Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune"— Præsentationens transcript:

1 Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune
Lidt om samfundsstrømninger og hvordan de påvirker vores hverdag Præsentation af fagområderne ved cheferne Borger og Arbejdsmarked Social og Sundhed MED-systemet – din vej til indflydelse Aktuelle temaer Rundvisning på Borgercenter Varde Direktør Erling Pedersen Social, Sundhed og Beskæftigelse

2 Som ansat i kommunen underlægges du et politisk system, som i Varde er organiseret traditionelt med fagudvalg Erling Direktør Erling Pedersen Social, Sundhed og Beskæftigelse

3 DEN ADMINISTRATIVE ORGANISATION UNDER SOCIAL, SUNDHED OG BESKÆFTIGELSE

4 Samfundsstrømninger der påvirker området..
”Velfærdsklemme” - flere ældre og færre forsørgere Ulighed i sundhed Borgeren skal være aktiv i eget liv Fokus på at inddrage det omgivende samfund i opgaveløsning Indførelse af velfærdsteknologi på de store velfærdsområder Større mediebevågenhed og brug af nye sociale medier Direktør Erling Pedersen Social, Sundhed og Beskæftigelse

5 Borger- og Arbejdsmarkedscenter
Chef borger og arbejdsmarked Jobcenterchef Team Job & Uddannelse Team Udvikling Team Unge <30 år Kompetenceteam Borgerservice chef Front Back 1 Back 2 Fælles Sekretariat/Ydelses-team

6 Centralpolitiske udmeldinger
Førtidspensions- og fleksjobreformen Styrket indsats overfor unge Ændrede regelsæt vedr. kontanthjælp og sygedagpenge Fælles offentlig digitaliseringsstrategi Samling af objektive sagsområder i Udbetaling Danmark

7 Målgrupper i Jobcenter Varde
Fuldtidspersoner Forsikrede ledige (a-kasse) 761 Kontanthjælp Sygedagpenge Revalidering Ledighedsydelse Fleksjob Førtidspension I alt Opgjort som gennemsnit for 2013 Antal i arbejdsstyrken (18-64 årige) i Varde Kommune ca

8 Borgerservice - det andet ben i Borger og Arbejdsmarkedscentret
Kommunens digitale kraftcenter Betjening af borgerne i Borgerservice tager altid udgangspunkt i at benytte den digitale vej. De borgere der kan selv – skal jf. lovgivningen selv! De borgere der ikke er digitalt parate hjælpes og støttes, således at de over tid bliver i stand til at manøvrere i den digitale offentlige sektor. Der vil i de kommende år blive flere og flere offentlige serviceydelser, der bliver obligatorisk for borgerne at klare selv digitalt, og dermed er der til stadighed brug for hjælp til gruppen af ikke digitalt parate borgere. Øvrige opgaver: Administration af ejendomsskat for kommunens ejendomme Anvisning af pladser i dagtilbud til børn Central telefonomstilling for hele kommunens administration Kontrolgruppen – arbejder med forebyggelse af snyd med offentlige midler for alle kommunens afdelinger Kørselskontoret – visitering og administration af al individuel befordring (læge, speciallæge, daghjem, genoptræning) og visitering til ældreboliger Pas og kørekort Folkeregister Sygesikring, herunder EU sygesikring for udenlandske borgere Tillæg til pensionister, helbredstillæg, personlige tillæg og enkeltydelser Valg – valgbøger, brevstemmer, afgivning af stemme i hjemmet. Udstedelse af NemID Ældreboliger Vidste du at... Borgerservice årligt opkræver 600 mio. kroner, hos borgere og virksomheder.

9 Fra Ældrebyrde til ældrestyrke ?

10 Vores udgangspunkt er, at alle har en drøm om at klare sig selv
Rehabilitering og forebyggelse er et fælles fagligt fundament for hele Sundheds-, Handicap-, Psykiatri-, Ældre- og Beskæftigelsesområdet. Fokus på at fastholde eller udvikle bedst mulige fysiske, sansemæssige, intellektuelle, psykologiske og sociale funktionsevner. Rehabilitering giver mennesker med nedsat funktionsevne de redskaber, der er nødvendige for at opnå uafhængighed og selvbestemmelse. Direktør Erling Pedersen Social, Sundhed og Beskæftigelse

11 Styringsmodellen (Bestiller udfører model)
Der er én indgang i kommunen til sociale ydelser: Social- og Handicapafdelingen. Denne afdeling bestiller ydelser ved forskellige leverandører. Der er krav i lovgivningen til forvaltningsmæssige afgørelser, så borgerens retssikkerhed sikres. På sundhedsområdet ordinerer lægen, imens kommunen fastsætter omfanget og metoden. Den såkaldte BUM-model er baseret på tillid i Varde Kommune. Det betyder, at alle ansatte ved, at alle led er væsentlige i borgerens forløb, og at godt samarbejde skaber de bedste forløb for borgerne. I Varde Kommune er det valgt at have en bred myndighedsfunktion. Direktør Erling Pedersen Social, Sundhed og Beskæftigelse

