skabe en større ansvarlighed for fællesskabet (udenfor familien) og samtidig give borgerne en (nemmere) mulighed for at bidrage til det.

8 Foreløbige resultater - Generelt

9 Statements 94 % mener at omfanget af det frivillige arbejde har været passende 86 % vil gerne fortsætte som frivillig 55 % af de frivillige angiver at de ikke tidligere har været frivillig 41 % af de frivillige angiver at de er blevet opfordret til at deltage i projektet. Man anser det som en meningsfuld måde at være medborger på Man kan se at man gør en forskel 79 % - der anså det som af stor, eller meget stor betydning at de bliver påskønnet. Ser værdien meget lokalt og ikke i et samfundsmæssigt perspektiv

10 Uddannelse Der er en klar overvægt af kvinder i projekterne. Således er 66 % af de frivillige kvinder og kun 34 % mænd. Derudover er aldersgennemsnittet markant højere end normal-demografien idet 88 % af de frivillige er 50 år eller derover. 64 % er over 65 år. 61 % af de frivillige har enten ingen erhvervsuddannelse eller en faglig uddannelse, 37 % har en kort, mellemlang- eller en lang videregående uddannelse og 2 % anfører at de er under uddannelse. Den mest typiske frivillig-profil er dermed en kvinde over 65 år med enten ingen erhvervsuddannelse eller en faglig uddannelse. Denne profil dækker en tredjedel af alle de frivillige i projekterne. Der er dog ganske stor variation imellem kommunerne hvor Varde kommune med mange frivillige(50 % af respondenterne), en høj gennemsnitsalder(73 % over 65 år), mange kvinder(77 %) og en lavt gennemsnitligt uddannelsesniveau(73 % faglig – eller ingen videreuddannelse) vægter betydeligt i undersøgelsen. I Lyngby-Taarbæk med 17 respondenter svarende til 10 % af alle respondenter er 65 % af de frivillige under 50 år, ”kun” 53 % er kvinder og 66 % har en mellemlang- eller lang videregående uddannelse. Dermed afviger frivillig-profilen i Lyngby-Taarbæk væsentligt fra frivillig-profilen i Varde.

11 Mål for Vardes del af projekt
I den forbindelse vil Varde Kommune; Udvikle samarbejdet omkring frivilligt arbejde – skabe nye måder at samarbejde på Afprøve forskellige metoder Afdække og afhjælpe forskellige barrierer for frivilligt arbejde Sagt på godt dansk: Øge livsglæde og kvalitet i kommunale institutioner

12 Indhold i Varde Kommunes projekter
Frivillig i Vest Tænke frivilligt arbejde på nye måder At inkludere marginaliserede grupper At bygge bro mellem generationer At skabe nye relationer mellem borgerne Kend din Skole Højne generationsforståelsen Skolen som lokalsamfund Giver borgerne en større viden om skolens arbejde Naturlig Læring At opbygge et rum til kreative udfoldelser for byen Give drengene kompetencer til undervisning Give områdets institutioner mulighed for at bruge øen

13 Skoleonkler Jeg gi’r tid
Samarbejde skole og frivillige, Indskoling 0 – 3. klasse Støtte børn, der har brug for almen omsorg Være tilstede i rummet, læse, spille spil, trøste, hjælpe mv. Være en rollemodel for børnene At være en stabil voksen Jeg gi’r tid At styrke kommunikationen mellem de ansatte og de frivillige At tilegne metoder til forventningsafstemning At styrke samarbejdet At tiltrække og fastholde de frivillige.

14 Eksempler på aktiviteter i projekterne
Været gæstelærer 1 frivillig er blevet skolens fotograf Hjælp ved arrangementer f.eks. Motionsdag 10 skoleonkler giver ”bedsteforældretid” til 0-2.klasse. Omsorg, trøst, snakke, aktiviteter. SMS-undervisning – de ældre får kendskab gennem de unge Udvidet til f.eks. Fotos/billedbehandling Skubber / hjælper ved udflugter/aktiviteter for ældre Udviklingshæmmede tager besøg hos ældre på plejecentret Samspil – drøftelser om hvordan det skal være

15 Erfaringer

16 Resultater Givet brugerne en sjovere og bedre hverdag
Skabt en bedre social kontakt og tryggere hverdag (skoleonkel) Glæde og gavn for området (ture ud i nærmiljøet) Samspil mellem generationerne Udbygget og struktureret samarbejdet

