Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb"— Præsentationens transcript:

1 - fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
eDesign - SCK 6. marts 2013 eDesign - fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb Undervisnings- middelprisen 2009 Michael Lund-Larsen, Centerchef @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

2 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
eDesign - SCK 6. marts 2013 Partnere i Det Nationale Videncenter for e-læring: VIA University College Erhvervsakademi Århus Århus Købmandsskole Forankret Kompetencecenter for e-læring, Århus Købmandsskole @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

3 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
Opgaver Kernekompetence: Pædagogisk innovation med e-læring Videncenter: Analyser Udviklingssamarbejde Kompetenceudvikling Videndeling 15 medarbejdere Kompetencecenter: e-læremidler e-læringsmiljøer e-evaluering It-støttesystemer @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

4 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
Hvis e-læring er svaret - hvad var så spørgsmålet? @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

5 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
Ubrugte e-læremidler Hvad skal der til, for at et givent materiale kan understøtte udvikling af bestemte kompetencer hos bestemte målgrupper og hvordan konstateres dette? @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

6 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
eDesign - SCK 6. marts 2013 Hvad er e-læring E-læring er læring, der er helt eller delvist digitalt medieret. E-læring giver særlige pædagogiske muligheder i forhold til forskellige: læringsforudsætninger: differentiering læringstilgange: læringsstile læringsindgange: virkemidler læringsstier: navigation Tilpasse indlæringskurven - mindske glemselskurven @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

7 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
E-læringspotentiale @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

8 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
Noget virker Vismandsportalen – anvendes af 1/3 af gymnasieeleverne Medicinregning – anvendes af 75% af sygeplejerskestuderende på VIA Delingsværktøjer – anvendes bredt @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

9 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
Hvorfor virker det? Det virker ikke Det virker Uklare behov, målgrupper, succeskriterier Intet fælles sprog mellem faggrupper Ingen målgruppetilpasning Manglende didaktisk overflytbarhed Manglende kompetencer Topledelsesopbakning Målgruppe-analyse og -involvering Anvendelse af udviklingsmodel Fleksible materialer Lærer- og implementeringsvejledning Aktionslæring Reel ledelsesopbakning @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

10 Potentialer og barrierer
Læringsmæssig parathed, herunder læse-/skrivekompetencer Digitale færdigheder, herunder erfaringer med it i arbejdsmæssige sammenhænge E-læringsparathed, herunder erfaring med undervisningsformen Mobilitet, herunder adgang til it @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

11 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
3 e-læringsformer Instruktivistisk Social-konstruktivistisk Konstruktivistisk Overførsel af viden: ”Tankpasser-pædagogik” Konstruktion af viden i fællesskab: Cooparativ Learning Afprøvende konstruktion af viden: Problembaseret læring @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

12 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
E-læringstyper Systemtræning – introduktion og træning i it-systemer og lign. Instruktion – instruktion/opslag til håndtering af situationer Informationsformidling – formidling af viden Procesværktøj – forståelse og træning Simulation - kompetenceudvikling Mobil læring – formidlingsform Personalestyrelsen 2008 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

13 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
eDesign - SCK 6. marts 2013 e-Didaktik Formål og mål Lærerens forudsætninger Deltagerforudsætninger Organisering Evaluering Instruktivistisk Socialkonstruktivistisk Konstruktivistisk E-læringens form og elementer Materiale Samarbejde Lærerrolle Kommunikation @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

14 Tilrettelæggelse af e-forløb
Kompetence behov Pædagogik Eksisterende viden Explicit Tavs Lærings- mål For- midlings.- strategi Resurser Expertice ”Fit”-analyse Læringsfase Lærings- aktiviteter @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

15 Forståelsesprocesser
Forandring Fornyelse Træning Accept Anvendelse Aktivitet Rutine Forståelse @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

16 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
Læringsaktivitet Læringsmål Forudsætninger Kontekst - problembaseret Aktiviteter og resurser Grad af lærerstøtte, selvlæring og kollaborativitet Grad af tilstedevær og virtualitet @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

17 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
Læringsstile Abstrakt forståelse Reflekterende observation Aktiv afprøvning Konkret oplevelse Aktivisten Pragmatikeren Reflektoren Teoretikeren @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

18 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
Instruk- tivistisk @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

19 Socialkonstruktivistisk
@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

20 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
Konstruktivistisk @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

21 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
eDesign - SCK 6. marts 2013 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©


Download ppt "- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google