Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Computerspil i gymnasiet - Med Global Conflicts som tværfagligt eksempel Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, CEO 2. september 2010 Selected productions Serious.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Computerspil i gymnasiet - Med Global Conflicts som tværfagligt eksempel Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, CEO 2. september 2010 Selected productions Serious."— Præsentationens transcript:

1 Computerspil i gymnasiet - Med Global Conflicts som tværfagligt eksempel Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, CEO 2. september 2010 Selected productions Serious Games Interactive 2009 ©

2 Min baggrund Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | info@seriousgames.dk Cand. Psych. Ph.d. spil & læring Skiftet mellem forskning og erhvervsliv Skrivet 4 bøger on læring, spil & IT. Commercial video games for learning Educational potential of video games: GC: Palestine Serious Games on a Global Market place Playmancer: A European Serious Gaming 3D Environment SIREN: A European conflict resolution dynamic game environment GaLa: European Network of Excellence in Serious Games. Global Conflicts-serien Playing History-serien +30 games for kunder Udviklet computerspil Forskningsprojekter

3 Agenda Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | info@seriousgames.dk 1.Læringsspil i gymnasiet 2.Global Conflicts-serien 3.Global conflicts-portal 4.Diskussion & spørgsmål

4 Undervisningsbrug af læringsspil Computerspil i gymnasiet  Undervisning gennem computerspil: Bruge computerspil til at undervise i et konkret relevant pensum.  Undervisning med computerspil: Bruge computerspil som medspiller i undervisningen til at belyse eksisterende faglige temaer, begreber og metoder.  Undervisning ved at lave computerspil: Bruge spilforfatter- programmer til at lave et computerspil om et givent emne, og i processen lære om IT og emnet.

5 Læse… Lytte… Se… Nye muligheder for engagement Aktivt valgt Interaktive historier Høj replayability Passiv reception Lineære historier Lav repeatability Experiencing!!!

6  1960s: Stor interesse for rollespil, brætspil & simulationer.  1970s: Tidlige eksperimenter med læringspil.  1980s: Edutainment industrien kommer og går  1990s: Veletablerde store serier.  2000s: Serious Games bevægelsen starter nye årtusind. Dette er ikke om edutainment… Computerspil i gymnasiet

7 Eksempler på læringsspil Making History: The Calm & The Storm (WW2) Global Conflicts: Palestine (rettigheder, medierne) Global Conflicts: Latin America (forurening, korruption & demokrati) Mellem himmel og Stjerner (verdensbilleder) Making HistoryGlobal Conflicts: PalestineGlobal Conflicts: Latin America Trailer Latin Computerspil i gymnasiet Mellem himmel og stjerner

8 Most of what goes under the name "edutainment" reminds me of George Bernard Shaw's response to a famous beauty who speculated on the marvelous child they could have together: "With your brains and my looks..." He retorted, "But what if the child had my looks and your brains?" (Papert, 1998: 88) Problemet Computerspil i gymnasiet

9 Dette handler ikke om edutainment Begrænset indre motivation: Ydre motivation gennem belønning snarere end indre i kraft af aktiviteten. Manglende integration af læring: mangler integration mellem spil- og læringsoplevelse. Drill-and-practice læring: Satser på drill-and-practice snarere end forståelse – træning over læring. Ingen lærer: Ingen inddragelse af lærere og forældre. Computerspil i gymnasiet

10 Udfordringer ved inddragelse af spil Læringssammenhængen Tid, rum, forventninger, tekniske Forberedelsen Materiale, installation, læringsspil Lære spillet Tutorials, frihed vs. regulering, kompetencespænd Lærerens rolle Kende spillet, forberede spillet, just-in-time oplæg, undervisningstilgang Computerspil i gymnasiet

