Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

08-04-2008VERTICA – SPECIALISTER I INTEGRATION OG ECOMMERCE Integration af Bestsellers butikker og samhandelspartnere, Microsoft SOA Event 08.04.2008 Søren.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "08-04-2008VERTICA – SPECIALISTER I INTEGRATION OG ECOMMERCE Integration af Bestsellers butikker og samhandelspartnere, Microsoft SOA Event 08.04.2008 Søren."— Præsentationens transcript:

1 08-04-2008VERTICA – SPECIALISTER I INTEGRATION OG ECOMMERCE Integration af Bestsellers butikker og samhandelspartnere, Microsoft SOA Event 08.04.2008 Søren Darville, Teknisk Projektleder, Bestseller Troels Riisbrich Underlien, Team Lead BizTalk, Vertica

2 Bestseller A/S  Søren Darville, Teknisk Projektleder  Bestseller A/S  3.300 koncern ejede brand butikker i mere end 38 lande.  Over 12.000 uafhængige retailers.  Brands, som Vero Moda, Jack & Jones, SELECTED, ONLY, EXIT og flere.  Over 20.000 ansatte.

3 Vertica A/S  Troels Riisbrich Underlien, Team Lead BizTalk  Vertica A/S  Partner Expert Team Member  Specialister på Integration, E-Commerce og Portaler  Fokuseret på Microsoft Teknologier, arbejder med BizTalk Server, Commerce Server og SharePoint Server

4 Bestseller  Dynamisk virksomhed, der er nød til at kunne reagere i et hurtigt marked.  Konstant udvikling og udskiftning i trends, priser og vareudbud.  Korrekte informationer nødvendige i alle dele af værdikæden: leverandører, indkøbs- og salgsafdelinger, kunder, butikker og point-of-sales systemer.  Fuldstændigt overblik er en nødvendighed

5 Bestseller eksisterende platform  Eksisterende proprietær kommunikations platform usikker fremtid  Ingen mulighed for in-house drift og videre udvikling  Manglende overblik og rapportering fra eksisterende platform  Usikkerhed omkring skalerbarheden af eksisterende platform  Masser af hardcodede partner specifikke specialregler  Stort antal samhandelspartnere, henvendte sig med ønske om elektronisk udveksling

6 Udfordringer - partnere  Stort antal eksterne partnere :  Butikker, Kæder, Kunder, Leverandører, Transportører, ca. 675 på nuværende tidspunkt.  Mange forskellige lande (15+), sprog, og valuta  Stort antal interne ’partnere’ / applikationer på tværs af teknologier, systemer og platforme :  Oracle Databases, Oracle Applications, Java frontends, MS SQL Server, MS Sharepoint Server, Navision ERP, 2 POS / Butiks Systemer, Eksisterende kommunikations platform...

7 Udfordringer - data  Mange objekter, meget information, meget data,  Den sidste måned skabt 6000+ nye styles – ’produkter’  Mange beskede typer :  Faktura, Ordre response, Transport Instruktioner, Følgesedler, Produkt Kataloger, I alt ca 20  Udveksles i mange forskellige varianter :  20 forskellige bare for faktura, I alt ca 125 på vuværende tidspunkt  Som minimum udveksles, som EDIFACT, X12, Flade filer, XML, PDF  Der skal kunne kommunikeres via flere protokoller

8 Ønsker og krav til ny platform  Fremtidssikret løsning baseret på mere udbredt software  Fleksibilitet for at kunne håndtere nuværende udfordringer - og være forberedt på flere  Gennemskuelighed og rapportering  Mulighed for inhouse drift og udvikling  Skalerbarhed – fremtidssikret for performance

9 Beslutninger  Valget faldt på BizTalk 2006 implementeret sammen med Vertica A/S  Begrænset indledende scope – fokus på hurtige resultater.  Fokus på dynamik og fleksibilitet – at kunne understøtte fremtiden.  Stram plan for videre implementering og udrulning.  Udnyt eksisterende systemer og services.

10 Bestseller IT Miljø

11 Bestseller Abonnement System – Distributions Modellen  Implementeret, som Oracle Subsystem, kaldet Distributions Modellen  Grundlag for alt kommunikation ud og ind af Bestseller  Der konfigureres hvilke beskedtyper, formater og varianter og protokoller der kan anvendes  Samhandels partnere og Systemer sættes op til at abbonnere på en eller flere besked typer / informationer  I subsystmer tjekkes gennem DB om der er abonnenter, på en given instans af en beskedtype baseret af en konfigurerbarer række kriterier – hvis ja placeres en request, der fører til udsendelse