12 Udviklingsområde: Det nære sundhedsvæsen
Kommunen: Er borgerens indgang til sundhedsvæsenet Fremmer borgerens sunde livsstil og forebygger sygdom. Forebygger indlæggelser gennem levering af almen og specialiseret sygepleje, genoptræning, rehabilitering og selvtræning. Understøtter behandlingen af borgeren i og nær borgerens eget hjem. Understøtter borgerens muligheder for at tage hånd om egen sygdom blandt andet gennem brug af uddannelse og moderne teknologi Skaber sammenhæng mellem kommuner, almen praksis og sygehusvæsenet for at sikre sammenhæng i patientforløb. Arbejder evidensbaseret og kvalitetsorienteret. Kilde: Det nære sundhedsvæsen, KL Direktør Erling Pedersen Social, Sundhed og Beskæftigelse

13 Det Nære Sundhedsvæsen – fordi……..
En kommunalreform i 2007 Øget udgiftsniveau – fra indlæggelses- til forebyggelsesfilosofi Flere ældre flere med kroniske sygdomme Sygehusene specialiseret – langt imellem dem Borgerne behandles i nærområde af kommune og almen praksis Et mere omkostningseffektivt sundhedsvæsen betyder at flere opgaver løses i det nære

14 Det Nære Sundhedsvæsen
Varde kommune har prioriteret Nær Sundhed fra starten Vi tager os af borgeren, regionen af patienterne Vi er borgerens indgang til sundhedsvæsenet Opgaver flytter fra sygehus til kommuner En prioritet i økonomiaftalerne => Større kompleksitet i opgaveløsningen Skaber sammenhæng i patientforløb. Arbejder evidensbaseret og kvalitetsorienteret. Forebyggelse og sundhedsfremme skal være centralt. Vi vil gå forrest!

15 Sundhedspolitikken Målsætninger Bevægelse Røgfri kommune Sund mad og drikke God hygiejne Rehabilitering Alkohol Mental sundhed Lighed i sundhed

16 Udviklingsområde: Digital velfærd
Redskaber til effektivisering og kvalitetsforbedring Eksempler på velfærdsteknologi, som understøtter borgernes ønsker om at klare sig selv. Living Lab Varde Digitalt sundhedscenter Sensorgulve på plejecentre Digital dagsstruktur og planlægning i Krogens unge bofællesskab. Et redskab til at få de unge klar til egen bolig Vidste du at... Velfærdsteknologi udbredes, så fx visse sygehusydelser kan leveres i eget hjem. Man i hjemmeplejen i mange år har anvendt digital planlægning og dokumentation. Der politisk er afsat en pulje til indkøb af velfærdsteknologi. Direktør Erling Pedersen Social, Sundhed og Beskæftigelse

17 MED-systemet MED-systemet sikrer vores medarbejdere både medindflydelse og medbestemmelse. Gennem vores MED-system udvikler vi samarbejdet mellem medarbejderne, de politiske ledere og de administrative ledere. Alle vores medarbejdere kan få indflydelse – enten gennem deres repræsentant eller ved selv at deltage. Vi tror på, at dialogen mellem medarbejdere og ledere skaber bedre beslutninger for alle. Direkte indflydelse på beslutningerne Vores MED-system fokuserer på medarbejdernes indflydelse og sikkerhed. MED udvalgene diskuterer alle aktuelle beslutninger, som har betydning for medarbejderne. Det er særligt personaleforhold, arbejdsforhold, kompetenceudvikling, samarbejde, effektiviseringer, sikkerhed og sundhed. Direktør Erling Pedersen Social, Sundhed og Beskæftigelse

18 Overordnede strategier, personaleforhold, arbejdsmiljø mv.
Hoved-MED - Vi tror på, at dialogen mellem medarbejdere og ledere skaber bedre beslutninger for alle Hele kommunens MED Overordnede strategier, personaleforhold, arbejdsmiljø mv. Nedsætte arbejdsgrupper Ansvar for den samlede MED-aftale Nikolaj Direktør Erling Pedersen Social, Sundhed og Beskæftigelse

19 Børn & Unge; Plan, Kultur & Teknik; Social, Sundhed & Beskæftigelse.
Fælles-MED Børn & Unge; Plan, Kultur & Teknik; Social, Sundhed & Beskæftigelse. Koordinering af funktioner på direktørområdet Faglig repræsentation Nikolaj Direktør Erling Pedersen Social, Sundhed og Beskæftigelse

20 Lokale MED Konkrete ”dagligdags” problemstillinger
Sikkerhed, arbejdsmiljø, sundhed mv. Let adgang Medarbejderrepræsentation TR & SR Direktør Erling Pedersen Social, Sundhed og Beskæftigelse

21 Hjemmeside Varde Kommunes hjemmeside – - her kan du blandt andet følge med i udvalgsbeslutninger, få mere information om de forskellige institutioner og linke direkte til selvbetjeningsløsninger. Vores Varde - intranet.vardekommune.dk - her kan du blandt andet følge med i MED-referater og personalenyt. Nikolaj Direktør Erling Pedersen Social, Sundhed og Beskæftigelse

22 Beskæftigelsesreformer Visionspolitikker Bosætning
Aktuelle temaer Ældrepakken Beskæftigelsesreformer Visionspolitikker Bosætning


Download ppt "Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google