Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Stoffer, psykiatri og arbejde

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Stoffer, psykiatri og arbejde"— Præsentationens transcript:

1 Stoffer, psykiatri og arbejde
Mie Bonde 2011 HKI maj 2011 Mie Bonde

2 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Disclosures Holder betalte foredrag for: Eli Lilly (Strattera) Novartis (Ritalin) HBpharma/Medice (Medikinet) ADHD-foreningen Har lavet pjece for HBpharma/Medice Sidder i Advisory Board for Eli Lilly HKI maj 2011 Mie Bonde

3 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Hvem er jeg? Mie Bonde Speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri Ansat i Stofrådgivningen og på PPclinic. Brugsuddelerens datter fra Drøsselbjerg 1. generationsindvandrer på Nørrebro Mor til 2 børn, der er opvokset på Københavnske skoler og gymnasier. HKI maj 2011 Mie Bonde

4 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Hvad skal der ske? Psykiatriske forstyrrelser og arbejdsmarked Misbrug – hvilken indflydelse Er det realistisk? HKI maj 2011 Mie Bonde

5 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Psykiatri og Arbejdsmarked HKI maj 2011 Mie Bonde

6 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Neuropsykiatri Hjernen fungerer som resten af kroppen ved kemiske processer styret af gener. HKI maj 2011 Mie Bonde

7 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Hjernen Der er 100 milliarder nerver. Der er milliarder kontakter = synapser i hjernebarken Den gennemsnitlige computer klarer 100 millioner instruktioner i sekundet. Hjernen håndterer 10 kvadrillion instruktioner i sekundet =10 billion billioner =100 millioner milliarder milliarder. Nerveimpulser bevæger sig med mere end 110 m/s = 396 km/time. Selvom der meget vi ikke ved – så bliver vi klogere Mange undersøgelser HKI maj 2011 Mie Bonde 7

8 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Hyppighed af psykiatriske lidelser Prævalens = hyppighed på et givent tidspunkt Danmark juli pers. Skizofreni 0,5 % pers. Autisme 0,6 % pers. Mental retardering 2,3 % pers. Angst 3 % pers. ADHD 5 % pers. Depression 6 % pers. Misbrug (Skøn) % pers. HKI maj 2011 Mie Bonde

9 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
PSYKIATRI COPINGSTRATEGIER MILJØ PERSONLIGHEDS FORSTYRRELSE ADFÆRDS FORSTYRRELSE OVER GREB MISBRUG ARV & LIV SKIZOFRENI SPISEFORSTYRRELSE BIPOLAR LIDELSE ANGST OCD DEPRESSION PSYKOSE ARV KOGNITION AUTISMESPEKTRUM ADHD HKI maj 2011 Mie Bonde

10 Forsinket modning af hjernebarken ved ADHD
Regions where the ADHD group had delayed cortical maturation, as indicated by an older age of attaining peak cortical thickness. Mere end 2 års forsinkelse 0 – 2 års forsinkelse HKI maj 2011 Mie Bonde

11 Hjernen arbejder anderledes
HKI maj 2011 Mie Bonde

12 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Eksekutiv funktioner Uddannelsesrelateret Prioritere at få lavet rutineopgaver eller opgaver der ikke er de sjoveste eller mest udfordrende Forstå, at man måske ikke har større viden om emnet end mester eller underviser Deltagelse i gruppearbejde kræver dialog. Impulshæmning Udsætte sine behov Tænke sig om inden man taler Lytte til andre HKI maj 2011 Mie Bonde

13 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Eksekutiv funktioner Uddannelsesrelateret Kunne modtage vejledning, kritik og karakterer uden at opgive uddannelsen Kunne overskue skiftende rammer og planer for uddannelsen Kunne tåle aflysninger og sene lokaleændringer Udholde forskellige udlægninger af ”teksten” Fleksibilitet Tåle modgang Udholde skift i rutiner Tåle ændringer af planer og aftaler Forstå forskellige svar på samme spørgsmål HKI maj 2011 Mie Bonde

14 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Eksekutiv funktioner Uddannelsesrelateret Kunne indgå i dialog med medstuderende uden at overfalde dem ved uenigheder At håndtere pres uden at blive barnlig i argumentation eller adfærd Emotionel kontrol Kunne indgå i dialog Afstemme følelsesudtryk efter årsag Regulere hvor og hvordan man lader følelserne få afløb. HKI maj 2011 Mie Bonde

15 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Eksekutiv funktioner Uddannelsesrelevant Selvstændigt at kunne påbegynde arbejdet med opgaver Kunne fastholde arbejdsintensiteten et helt semester eller en hel opgave igennem Aflevere til tiden, overholde gruppeaftaler Initiering Påbegynde en opgave. Fastholde motivationen Overholde aftaler HKI maj 2011 Mie Bonde

