Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011."— Præsentationens transcript:

1 Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011

2 2 Rapportens Hovedkonklusioner

3 Tilfredshed og udbytte 75 % er tilfredse med forløbet, de har været i, og 70 % vil anbefale forløbet til venner og familie. Tilfredsheden er lavest hos de faglærte (71 %). 86 % er tilfredse med medarbejderne. 62 % mener, at de i nogen eller høj grad er blevet mere parate til at tage en uddannelse eller et job af at være i forløb. 77 % af borgerne har af forløbet fået ny inspiration eller motivation til fremtidig uddannelse eller job. 55 %, er blevet mere afklarede om deres fremtid på arbejdsmarkedet. 3 Opsummering af konklusioner

4 4 Borgerne Profil af respondenterne i undersøgelsen

5 26 % af de adspurgte er 19-29 år, 60 % er 30-54 år og 14 % er 55 år eller derover. De resterende ved det enten ikke eller har ikke svaret. Jobrådgivernes Brancheforening: Brugerundersøgelse, november 2011 5 Borgerne Køn og alder Spørgsmål: Hvad er dit køn?Spørgsmål: Hvad er din alder? Blandt de adspurgte er 45 % mænd og 54 % kvinder. Grunden til, at tallene ikke summerer til 100 %, er, at nogle ikke har svaret og nogle ikke ønsker at svare. N = 521

6 Af de adspurgte er 64 % i aktivering, 20 % i afklaring og 8 % andet. Forløbslængden varierer, men den største gruppe består af forløb, der har varet under 2 måneder på tidspunktet for besvarelse af brugerundersøgelsen. 6 Borgerne Uddannelse og forløbstype Spørgsmål: Hvad er din højeste afsluttede uddannelse?Spørgsmål: Hvilken type forløb er du i hos den private leverandør? 24 % har ingen skoleuddannelse, grundskoleuddannelse eller gymnasial uddannelse, 19 % har en erhvervsfaglig uddannelse og 50 % har en videregående uddannelse. 6 % ønsker ikke at svare, ved det ikke eller har ikke svaret.

7 7 Tilfredshed

8 75 % af de adspurgte er tilfredse (46 %) eller meget tilfredse (29 %) med det forløb, de er i eller har været i. 15 % svarer hverken eller, mens 7 % er utilfredse (4 %) eller meget utilfredse (3 %). 8 Tilfredshed Generel tilfredshed med forløbet Spørgsmål: Hvor tilfreds eller utilfreds er du alt i alt med det forløb, som du har været i hos den private leverandør?

9 En alternativ måde at spørge til respondenternes tilfredshed er at spørge, i hvilken grad de vil anbefale forløbet til bekendte. Denne spørgeform giver typisk lidt lavere resultater, hvilket skyldes højere krav, når familie og venner involveres. 70 % vil anbefale forløbet til bekendte, heraf 39 % i høj grad og 31 % i nogen grad. 15 % svarer hverken eller. 12 % vil ikke anbefale forløbet, heraf 5 % i mindre grad og 7 % i ringe grad/slet ikke, mens 5 % enten ikke ved det eller ikke har svaret. 9 Tilfredshed Anbefaling Spørgsmål: I hvilken grad ville du anbefale den private leverandør til venner eller familie i samme situation som dig selv?

10 Opdeler man respondenterne på aldersgrupper, findes forskelle i tilfredsheden. Aldersgruppen 30-54-årig er mere tilfredse end de øvrige grupper, og der er således 80 %, der er tilfredse eller meget tilfredse. Blandt de 18-29-årige er andelen, der er tilfredse eller meget tilfredse 67 % og blandt de 56-årige eller ældre 70 %. Forskellen mellem 18-29år (67%) og 30-54år (80%), som har svaret, at de er tilfredse eller meget tilfredse, er signifikant. Det er ikke muligt at sige, om de resterende forskelle mellem de %-vise andele, der har svaret tilfreds eller meget tilfreds, er signifikante eller blot skyldes statistisk usikkerhed. 10 Tilfredshed Tilfredshed og alder Spørgsmål: Hvad er din alder? / Hvor tilfreds eller utilfreds er du alt i alt med det forløb, som du har været i hos den private leverandør?

