Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Opfølgende analyser af Hærvejsmotorvej

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Opfølgende analyser af Hærvejsmotorvej"— Præsentationens transcript:

1 Opfølgende analyser af Hærvejsmotorvej

2 Fra sidste møde i Hærvejskomiteen:
Behov for en samfundsøkonomisk analyse Basere samfundsøkonomi på trafikalt mest optimale linjeføring På nordlige del er linjeføring langs rute 13 mest optimal På sydlig del usikkert hvilken linjeføring mest optimal Begrænset aflastning ved Vejle Fjord Hvilke udvidelser af E45 der kan spares

3 Cowi har screenet 10 forskellige kombinationer af linjeføringer mht
Cowi har screenet 10 forskellige kombinationer af linjeføringer mht. trafik og aflastning af E45 – specielt ved Vejlefjord

4 Mest optimale linjeføring:
variant af NIRAS’ alternativ 1 største trafik og største aflastning af E45 – ikke mindst ved Vejlefjord mindre trafik og mindre aflastning af E45 hvis længere vest på uden tilslutning til E45 og E20 omkring Kolding/Skærup betyder begrænset aflastning af E45

5 Trafikale effekter med optimal linjeføring (2030)
Trafik på Hærvejsmotorvej 2030 svarer til nuværende trafik Vejle-Aalborg Hærvejsmotorvejen aflaster E45 for 20-25% af trafikken

6 Samfundsøkonomi af en Hærvejsmotorvej
Anslået anlægspris: mia. kr. (2011 priser baseret på Transportministeriets enhedspriser og inklusiv 50% tillæg) Samfundsøkonomisk forrentning med åbning 2035: 8,4-11,1% (baseret på forudsætninger i Transportministeriets manual for samfundsøkonomiske beregninger) Sammenligning med E45 udvidelse: (sammenlignet med Vejdirektoratets E45 analyse – samme forudsætninger) Anlægspris Intern Rente Hærvejsmotorvej åben 2035 14-19 mia. kr. 8,4 – 11,1 % E45 udvidet i etaper fra 2025 – 2045 26-27 mia. kr. 8% Kombination Hærvejsmotorvej og delvis udvidelse af E45 22-35 mia. kr ?

7 Udvidelser af E45 kan delvis undgås
E45 udvidelser (2030) Skal under alle omstændigheder udvides Med Hærvejsmotorvej er udvidelse ikke nødvendig Baseret på analyse af kritisk trængsel (95 % kapacitetsanalyse)


Download ppt "Opfølgende analyser af Hærvejsmotorvej"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google