Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKristen Andresen Redigeret for ca. et år siden
1
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder www.annelinder.dk
2
Bente Jensen, 2006 Inkluderende læringsmiljøer
Det handler om at skabe læringsmiljøer, der medvirker til at hvert barn får optimale muligheder for at udvikle sig på egne præmisser, samtidig med at der lægges vægt på dét fælles og samspillet mellem den voksne og barnet
3
Alex Linley, 2006 Psykologiske kapital
Den styrkebaserede pædagogik giver konkrete bud på hvordan vi kan øge den humane eller psykologiske kapital og herigennem styrke det enkelte barns livschancer
4
Martin Seligman, 2005 Positiv psykologi - Videnskaben om det gode liv
Hvad er det gode liv? Hvad gør livet værd at leve? Psykologien/pædagogikken skal ikke blot styrke det svage, men også nære, det der er bedst.
5
At nære det der er bedst -5 0 +5 - 5 til 0 0 til +5
Svaghed Neutralt/OK Trivsel - 5 til 0 Traditionel psykologi 0 til +5 Positiv psykologi
7
2005
8
2005
9
2006
10
2010
11
Maj 2010
12
Juni 2011
13
Sep. 2011
14
Alex Linley, 2010 Hvad er en styrke
”A strength is a pre-existing capacity for a particular way of behaving, thinking, or feeling that is authentic and energizing to the user, and enables optimal functioning, development and performance”
15
På egne præmisser!
17
Seligman, 2004 De personlige topstyrker
Når topstyrken anvendes: En opløftende, ikke udmattende effekt Glæde, veloplagthed Opleves vi autentiske af andre Kommer vi nemmere i flow 17
18
Csikszentmihalyi, 2008 Flow – den optimale fordybelse
Angst Lav Tilpas høj Lav Udfordringer høj Kedsomhed Lav Kompetencer høj
19
Hans Henrik Knoop, 2009 Forudsætningerne for engagementet
Et meningsfuldt perspektiv Positive emotioner Glæde, tilfredshed, håb etc., lykkelig
20
Hans Henrik Knoop 2006 Barbara Frederickson, 2010 Glade børn lærer bedre
Glade børn er åbne og lydhøre overfor omverdenen. Derfor får de mange informationer, som gør det muligt for dem hurtigere at skifte taktik, og resonere skeptisk og analytisk
21
Personlig modstandskraft
Bente Jensen, 2007 Når barnet bruger sine personlige styrker vil det udvikle en personlig råstyrke der kan kompensere for problematiske opvækstvilkår. 21
22
Jennifer Fox Eadens, 2011 Forslag til styrkebaseret pædagogik
Fordybelse Aktiviteter der understøtter mindfulness, nærværet, refleksionen og langsommeligheden Fortællinger Fortællinger der skaber mulighed for identifikation og italesættelse af styrkerne, gode rollemodeller, genkendelighed. Stjernestunder og gode minder Fokusperioder Perioder hvor der er fokus på særlige begivenheder, hvor styrkerne fejres og eksternaliserer
23
Alex Linley (2008) Dokumentation
Øger følelsesmæssige og sociale trivsel Øger børn selvtillid og selvværd Børnene behandle andre med mere respekt Bedre relationel kvalitet Øget kompetencer til at identificerer styrker hos sig selv og andre
24
Linder, 2011 Pædagogiske selvfølgelighed
Når man arbejder på at finde sine egne eller andres ressourcer, gør man det for at afdække den eller de hjælpekilder, der er en forudsætning for at man kan arbejde med problemerne. 24
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.