11 I figuren er de forskellige uddannelser slået sammen i tre grupper: uden kompetencegivende uddannelse, kompetencegivende uddannelse og videregående uddannelser, se note. Blandt ufaglærte er tilfredsheden størst, og 85 % af denne gruppe er således tilfredse eller meget tilfredse. 3 % er utilfredse eller meget utilfredse. De faglærte har den laveste tilfredshed: 71 % er tilfredse eller meget tilfredse, mens 10 % er utilfredse eller meget utilfredse. Blandt brugere, der har videregående uddannelse er 74 % tilfredse eller meget tilfredse, mens 6 % er utilfredse eller meget utilfredse. Forskellen mellem ufaglært(85%) og faglært(71%) samt videregående uddannelser(74%), som har svaret, at de er tilfredse eller meget tilfredse, er signifikant. Det er ikke muligt at sige, om de resterende forskelle mellem de %-vise andele, der har svaret tilfreds eller meget tilfreds, er signifikante eller blot skyldes statistisk usikkerhed. Note: Uden kompetencegivende uddannelse er borgere uden uddannelse eller med grundskole eller gymnasie som højeste uddannelse. Kompetencegivende uddannelse er i de fleste tilfælde erhvervsfaglige uddannelser. Videregående uddannelser er korte, mellemlange og lange videregående uddannelser. 11 Tilfredshed Tilfredshed og uddannelse Spørgsmål: Hvad er din højeste afsluttede uddannelse? / Hvor tilfreds eller utilfreds er du alt i alt med det forløb, som du har været i hos den private leverandør?

12 Tilfredsheden med medarbejderne hos de private leverandører er stor. Der er således 86 %, som i nogen eller høj grad mener, at medarbejderne har været gode og kompetente. 6 % svarede hverken eller, mens 5 % svarede i mindre grad eller i ringe grad/slet ikke. 12 Tilfredshed Kompetence hos de private aktører I hvilken grad har medarbejderne hos den private leverandør været gode og kompetente til deres arbejde?

13 13 Udbytte af forløb

14 Knap to tredjedele af borgerne, 62 %, mener, at de i nogen eller høj grad er blevet mere parate til at tage en uddannelse eller et job af at være i forløb. 22 % har svaret hverken eller, mens 12 % i mindre eller ringe grad er blevet mere parate til at tage en uddannelse eller et job. 14 Udbytte af forløb Parat til job eller uddannelse I hvilken grad har forløbet hos den private leverandør gjort dig mere parat til at tage en uddannelse eller et job?

15 Godt tre fjerdedele, 77 %, af borgerne har af forløbet fået ny inspiration eller motivation til fremtidig uddannelse eller job. 11 % svarede hverken eller, mens 9 % svarede i mindre grad eller i ring grad/slet ikke. 15 Udbytte af forløb Motivation og inspiration fra forløbet I hvilken grad har forløbet hos den private leverandør givet dig ny inspiration eller motivation, som du kan bruge på din vej mod job eller uddannelse?

16 Lidt over halvdelen, 55 %, er blevet mere afklarede om deres fremtid på arbejdsmarkedet. 30 % svarede hverken eller, mens 13 % svarede i mindre grad eller i ringe grad/slet ikke. 16 Afklaring om fremtid på arbejdsmarkedet I hvilken grad har forløbet hos den private leverandør gjort dig mere afklaret om din fremtid på arbejdsmarkedet?

17 17 Undersøgelsens metode

18 Spørgeskemaerne Undersøgelsen er foretaget på baggrund af 521 (papir)spørgeskemaer fordelt på 21 private aktører (medlemsvirksomheder). Hvert aktør indgår med antal spørgeskemaer relativt til antal borgere. Antallet af respondenter, N, er i undersøgelsen varierende Dette er særligt udbredt ved kryds, der involverer alder. 475 har oplyst, hvad deres alder er, hvilket vil sige, at 46 ikke har svaret på dette spørgsmål. Der blev udsendt 600 skemaer, og der er således 79 ikke-besvarede skemaer. Det vurderes dog af Epinion, at de manglende skemaer ikke mindsker kvaliteten af undersøgelsens resultater i betydelig grad. Udvælgelse af borgere For at ramme et repræsentativt udsnit af borgerne har Epinion stillet krav til de enkelte medlemsvirksomheder om, at fordelingen af spørgeskemaer svarer til fordelingen af forskellige borger i forskellige forløbstyper. Kontaktpersonerne hos aktørerne er spurgt til fordelingen mellem matchgrupper, sociale ydelser, uddannelse og alder. Efterfølgende er der stillet krav til, at spørgeskemaerne udfyldes af en gruppe af deres borgere med samme fordeling. Sidst men ikke mindst er medlemsvirksomhederne bedt om at udvælge hold med afslutning i en af Epinion defineret uge. Vægtning Der er foretaget en vægtet indsamling af data, således at de store aktører har fået færre skemaer end deres faktiske andel af markedet, mens de små har fået flere end deres andel af markedet dikterer. Målet med dette er at opnå repræsentativitet – også hos de små aktører. I analysen er data vejet tilbage på plads i forhold til populations fordeling på størrelse (målt i antal borgere pr år). 18 Undersøgelsens metode Metode

19 Statistisk usikkerhed Stikprøvestørrelsen er på 521 respondenter, der er trukket fra en population på 55.766, hvilket giver en statistisk usikkerhed på 4,27 %. Jobrådgivernes Brancheforenings medlemmer Jobrådgivernes Brancheforening har 28 medlemmer, hvoraf 22 accepterede at være med i undersøgelsen. Én faldt fra undervejs, og det er således 21 af disse 22, undersøgelsen baserer sig på. 19 Undersøgelsens metode Metode


Download ppt "Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google