11 Spils styrker… Perspektiver: Velegnede til at anskue tema fra flere sider. Retention: Lærer ikke mere men husker mere. Komme tættere på: Gennem flere virkemidler kommer det tættere på. Aktiv brug af viden: Elever er nødt til at agere på din viden. Problem-orienteret: Spil er opbygget som problemfelter. Konsekvens: Spillet reagerer på dine valg og giver dig feedback. Engagement: Spil fastholder, udfordrer og engagere eleven Computerspil i gymnasiet

12 ”Educational games are [can be] fundamentally different than the prevalent instructional paradigm. They are based on challenge, reward, learning through doing and guided discovery, in contrast to ”tell and test” methods of traditional instruction.” - Report of the Federation of American Scientists, ”Educational Games 2006” Så hvad kan spil… Computerspil i gymnasiet

13 Agenda Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | info@seriousgames.dk 1.Læringsspil i gymnasiet 2.Global Conflicts-serien 3.Global conflicts-portal 4.Diskussion & spørgsmål

14 Udgivne titler Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | info@seriousgames.dk 2007/20102008 2009 >> GC : Sweat Shops (spring 2010) >> GC: Afghanistan (Fall 2010)

15 f Welcome to reality

16 Welcome to Global Conflicts: Palestine

17 I mødet med andre mennesker som journalist sætter du dagsordenen for medierne.

18 Eleverne udforsker et spændende og realistisk miljø hvor de ser konflikten indefra.

19 d Lærervejledning Missionshæfte Temaoversigt Arbejdshæfte

20 Læringslag Israel-Palæstina Konflikt (indhold): Oplev hverdagslivet i konflikten gennem personlige historier om konfliktens centrale problematikker. Menneskerettigheder, terrorisme & Mediernes rolle (Tema): I spillet vil der være jævnlige referencer til menneskerettigheder, terrorisme og mediernes rolle. Kildekritik & skrive artikel (Evner/metoder): Eleverne skal være opmærksomme på den rigtige vinkel, kildernes dagsorden og artikelprocessen. Perspektiv skift, kritisk tænkning & bias (kompetencer): En variation af perspektiver på samme begivenheder og problematikker som tvinger eleverne til at skifte perspektiv og tænke kritisk. Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sales@seriousgames.dk Læringstilgangen

21 Global Conflicts-seriens fokus Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | info@seriousgames.dk Platform: Web-baseret & CD-Rom Playtime: 45-60 minutter pr. episode Target: Udskoling og gymnasiet Subjects: Samfundsfag, dansk, psykologi, historie, geografi, medie, AT-forløb. Spil: Spil rollen som opsøgende udsending som skal undersøge og dokumentere historier fra konfliktområder over hele verden. Global Conflicts er en 3D-spilserie som gennem spilmekanismer øger elevens interesse og engagement i konflikter i hele verden.

22 International priser Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | info@seriousgames.dk Children’s Technology Review (US) - Editors Choice Award 2008. Danish Culture and Business Award (Denmark) – Most Creative Product 2007. PC ZONE (UK) – Independent Game Award 2007. GC serien Nordic Game (Scandinavia) – Best Nordic Game 2007 & 2008 nominee. IndieCade (US) - Best Indie Game Nominee 2008 & 2009. BETT (UK) - Best Secondary learning ressource 2010

23 International omtale Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | info@seriousgames.dk GC serien

24 Freelance journalist. Skriv en afslørende artikel om et centralt problem i regionen. Find informanter og kilder. Stil spørgsmål om relevante emner og få deres historier. Indsaml argumenter og udtalelser hurtigst muligt og brug dem med omtanke i et konfronterende interview med en nøgleperson i konflikten. Gameplay – Virtuel udflugt Dig Mål Midler Vinde Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | info@seriousgames.dk BASERET PÅ VIRKELIGE HISTORIER Trailer GC Læringstilgangen

25 Lærer oplæg Spillet Plenum Gruppe diskussion  Læs temaoverblik  Få overblik  Lærervejledning  Temaoverblik  Pensum  Udforske perspektiver  Opleve problemer  Diskutere oplevelser  Skrive artikel  Arbejdshæfte  Debriefing  Evauering Undervisningsform Læringstilgangen