12 Bestseller Abonnement System

13 Bestseller Abonnement System – En kundes abonnementer

14 Bestseller Abonnement System – Ny abonnement for en kunde

15 Bestseller Abonnement System – Kunde konfiguration

16 BizTalk – Løsnings arkitektur  BizTalk implementert i en Enterprise Service Bus (ESB) arkitektur  Uafhængige, atomare forretnings operationer implementert i BizTalk, via Orchestrations  Operationerne kombineres dynamisk og konfigurerbart for at afvikle forretnings processerne  Backend er Oracle Databases Subsystemer der tilgåes gennem en række udstillede API’er  Der udstilles Web Services for at konfigurere løsningen og hente logging data

17 BizTalk – Løsnings arkitektur, Logging og Rapportering  Data opsamles fra hele løsningen gennem Business Activity Monitoring (BAM)  Der opsamles forretnings data såvel, som drift informationer  Skaber overblik og gennemskuelighed  Støtter fejlsøgning og drift  ’Out-of-the-box’ interface vha. Standard BAM Portal til administrations brugere og Web Services udstiller data til eksisterende platforme – intranet.

18 BizTalk – Løsnings arkitektur

19  Intern og ekstern analyse med afdækning af krav og definering af scope.  ’Proof of Concept’ og teknisk validering.  Design af arkitektur og implementering.  Løbende udrulning og videre implementering.  Løbende support, uddannelse og overdragelse.InternAnalyse POC / Teknik Validering Teknik Valg Ekstern Analyse og Arkitektur Implemen- tering af Kernen Idrift- sættelse DriftSupport Projektforløb afe Overdragelse/ Uddannelse Videre Implmen- tering Idrift- sættelse Analyse og afgrænsning

20 Projektforløb  Tidlig og stor inddragelse af ikke tekniske forretningsbrugere.  Stor vægt på kommunikation – at undgå ’huller’ og misforståelser.  Opkvalificering af forretningsbrugere  De definerer, implementerer og tester formater.  De definerer, implementerer og tester transformeringer.  Endelig test of idriftsættelse af IT folk.

21 Løsningen lige nu  Driftes og videreudvikles af internt team bestående af to EDI konsulenter, to udviklere, to drift folk og en projektleder – sammen med Vertica  I uge 7 blev sendt cirka 85.000 beskeder, som EDIFACT, X12, XML og PDF  18 forskellige besked typer (Faktura, Ordrebekræftelser, Følgesedler …)  30 varianter  Fokus på videre udrulning – flere samhandels partnere, besked typer og varianter

22 Stamdata for samhandels partnere synkroniseres  Samhandels partnere administreres i Distributions Modellen (Oracle)  Autosynkroniseres til BizTalk gennem web services

23 Implementering af ny besked type 1.Udnyt eksisterende metoder i Subsystem API, hvis muligt  Eller implementer nødvendige metoder 2.Definer internt skema i BizTalk og implementer kald af API 3.Test og deploy 4.Konfigurer i Distributions Modellen 5.Cirka 4 dages implementerings tid

24 Samhandels partner skal modtage ny besked type 1.Aftal med Samhandels partner hvad og hvordan der udveksles (udvekslingsaftale) 2.Udnyt eksisterende varianter, hvis muligt  Ellers definer skema i BizTalk, map fra internt skema, test og deploy 3.Konfigurer i Distributions Modellen 4.Med definering af skema og implementering af map cirka et par dages implementerings tid  Uden implementering, er der tale on ren konfiguration, så under en 5 minutters ’implementerings’ tid.

25 Udvikling i antal sendte beskeder  Efter første implementering af besked type rulles flere partnere hurtigt på

26 Ønsker og krav til ny platform  Fremtidssikret løsning baseret på mere udbredt software  BizTalk anvendes bredt i Danmark, mange installationer og konsulenthuse  Fleksibilitet for at kunne håndtere udfordringer og være forberedt på flere  Dynamiske flow kan håndtere ’alle’ processer, BizTalk sender ’alle’ formater  Gennemskuelighed og rapportering  Data opsamles, udvikling af mere tilgængeligt interface er startet  Mulighed for inhouse drift og udvikling  Kursusdeltategelse, udannelse, drift er overtaget, udvikling er del med Vertica  Skalerbarhed – fremtidssikret for performance  BizTalk platformen giver sikkerhed for performance

27 Fremtiden  Første besked modtages allerede igennem løsningen  Udrulning af flere indgående beskeder starter nu  Videre udrulning af udgående flow – flere trading partnere  Videre udvikling  Interface til rapportering til brug af alle brugere  Gennemskuelighed  Overblik i hele organisationen  Lette drift arbejdet

28 Spørgsmål ?  Søren Darville, Teknisk Projektleder Bestseller A/S, soren.darville@bestseller.com  Troels Riisbrich Underlien, Tema Lead BizTalk, Vertica A/S, tru@vertica.dk Spørgsmål?


Download ppt "08-04-2008VERTICA – SPECIALISTER I INTEGRATION OG ECOMMERCE Integration af Bestsellers butikker og samhandelspartnere, Microsoft SOA Event 08.04.2008 Søren."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google