Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led"— Præsentationens transcript:

1 Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Nyborg, d. 16. september 2014 Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led Anne Konring Larsen Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

2 Indenfor de sidste 4 uger, smerter i muskler og led?
SoSu’er og smerter? Indenfor de sidste 4 uger, smerter i muskler og led? 83 %

3 På trods af mange tiltag…
Zumba-hold Styrketræning Løbe/gå-hold Leder kurser Medarbejderkurser Kommunikationskurser Osv. ..stadig rigtigt mange som har ondt

4 Hvad skal man så gøre?

5 Ondt i kroppen? 83 % Med-arbejdere 32 % Hvad tror Lederne?

6 Toppen af isbjerget… Leder

7 Og resten af isbjerget…
Leder

8 Back to basic… Hjælper det hvis vi taler sammen?

9 Formål med indsatsen Undersøge om en hyppig konstruktiv dialog mellem leder og medarbejder kan forebygge smerter i muskler og led (og andre konsekvenser af smerter)

10 Dialogredskab For alle medarbejdere og nærmeste leder Hver 3. uge
Sikrer tid og rum til at tale arbejdsmiljø og udfordringer Ultrakort ”spørgeskema” - en dialogguide Sikrer plan og opfølgning Tid: 5-10 min.

11

12 Dialogguiden - i praksis

13 Det kræver at medarbejdere og ledere er klædt på til dialog
Planlægningsfase Kursus- forløb Dialog

14 Planlægning: Fælles Forståelse
”Formålet med indsatsen har været lidt fluffy, men det er også dér hvor du fanger behovet , da man selv skal være med til at tage udgangspunkt i det der rør sig…” ”Hvis vi kunne blive mere systematiske i vores tilgang - at man som leder tager fat noget før, så kunne man måske undgå at medarbejderne lægger sig syge…” ”Det positive i indsatsen er at interessen for den enkelte er lige så stor”

15 Kursus for medarbejdere og ledere
Løsningsorienteret Håndtering Konstruktiv tilgang GRUND ELEMENTER Ansvar Forebyggelse af smerter Prioritering Kommunikation

16 Så kan dialogen gå i gang…

17 Hvor er vi nu med indsatsen??
Startede i oktober 2013 Ca. 350 medarbejdere med i indsatsen Starter løbende på nye plejecentre

18 Temaer i dialogerne? Udfordringer Løsninger

19 Hvordan går det med dialogerne??
Afholdte dialoger Plejecenter 1 Plejecenter 2 Plejecenter 3 1. periode 73 % 13 % 51 % 2. periode 71 % 50 % 35 % 3. periode 11 % 38 %

20 Bliver der fulgt op på planerne?
Plejecenter 1 Plejecenter 2 Plejecenter 3 Opfølgning i gennemsnit 6 5,6 4,1 På en skala fra 0-10, i hvor høj grad er den plan i aftalte ved sidste dialog gennemført?

21 Hvorfor så stor forskel?
Ikke behov for indsatsen? Løser de udfordringerne på en anden måde? Er der ikke ressourcer til at implementere dialogerne?

22 Derfor har vi undersøgt…
hvad medarbejderne og lederne synes om dialogen behovet på plejecentrene ressourcerne på plejecentrene Undervisernes oplevelse af medarbejdere og lederes engagement, forståelse af indsatsen mm.

23 Dialog - hvad siger medarbejderne?
”det ska’ bare gøres ikke-farligt” ”Det er da en virkelig god mulighed for at få lov til at tale med min leder” ”Jeg kan sagtens se ideen i det (at holde dialog), men jeg kan ikke lige se, hvad ska’ jeg så ikke lave, hvis jeg ska’ gøre det, ikk’”

24 Dialog - hvad siger lederne?
”Det er måske lige i overkanten, hvis du spørger mig. Det, synes jeg ikke, man behøver” ”Hvorfor kun hver 3. uge, tænker jeg? ” Der kommer nogle ting frem, som jeg ikke var opmærksom på før ”

25 Vi undersøger… hvad medarbejderne og lederne synes om dialogen
behovet på plejecentrene ressourcerne på plejecentrene Undervisernes oplevelse af medarbejdere og lederes engagement, forståelse af indsatsen mm.

26 Sygefravær pga. smerter
Plejecenter 1 Plejecenter 2 Plejecenter 3 Behov Behov Sygefravær Sygefravær pga. smerter Hæmmet af smerte

27 Vi undersøger… hvad medarbejderne og lederne synes om dialogen
behovet på plejecentrene ressourcerne på plejecentrene Undervisernes oplevelse af medarbejdere og lederes engagement, forståelse af indsatsen mm.

28 Ressourcer Plejecenter 1 Plejecenter 2 Plejecenter 3
Forståelse fra kollegaer Forståelse fra leder Gode samtaler med leder Organisatorisk stabilitet Økonomiske ressourcer Erfaringer Enighed i organisationen Motivation

29 Vi undersøger… hvad medarbejderne og lederne synes om dialogen
behovet på plejecentrene ressourcerne på plejecentrene Undervisernes oplevelse af medarbejdere og lederes engagement, forståelse af indsatsen mm.

30 Hvad oplevede underviserne?
Plejecenter 1 Plejecenter 2 Plejecenter 3 Medarbejdernes tilgang til indsatsen Medarbejdernes forståelse af formål Ledelsens forståelse af formål Engagement

31 Afholdelse af dialogerne
Afholdte dialoger Plejecenter 1 Plejecenter 2 Plejecenter 3 1. periode 73 % 13 % 51 % 2. periode 71 % 50 % 35 % 3. periode 11 % 38 %

32 Fordeling af røde, gule og grønne
Afholdte dialoger Plejecenter 1 Plejecenter 2 Plejecenter 3 1. periode 73 % 13 % 51 % 2. periode 71 % 50 % 35 % 3. periode 11 % 38 %

33 Så hvad er afgørende for om det lykkes?
Organisatorisk stabilitet Økonomiske ressourcer Enighed i organisationen Motivation

34 Og faktorer som kan forstyrre implementeringen..
Travlhed Uforudsete planer - en hverdag som aldrig er ens Lederens indstilling

35 Simpelt og fleksibelt redskab og alligevel er det vanskeligt…
…hvordan får vi fat i de arbejdspladser, der har allermest brug for det…??

36 Tak for opmærksomheden
For mere information kontakt: Anne Konring Larsen


Download ppt "Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google