Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fjernundervisning er tæt på!

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fjernundervisning er tæt på!"— Præsentationens transcript:

1 Fjernundervisning er tæt på!
Udviklingschef Anita Lindquist & Projektleder Stig Pedersen Personlig præsentationer

2 Om KVUC Tal Fjernundervsning Særlige udviklingsprojekter
3000 årskursister/ hoveder 380 lærere Fjernundervsning 680 årskursister/2.800 hoveder 130 lærere (hf) Særlige udviklingsprojekter Projekt e-læring ( ) Udviklingsafdeling med fokus på udvikling af digitale materialer Anitas

3 I dag - lokalt og nationalt
Online Face to face Anitas

4 Fremtidsperspektivet - Globalt
Face to face Online Anita Derfor oplæggets titel: vi har arbejdet længe med fjernundervisning – den er nu på vej over i klasseundervisningen. Vi kigger også på det internationale samarbejde og muligheder – det har vi ikke fokus på i dag.

5 Fokus i dagens oplæg Hvordan kan digitale materialer bidrage til at sikre uddannelse til bredden? Hvad betyder den digitale undervisning for den pædagogiske & didaktiske tilrettelæggelse? Hvordan imødekommer vi forskningens bud på god undervisning? Anita

6 Fremtidens kompetencekrav
1. Videnkonstruktion 2.      Samarbejde 3.      Selvevaluering 4.      Problemløsning og innovation 5.      Kvalificeret kommunikation 6.      It-anvendelse (21st Century Learning Design) Vi starter med at kigge fremad. Hvad skal eleverne lære? 21st Century Learning Design, som er et forskningsfællesskab af forskere fra USA og England og Microsoft har defineret seks centrale krav til fremtidens arbejdskraft med fokus på læring: 1. Evne til at skabe ny viden /2. Evne til at samarbejde på en konstruktiv og ansvarlig måde /3. Evne til at planlægge eget arbejde og til at reflektere over egen læring /4. Evne til problemløsning og til at anvende viden på nye måder/ 5. Evne til at argumentere, dokumentere og kommunikere / 6. Evne til at anvende it til videnskonstruktion og produktudarbejdelse Hvordan kan den digitale undervisning understøtte disse kompetencekrav?

7 Fremtidens it-brug 10.000.000.000 mobile enheder i 2020
Undervisningen vil blive baseret på mobil teknologi (Stephanie Hamilton, Apple Education) Anita Hvis vi ser på it-brugen… > Ikke kun brug af it i undervisningen, men BASERET på it. I særdeleshed mobil teknologi.. Og i dag lettere at adgang til mobil dækning end vand!

8 De ti bud Alle skal kunne blive undervist i Hvad som helst
Hvor som helst Hvornår som helst I et hvilket som helst tempo Du er nødt til at stjæle Digital undervisning skal brede sig (fremfor at samle sig om eliten) Kvalitetsudvikling skal foregå i et open source miljø Digital undervisning vil medføre en nedbrydning af den traditionelle skoleorganisation (industriel standardproduktion erstattes af en dynamisk videndelingstilgang) Digital undervisning giver bedre læring Anita Vi har på KVUC omskrevet de 10 bud. Punkt 9: nye lærerroller/individualiseret/elever som vidensproducenter

9 Om ”Projekt e-læring” Projekthypotese Fokus Krav
Digitale medier kan gøre en forskel for især de svageste elever/kursister! Fokus Kernefaglighed og problemfelter i de enkelte fag Undervisningsdifferentiering og de skolefremmede Studiekompetencer og stilladsering Krav Udformet som hele forløb med progression, opgaver og didaktiske overvejelser Stig Kort præsentation af projekt e-læring. Hvad kan digital undervisning pædagogisk - Hvad var målet og hvad var fokus? Byggede videre på erfaringer fra fjernundervisningen – og vi vælger i den videre materiale udvikling at gå en anden vej med mindre enheder (mere brugbart) – tænkt ind til alle former for uv

10 Differentiering med digitale midler
Hvorfor Forskelle i forhåndsviden og læringspotentialer Derfor Nødvendigt at gøre forskel – fordi der er forskel Metode Alle kursister – såvel fagligt stærke som svage – tilbydes fagligt stof på relevant niveau For de fagligt svage kursister: en undervisning der opbygger en grundfaglighed For de fagligt stærke kursister: fastholdelse af motivation og indsigt på højere taksonomiske niveauer Konsekvenser Fremme læringsrefleksioner: hvor er jeg i min læring? Øget inklusion og fastholdelse Lidt specielt fokus på differentiering – her kan digital læring noget specielt

11

12

13 Gode digitale læremidler
Didaktik Design Faglighed Lærer- samarbejde Når vi udvikler nye digitale materialer er ovenstående 4 ringe vigtige. Det som er anderledes er den store vægt på lærersamarbejdet (altså en gruppe af lærere som medproducenter)

14 Krav til god undervisning
Et trygt og godt læringsmiljø Tydelige og tilpassede læringsmål Feedback Elevinddragelse Variation i undervisningen Konsolidering – øvelse - mestring Hvad siger forskningen om/hvad ved vi om læring ? Sige noget om, hvordan digital undervisning imødekommer læringsforudsætninger. EVA undersøgelse baseret på en gennemgang af effektstudier – fx Hattie, men også danske undersøgelser – herunder EVAs egne. Man må træne færdigheder – øve sig individuelt i så langt tid man har brug for det – i det man har brug for