16 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Eksekutiv funktioner Uddannelsesrelevant At kunne fremdrage nyligt indlært materiale ved behov og i andre situationer Hvad er vigtigt, at huske af det underviseren sagde og hvad har mindre betydning. Hvordan kan alle fag læres – ”godt nok”? Arbejdshukommelse Korttidshukommelse. Evne til at prioritere imellem korttids- og langtidshukommelse. HKI maj 2011 Mie Bonde

17 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Eksekutiv funktioner Organisering af materialer Huske relevante ting Sikre at have relevante remedier klar inden opgave påbegyndes Kunne organisere sit hjem og sin arbejdsplads. Uddannelsesrelevant Medbringe relevante ting til skiftende lektioner Få købt studiebøger og kopieret relevante artikler Sortere udleveret materiale og ikke ”dø i bunkerne” HKI maj 2011 Mie Bonde

18 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Eksekutiv funktioner Uddannelsesrelevant Kunne aflæse skiftende situationer og optræde naturligt i disse. Tjekke eget arbejde for fejl og mangler Kunne forstå at èn hændelse i en situation, kan opfattes anderledes i en anden situation. Monitorering Justere eget udtryk Sikre målet er nået. Aflæse forskellige forklaringer på det man ser. HKI maj 2011 Mie Bonde

19 Misbrug - hvilken indflydelse?
HKI maj 2011 Mie Bonde

20 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Misbrug Mad Chokolade, chips Øl, vin spiritus Sport Tobak Hash Stimulerende euforiserende stoffer Bedøvende stoffer Medicin Spil Arbejde HKI maj 2011 Mie Bonde

21 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Belønning / nydelses center HKI maj 2011 Mie Bonde

22 Hvad gør belønningssystemet?
Giver velbehag Dæmper: Sult Tørst Smerte Angst/bekymring Tristhed Øger: Motivation HKI maj 2011 Mie Bonde

23 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Hvad bruger vi det til? Sætter tankerne i ro Det er frihed Putter en dyne i det sorte hul Koncentrationen Gør det nemmere at snakke med andre Det giver ro Gør det hele sjovere Får hverdagens ulykker til at forsvinde Fjerner rastløsheden Det gør alle jo For at kunne sove ADHD Depression Angst Traumereduktion HKI maj 2011 Mie Bonde 23

24 Belønning Gail Tripp and Jeff R. Wickens
Normal ADHD HKI maj 2011 Mie Bonde

25 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Hvad hjælper det på? Dårlig indsovning Alkohol og hash Aggression Hash Rastløshed Amfetamin, Heroin og hash Tristhed og tanker Amfetamin, heroin og alkohol Impulsivitet Hash og alkohol Psykose Mindreværd Amfetamin HKI maj 2011 Mie Bonde

26 Hvad gør Hash og Kokain ved hjernen?
Brug af Hash og kokain kan forringe Sproglig arbejdshukommelse Længere tids brug af Hash – Visuel hukommelse Fornuftsbeslutninger med inddragelse af erfaringer (forudse konsekvensen) Beslutningsevne Visuel organisering (Samle Ikeamøbler eller Lego) Kokain – Reducerer “Stop-funktion” HKI maj 2011 Mie Bonde

27 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Er det realistisk? HKI maj 2011 Mie Bonde

28 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
HKI maj 2011 Mie Bonde

29 Det skal tilrettelægges
Personlig assistance under uddannelse  anvendes til personer med handicap, så de kan få assistance til de arbejdsfunktioner, de ikke selv kan klare. Hvilken hjælp er der brug for? Hvad er problemet? Hvordan virker hjælpen bedst? HKI maj 2011 Mie Bonde

30 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Hukommelse HKI maj 2011 Mie Bonde

31 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Social funktion HKI maj 2011 Mie Bonde

32 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Min erfaring Det er vigtigt at investere nu De unge får et liv De første skridt er de sværeste HKI maj 2011 Mie Bonde

33 TAK FOR JERES INTERESSE
33 HKI maj 2011 Mie Bonde 33

34 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk
Referencer Diagnosis, Lifespan, Comorbidities, and Neurobiology Spencer TJ, Biederman J, Mick E, Journal of Pediatric Psychology 2007 Shaw P et al. PNAS 2007;104: Cortical Gray Matter in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Structural Magnetic Resonance Imaging Study. JAACAP 2010, Hollis C Andrew A. Nierenberg, BIOL PSYCHIATRY 2005;57:1467–1473 Esther Sobanski, Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci (2006) 256 [Suppl 1]:I/26–I/31 HKI maj 2011 Mie Bonde


Download ppt "Stoffer, psykiatri og arbejde"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google