Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Udfordrende elever 8.oktober 2014 kl del 2

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Udfordrende elever 8.oktober 2014 kl del 2"— Præsentationens transcript:

1 Udfordrende elever 8.oktober 2014 kl. 9- 15 del 2
Kl Vitaliserende læringsmiljøer Kl Pause Kl Spejling som pædagogisk redskab i skolen Kl Frokost Kl Elev- og forældresamtaler Kl Pause Kl Spejlingsdialog i praksis Kl Afslutning

2 Relationel selvvurderingscirkel ”Mig og mine elever”
Farezonen Risikozonen s Sikkerhedszonen Mig selv Ide Anne Linder

3

4 Hvordan kan vi så komme videre ?
1) Vise positive følelser- vis, du er glad for barnet 2) Juster dig efter barnet og følg dets udspil 3) Tal med barnet om ting, det er optaget af, og prøv at få følelserne med i samtalen 4) Giv ros og anerkendelse for det, barnet selv er i stand til at klare 5) Hjælp barnet med at rette opmærksomheden et sted hen, sådan I får en fælles oplevelse af ting i omgivelserne 6) Giv mening til barnets oplevelse af omverdenen ved at beskrive det, I oplever sammen med barnet 7) Uddyb og giv forklaring, når du oplever noget sammen med barnet 8) Hjælp barnet med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for det, på en positiv måde – ved at lede det, vise positive alternativer og ved at planlægge sammen (Note ICDP Krap side 28)

5

6 ”Det psykologiske ilt knytter sig til den levede udfoldelse mellem mennesker.” ”Der er ikke tale om en bestemt adfærd, det er snarere tonen i adfærden.” fra skolen som et vitaliseringsmiljø

7 Rettethed mod mestring og Kompetenceudvikling - Hvad kan jeg?
Selvhævdelse: måden hvorpå vi hævder os selv Selvfremstilling Se mig og anerkend mig for den jeg er Rettethed mod idealisering Betydningsbærende andre Vis mig hvad og hvem jeg kan blive Rettethed mod Samhørighed og sameksistens ”Vi-hed” Hvem hører jeg til hos? Frit efter Tønnesvang

8 Selvhævdelse At blive set, hørt og anerkendt
Evnen til at føle sig selv, og hvordan vi forholder os følelsesmæssigt til det, vi opdager om os selv Hvordan: f.eks. Anerkende og bevidne eleven og dens intentioner, følelser, værdier, og handlinger Anerkendende interview Iltende realitetskorrigering

9 Mestring At blive udfordret tilpas uden at blive knækket: ”flow”
Blive i stand til at ”mestre” eget liv Blive i læringsrummet og øve Hvordan f.eks: Præsentere meningsfuld viden SSS : små sikre succeser Snublemål, så små målsætninger så mål ikke kan undgås Iltende realitetskorrigering

10 Samhørighed En følelse af at høre til Vi-hed Hvordan f.eks.:
Skabe relation, undersøge værdier, finde fællesskaber og give opmærksomhed

11 Idealisering/betydningsbærende andet eller andre
At vide hvad man kan tænke sig og drømme om fremtiden At være rettet mod noget større end mig selv Hvordan f.eks: Have rollemodeller at se op til Imitation ”gøre det sammen med”

12 Elever skal opleve at de lærer
Elever skal opleve at de er holdt af Elever skal have nogen og noget de gerne vil tage farve af Elever skal opleve tilhørighed og samhørighed Frit efter Tønnesvang

13 Teamet Elever skal opleve at de lærer
Elever skal opleve at de er holdt af Elever skal have nogen og noget de gerne vil tage farve af Elever skal opleve tilhørighed og samhørighed Frit efter Tønnesvang

14 Elevsamtale Navn: Hvem er du sammen med i skolen? Hvad kan du?
Hvordan har du det sammen med dine kammerater og de voksne i skolen? Hvad kunne du godt tænke dig at blive god til? Hvad kunne du tænke dig at blive? Hvem er du sammen med i skolen? Frit efter Tønnesvang

15 Navn: Frit efter Tønnesvang

16 Forældresamtale Navn: Hvad kan dit/jeres barn?
Hvordan har dit/jeres barn det sammen med dine kammerater og de voksne i skolen? Hvad kunne dit/jeres barn godt tænke sig at blive god til? Hvad kunne dit/jeres barn tænke sig at blive? Hvem er dit/jeres barn sammen med i skolen? Frit efter Tønnesvang