17 Kommunal Opgave / Frivillige
Vigtigt at den kommunale opgave er defineret Ældre: visiteret ydelse/opgave er faglig og en kommunal opgave, andet kan de frivillige lave. Højner de ansattes faglighed Skole: Lærer: Undervisning og planlægning, kontakt til forældre De frivillige: gæstelærer, ekstra hånd på udflugter, arrangementer på skolen, deltage i daglige praktiske opgaver f.eks. udskære frugt Gråzoner… prøve det af og snakke sig frem til en løsning, bryde rammerne f.eks. vedligeholde hjemmeside

18 Samarbejde med de ansatte
Ledelsen er vigtig Brænde for sagen, synlige Opstart er vigtig – brug tid i starten Forklare hvorfor projektet går igang MED-system Samvær – lad dem lave noget sammen og være på matriklen f.eks.lærernes køkken Projektleder for Kommunen og Civilsamfundet drøftede med fagforeninger (top-down), ikke lokalt. FOA (lokal) klagede over Skoleonklerne på vegne af pædagogmedhjælperne, men de er i dag accepteret Eksempelvis er 69 % enige i at de i høj - eller meget høj - grad bliver påskønnet, men tallet er 86 % blandt de, der er meget tilfredse med at være frivillig. Man skal derfor på ingen måde undervurdere betydningen af en god introduktion, at man påskønner de frivilliges arbejde, at der er et tæt samspil med de ansatte o.s.v.

19 Samarbejde med de frivillige
Skriftlighed – udarbejdet en samspilsaftale Formål – gensidig glæde Levering af tilbud, ledsagelse, ideer, forventninger (gensidig respekt og forståelse), forplejning, dialog, tavshedspligt, gaver,forsikringsforhold Klare rammer for opgaven F.eks. Onsdag mellem 8-12 og du skal løse denneopgave De er forskellige Anerkend dem for deres arbejde F.eks. Betale kaffe for dem (1000 kr. år til kaffe 100 personers frivillige indsats ved fester, højtlæsning m.m. Effekt: Større kendskab til hinanden Legalt at spørge ind hvis man oplever uhensigtsmæssigheder både for de ansatte og de frivillige

20 Samarbejde med de frivillige
Synlighed Navneskilte – tydeliggøre at de er frivillige Respekt Opgaver løses forskelligt Opgaver der er succes det ene sted er det ikke nødvendigvis det andet Alle opgaver er lige vigtige (læse for 4 = at arrangere stor fest)

21 Sidegevinst ved projektet
Større kendskab til hinanden f.eks. De gamle kender børnene og hilser på dem på gaden, de unge hjælper de ældre med f.eks. SMS, billedbehandling m.m. ”Rødderne” bliver til børn/unge De frivillige får større faktuel viden og kan virke som ambassadører for den kommunale opgaveløsning Skaber nye muligheder for frivillige F.eks. Skoleonkler ikke kun i de små klasser men generelt for de svage elever, der har behov for trøst og støtte Støtte til forældre

22 Opstart Projekt ”Kommunen og Civilsamfundet”
Eksterne puljemidler – gøre nogle ting man ikke plejer at gøre Ting tager tid Opstartsmøder Finde de frivillige Motivation - support PR / Kommunikation om projektet er vigtigt

23 Forankring Lokalt Centralt / Kommuneniveau
At der er en tovholder på stedet man kan henvende sig til Det gør vi bare Finder midlerne i systemet – finde andre samarbejdspartnere Ikke for mange grupper (styregruppe, referencegrupper m.m.) Selvorganisering i høj kurs Centralt / Kommuneniveau Hvem har ansvaret generelt i Kommunen? Sikre overordnet fokus Frivilligcentrets rolle

24 Yderligere oplysninger
Se mere på Varde Kommunes hjemmeside Lundgaard Konsulenterne Projektkonsulent Judith Parus, Varde Kommune

25 Byråd Fælles udviklingsråd Udviklingsrådene Fælles udviklingsråd
Borgerfore-ninger m.m. Institutioner/skoler Erhvervsliv Foreninger Kulturlivet Borger

26 2 3 1 4,5


Download ppt "Kommunen og Civilsamfundet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google