15 Et trygt og godt læringsmiljø
Digital tilrettelæggelse kan danne grobund for et læringsmiljø: Som er både omsorgsfuldt og fagligt fokuseret Som ikke udstiller fagligt svage elever eller de introverte Med klare spilleregler Hvor fejl er et opbyggeligt element i læring Som skaber flow i læringen med udgangspunkt i nøje planlægning (grundighed – eftertanke – fordybelse) Som ser læring fra kursistens perspektiv Som prioriterer både det individuelle og det kollaborative

16 Tydelige og tilpassede læringsmål
Digital tilrettelæggelse kan: Opstille klare mål for undervisningen i helhed og i de enkelte forløb Gøre læringsmålene tydelige for den enkelte elev Tilpasse læringsmål med udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger: hvor er du på vej hen – hvordan klarer du dig – hvor skal vi hen herfra Tydeliggøre for eleven hvordan de skal prioritere arbejdsindsats og hvad de skal præstere

17 Feedback Digital undervisning kan give feedback som:
Med forskellig typer af evaluering giver lærere systematisk feedback på den enkelte kursists læringsproces. (tracking) Skaber fælles refleksion over stærke/svage sider set i relation til læringsmål Følger og understøtter den enkelte elevs læring Giver læreren tilbagemeldinger på materialet

18 Elevinddragelse Digitale undervisning kan:
Inddrage kursister i dialog om materiale, arbejdsform og respons Tilrettelægge med udgangspunkt i kursistens forforståelse Opsætte forventninger til målopfyldelse Benytte forskellige type af medier til kommunikation (sociale medier)

19 Variation i undervisningen
Digital undervisning kan opstille: Klar rammesætning og variation af undervisning Metakognitive strategier: redskaber til håndtering af læring - træning af studievaner kombineret med fagligt indhold. Medierefleksivitet (stille spørgsmål og søge informationer mv.)

20 Konsolidering – øvelse - mestring
Digital undervisning kan sikre: Individuel træning af færdigheder - i så langt tid en elev har brug for det - i det eleven har brug for - når som helst

21 Hvad siger kursisterne?
”Jeg blev positivt overrasket, ikke nok med at jeg efter et par vejledningers timer fandt ud af hvad det hele gik ud på, fandt jeg også ud af at jeg kunne læse og lære uden besvær. Det var som en legende udfordring, hvor jeg nød udfordringerne og den kompetente og prompte respons, i en respektfuld manér – det var en helt ny læringsproces som jeg virkelig nød, helt sikkert også fordi jeg ikke følte mig spærret inde, hvis jeg en dag havde lyst til at lave noget andet så har man den frihed til at skubbe rundt med tiden. Helt fantastisk, ansvar for egen læring gav pludselig mening.” (Fjernkursist)

22 Hvad siger kursisterne?
”For mig personligt har skriveprocessen en rigtig positiv betydning, for jeg forstår og lærer meget mere på denne facon, end ved at høre med et halvt øre hvor jeg alt for hurtigt kommer til at tænke på alt andet og egentlig ikke rigtig lærer halvt så meget, men bruger dobbelt så meget tid ved traditionel undervisning…”. (Fjernkursist)

23 Hvad siger underviserne?
”Det sker i andre pædagogiske rammer end på et hold. På Fjernundervisning er der max individuel lærerkontakt og direkte respons på arbejdet, max abstrakt tænkning og aktivitet i forbindelse med besvarelse af modulopgaver, man kan ikke "gemme sig"/være passiv og "sidde den af".  Dette har jeg også hørt formuleret før :-) for det er nemlig sådan det er!” (Fjernunderviser)

24 Hvad siger underviserne?
”Derudover viser flere og flere erfaringer, at kursister med både svage og stærke forudsætninger kan udnytte denne arbejdsform. Mod forventning(???) kræver ”fjernarbejdsformen” ikke at kursisten er særligt "boglig". Den enkelte kursist udvikler sig på sit eget niveau med hjælp fra lærerens individuelle og direkte respons” (Fjernunderviser)

25 Hvad siger kursisterne?
”Jeg er overbevist om at fjernundervisnings-elever lærer meget mere end dem som er til time. Nu kan jeg kun tale for mig selv, men det gør at jeg sætter mig meget mere ind i faget, undersøger ting som jeg aldrig ville være faldet over, hvis jeg bare havde været til klasseundervisning. Det har som sagt gjort mig stærkere til at skrive og formulere mig, det ville jeg ellers ikke have lært på samme måde. ” (Fjernundervisningskursist på KVUC)

26 Perspektiver Lærer- samarbejde Online materialer Virtuelt klasserum
F2F Synkront tilstede Virtuelt klasserum 24/7 F U asynkront Lærer- samarbejde Anita Perspektiver: Bruge mulighederne ved digital undervisning på holdene – og også udnytte dem endnu bedre i fjernundervisningen. Det positive fra FU skal over i klasserummet – opsummering fra citaterne: De gode erfaringer skal selvfølgelig over i tilstedeværelses uv – det virtuelle klasserum skal GÆLDE for al undervisning Flipped classroom Virtuelle klasserum Ipad-klasser og opgavebaseret pædagogik. Vi tidligere har forsøgt at overføre klasseundervisning til en digital verden: vi må tænke over forskellem mellem at INDDRAGE eller BASERE på it. Den pædagogiske/didaktiske erfaringer fra den it-baserede uv skal over i den analoge undervisning Mere komplekst for lærerne

27 Diskussionsspørgsmål
Hvad med det sociale aspekt ved læring? Instrumentel læring? – Hvad med dannelsen? Lærernes motivation og lærernes rolle? (effektivisering?)

28 TAK! Udviklingschef Anita Lindquist : ali@kvuc.dk
Projektleder Stig Pedersen:


Download ppt "Fjernundervisning er tæt på!"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google