17

18 KRAP Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
KRAP tager udgangspunkt i det, der virker, og udvikler herfra

19 Den kognitive grundtanke
- Vores tanker og følelser bliver det, der giver os vores retning i livet - De kognitive principper metoder giver mulighed for at arbejde på måder, der virker Det er vigtigt at få undersøgt den andens virkelighed, snarere end at tro vi selv ved bedre

20 Kognitive grundmodeller

21 Kognitive grundmodeller

22 KRAP i praksis Tro på den kognitive grundtanke
at følelse- tanke og handling er uadskillelige Affektiv færdighedstræning: er systematisk arbejde med hele følelsesspektret, hvor den voksne er ansvarlig for det asymmetriske forhold Symptom og skyld berøres ikke Arbejde systematisk med skemaerne indtil metode er integreret

23 Mennesker kan ikke forandre sig bagudrettet kun fremadrettet
- derfor ikke fokus på symptom og skyld

24 Forandringsprocesser
Omverden Individ påvirkning påvirkning

25

26

27

28

29

30 Kognitiv omstrukturering
At tænke anderledes om den samme situation Grundtanken er den tanke der automatisk aktiveres i vores bevidsthed, når vi oplever noget

31 Mestring Den første betingelse er, at vi forstår adfærden som en mestring og ikke som en problemadfærd!

32 Mestring Evnen til at mestre modgang/udfordringer på forskellige måder
Mestringsstrategier er centrale for forståelsen af et menneskes adfærd og evt. behov for støtte Mestring fagligt eller adfærdsmæssigt

33 Hvornår er mestring påkrævet?
Ukendte situationer Belastede situationer Krav situationer Vanskelige sociale situationer Misforståelser i sociale sammenhæng Højrisiko-situationer

34 Mestringsstrategier At prøve at mestre modgang er en god ide og hvis ens mestring lykkedes, står man bedre end før

35 Nogle almindelige anvendte mestringsstrategier er:
At skjule sine svagheder At ødelægge At flygte At spørge om hjælp At holde sig til det kendte At anklage andre + de voksne: det er din skyld At drukne sig i aktiviteter/samvær At trække sig tilbage til sit værelse At placere sig selv i fokus hele tiden Cigaretter, stoffer og alkohol

36 Anerkendelse af andres mestring
Bliver man mødt med kritik og mangel på forståelse, får det straks betydning for, hvad man har lyst til at melde ud Mød andres mestring og mestringsstrategier med anerkendelse Gå i dialog omkring nye mestringsstrategier

37 Mestringsstrategier: Tre hovedgrupper
1. Problem fokuserende mestring 2. Emotionsfokuseret mestring 3. Undgåelsesfokuseret mestring

38 Problem fokuserende mestring
Har til formål at løse problemer Udvide personens handlemuligheder Direkte handling og positiv tænkning

39 Emotionsfokuseret mestring
Har til formål at beherske følelser og ubehag Når der ikke umiddelbart synes at være direkte, rationelle løsninger Søge trøst, forsøge at glemme det ubehagelige Alkohol, stoffer mm. Gøre skade på sig selv eller andre

40 Undgåelsesfokuseret mestring
Helt undgå at udsætte sig selv for belastning Undgå andres selskab Lade arbejdet fylde meget ved problemer derhjemme Dagdrømme /flygte over i fantasien Pjække fra skole, job, aftaler osv. Overdrevet brug af tv/pc

41 Faktorer der påvirker valget af mestringsstrategier
Udfordringens karakter! Hvilken tidligere erfaringer har man med lignende udfordringer Personens intellektuelle niveau, viden og indsigt Personens opfattelse af sig selv og andre Alder og modenhed Personens værdier Viljestyrke, graden af vedholdenhed

42 Litteraturliste KRAP- kognitiv, ressourcefokuseret og anerkendende pædagogik Skolen som et vitaliseringsmiljø- hvordan kan skolen give næring til måden, vi er sammen på? Psykologisk ilt i pædagogisk og organisatorisk arbejde af Jan Tønnesvang og marie S. Ovesen


Download ppt "Udfordrende elever 8.oktober 2014 kl del 2"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google