Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLaurits Knudsen Redigeret for ca. et år siden
1
Vejledningsreformen Steffen Jensen Kontorchef
Tværgående kontor for vejledning og for Landscenter for Uddannelses- og Erhvervsvejledning E-post: Tlf
2
Mest omfattende reform af dansk vejledning
Nationale mål lovfastsat Dedikerede institutioner Regionale vejledningscentre Kommunale vejledningscentre Virtuel Vejledningsportal Fælles vejlederuddannelse Nationalt dialogforum Videnscenter for Vejledning
3
Lovgrundlag Lov 298 af 30. April 2003 om vejledning om valg af uddannelse og erhverv Lov 299 af 30. April 2003 om ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område 3 bekendtgørelser: Bekendtgørelse om vejledning om gennemførelse af uddannelser på Undervisningsministeriets område Bekendtgørelse om vejledning om valg af videregående uddannelse´og erhverv Bekendtgørelse om vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv Andre bekendtgørelser: vejlederuddannelsen, adgangsregulering (KOT) og tilmelding til ungdomsuddannelserne
4
Nationale mål I Vejledningen skal
bidrage til, at valg af uddannelse og erhverv bliver til størst mulig gavn for den enkelte og for samfundet, i særlig grad målrettes unge med særlige behov for vejledning, inddrage såvel den enkeltes interesser og personlige forudsætninger som det forventede behov for uddannet arbejdskraft og selvstændige erhvervsdrivende, bidrage til, at frafald og omvalg begrænses mest muligt, bidrage til, at den enkelte selv kan søge og anvende informationer om valg af uddannelse, uddannelsesinstitution og fremtidig beskæftigelse, være uafhængig af sektor- og institutionsinteresser og have højere kvalitet og mere professionalisme
5
Nationale mål II Reformen skal endvidere
fremme åbenhed og gennemsigtighed i uddannelserne og frit valg på uddannelsesområdet, skabe klarhed og enkelhed i ansvaret for og ledelsen af vejledningen, sikre bedre udnyttelse af de offentlige ressourcer til vejledning og fremme af innovation og iværksætteri
6
Virtuel Vejledningsportal
7
Formål og indhold Internetbaseret informations- og vejledningsredskab for Vejledningssøgende Institutioner, som varetager vejledningsopgaver Andre, som ønsker information om uddannelse og erhverv Sammenlignelige informationer om uddannelser og om de erhverv, som uddannelserne kan føre til Aktuel arbejdsmarkedsinformation Hjælpeværktøjer: søgemaskiner, personligt logon, konferencesystem, links, …..
8
Proces Begrænset EU udbud
J. H. Schultz Information A/S med Kraks Forlag A/S som underleverandør Drift fra 1. August 2004 Version 2 November 2004 Personligt logon Fora / konferencesystem Interaktive uddannelsesplaner
9
Regionale vejledningscentre
Studievalg
10
Opgaver og målgrupper Hvert regionale vejledningscenter har ansvaret for vejledning af: elever i områdets ungdomsuddannelser, samt unge og voksne, bosat i området, der ikke længere har tilknytning til en ungdomsuddannelsesinstitution. Vejledningen skal tilbydes i samarbejde….. Opsøgende i forhold til ungdomsuddannelsesinstitutioner Vejledningen skal være landsdækkende
12
Studievalg Nordjylland: Konsortium med CVU-Nordjylland
Vestjylland: CVU-Midt-Vest Østjylland: Konsortium med Aarhus Universitet Sydjylland: CVU-Sønderjylland Fyn: Syddansk Universitet m/underleverandører Sjælland: Konsortium med CVU-Syd og Andersen og Bjørnskov A/S København: Københavns Universitet
13
Kvalitet, evaluering og styring
Organisation og kompetencer kompetent ledelse, kapacitet til at løse opgaven, kvalificerede vejledere m.v. Planer, kvalitetssikring og evaluering Hvert center beskriver sit vejledningskoncept Hvert center skal fremlægge en plan for sit arbejde Hvert center skal etablere et kvalitetssystem Fælles kvalitetsmanual Evalueringer på landsplan og af enkelte centre Mulighed for ændringer i centrenes ydelser med respekt for balancen i hvert centers samlede ydelse
14
Egne sider på
15
Ungdommens Uddannelsesvejledning
16
Opgaver og målgrupper Vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv 6. – 9. (10.) klasse, 19 år, 25 år. Udarbejdelse af en realistisk uddannelsesplan. Vejledningen gives på den enkelte skole og i samarbejde med skolen
17
46 UU’er UU etableres af kommuner i fællesskab
Skal etableres på kvalitetsmæssigt og geografisk bæredygtigt grundlag Ministeren kan pålægge kommuner at varetage vejledningen i et kommunalt fællesskab eller i en anden samarbejdsform
18
UU’erne Daglig ledelse, som er ansvarlig overfor kommunalbestyrelsen.
Kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for vejledningen, herunder vejledningsaktiviteter og –metoder, metoder til kvalitetsudvikling, resultatmåling og dokumentation. Mål, rammer og resultater offentliggøres på hjemmeside
19
Bæredygtighed Geografisk område, der dækker bredt udbud af ungdomsuddannelser Institutioner, der kan indgå i brobygningsforløb Vejledningen gives i sammenhængende forløb Tydelig forankring af den daglige ledelse Samarbejde med ungdomsuddannelsesinstitutioner, AF, organisationer og virksomheder
20
Processen Vejledning udsendt december 2003 (se nyhedsbrev nr. 6)
Ministeriet i gang med uddybende undersøgelser i en række UU’er Oversigt på
21
Fælles vejlederuddannelse
22
Vejlederuddannelsens indhold
3 moduler hver på 10 ECTS-point , dvs. ½ studenterårsværk (”½ diplomuddannelse”) Vejledning og vejleder: Vejledningens historie og etik, vejlederroller, vejlednings- valg- og karriereudviklingsteorier, vejledningsmetodik samt anvendelse af IT i vejledningen. Vejledning og samfund: Vejledning set i relation til overordnede træk i samfunds- og erhvervsudviklingen nationalt og internationalt, til uddannelsessystemets og arbejdsmarkedets opbygning, til uddannelses- og arbejdsmarkedspolitik, herunder iværksættervirksomhed, samt vejledning set i relation til arbejdsliv, virksomheds- og karriereudvikling. Vejledning og individ: Vejledning set i relation til den enkeltes baggrund og behov gennem inddragelse af teorier om menneskelig udvikling og erkendelse, læring og sprog med betydning for vejledningen.
23
Vejlederuddannelsen Bekendtgørelsen Retter sig til alle vejledere
Erstatter en række hidtidige vejlederuddannelser Uddannelsen udbydes af CVU Storkøbenhavn CVU Sjælland CVU Fyn CVU Vest CVU Midt Vest JCVU
24
Adgangskrav Mindst en uddannelse på niveau med en kortere videregående uddannelse eller hermed ligestillede kvalifikationer Mindst 2 års relevant erhvervserfaring
25
Nationale Dialogforum
26
Formål Skabe dynamiske rammer for en åben og gennemsigtig dialog med interessenter på vejledningsområdet Bidrage til øget sammenhæng og koordinering og kvalitetsudvikling Afprøve synspunkter og dermed være aktive medspillere i den fortsatte udvikling
27
Deltagerkreds 11 personligt udpegede medlemmer 12 Organisationer o.l.
Arbejdsmarkedets parter Kommunale organisationer Vejledere DUF Andre ministerier
28
Videnscenter for vejledning
29
Løbende opgaver Overvågning og formidling af ny forskning og best practice Virtuelt bibliotek Virtuelt tidsskrift Nyhedstjeneste Konferencer Samordning af forskellige vejledningsordninger Internationalt samarbejde Web-understøttelse Analyser, evalueringer m.v.
30
Organisering Samarbejde med offentlige og private institutioner og virksomheder Nyhedstjeneste, virtuelt tidsskrift og virtuelt bibliotek varetages af Forlaget Studie og Erhverv Tilgængelig på november 2004
31
Yderligere informationer
Uddannelses- og erhvervsvejledning ”Vejledningsreformen – kort fortalt” Nyhedsbrev: tilmelding på
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.