26 Gruppearbejde Reflektion observation Aktiv eksperimentering GC: Latin America Lærer oplæg Abstrakte koncepter Konkrete erfaringer Kolbs cirkel viser de forskellige læringsformer. Læreren afgørende for facilitering af læringsprocesserne og opnåelse af fulde udbytte. Læringscirklen Læringstilgangen

27 Kvalitative feedback (lærere) ”Altså det kan gøre konflikten lidt mere nær for dem… de her konflikter, der er rundt om i verden - de føler jo ikke en skid for det. De sidder pakket ind i deres vattæpper her” (lærer1) ”Her bliver de jo tvunget til, selv at gå rundt og finde oplysningerne. Og ja, jeg tror det sætter sig bedre fast.” (lærer2) ”Vi savner sådan noget [...] jeg mener, det er et godt læringsredskab (lærer3) Eleverne er meget interesserede og meget motiverede. Forældre siger: Gid vi havde haft den slags undervisning da vi gik i skole" (lærer4)” Empiriske undersøgelser

28 Kvalitative feedback (elever) ”Man lærer meget om, hvilke syn henholdsvis israelere og palæstinensere har på, fordi man går rundt og snakker med de forskellige personer.” (elev1) ”Man lever sig ind i idet på en anden måde”… Når man selv sådan prøver at finde ud af det, så er det meget bedre.” (elev2+3) “En sjov og anderledes måde at modtage læring på. Det faglige niveau af dem var dog ret højt (elev4) ”Jeg plejer ikke at være så god til at følge med i undervisningen, men jeg fik meget ud af dette spil” (elev5) Empiriske undersøgelser

29  90% synes det er et interessant undervisningsforløb  88% synes det er interessant undervisningsmateriale  59 % synes de har læret mere end tilsvarende normalt forløb  90% vil gerne have et lignende forløb igen Empiriske undersøgelser Kvanitative feedback (elever) Trailer TV2

30 Agenda Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | info@seriousgames.dk 1.Læringsspil i gymnasiet 2.Global Conflicts-serien 3.Global conflicts-portal 4.Diskussion & spørgsmål

31 Global Conflicts Web portal Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | info@seriousgames.dk

32 Spille hjemmefra eller på skolen Gemme spillet når de vil Skrive artikler og dele dem med verden Eleven kan… Portalens muligheder

33 Oprette kursus og invitere elever Følge elevernes brug af spillet Modtage elevartikler direkte Oprette og klargøre alt hjemmefra og/eller på skolen Læreren kan… Portalens muligheder

34 Online portal Priser Gratis prøveabonnoment i 30 dage. Alle betalingsmuligheder Køb på www.globalconflicts.eu (Priser er ex. moms) PakkeLicensÅrligt abn. incl 1 episode (DKK) Pr. ekstra episode (engangsbetaling) Enkelt1 Spilmanual, lærervejledning, temahæfte, arbejdshæfte, missionsark, online ressource & support. 75,- Klasse30375,- SkoleHele skolen 600,- KommuneHele Skolen 50% Episoder

35 Inspiration – spil derude Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | info@seriousgames.dk  Undervisning gennem computerspil: Mellem stjerner og planeter (fysik/historie), Making History (historie) & SodaSim (Erhvervsøk./iværksætteri),  Undervisning med computerspil: Diverse populære computerspil såvel ludologiske som narrative.  Undervisning ved at lave computerspil: GameMaker, MissionMaker eller ThinkingWorlds er nogle af buddene.

36 Spørgsmål… Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | info@seriousgames.dk Serious Games Interactive Griffenfeldsgade 7A, 4th. floor 2200 Copenhagen N Denmark +45 48 44 51 92 info@seriousgames.dk www.seriousgames.dk I www.globalconflicts.eu


Download ppt "Computerspil i gymnasiet - Med Global Conflicts som tværfagligt eksempel Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, CEO 2. september 2010 Selected productions Serious."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google