Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder"— Præsentationens transcript:

1 Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder www.annelinder.dk

2 Bente Jensen, 2006 Inkluderende læringsmiljøer
Det handler om at skabe læringsmiljøer, der medvirker til at hvert barn får optimale muligheder for at udvikle sig på egne præmisser, samtidig med at der lægges vægt på dét fælles og samspillet mellem den voksne og barnet

3 Alex Linley, 2006 Psykologiske kapital
Den styrkebaserede pædagogik giver konkrete bud på hvordan vi kan øge den humane eller psykologiske kapital og herigennem styrke det enkelte barns livschancer

4 Martin Seligman, 2005 Positiv psykologi - Videnskaben om det gode liv
Hvad er det gode liv? Hvad gør livet værd at leve? Psykologien/pædagogikken skal ikke blot styrke det svage, men også nære, det der er bedst.

5 At nære det der er bedst -5 0 +5 - 5 til 0 0 til +5
Svaghed Neutralt/OK Trivsel - 5 til 0 Traditionel psykologi 0 til +5 Positiv psykologi

6

7 2005

8 2005

9 2006

10 2010

11 Maj 2010

12 Juni 2011

13 Sep. 2011

14 Alex Linley, 2010 Hvad er en styrke
”A strength is a pre-existing capacity for a particular way of behaving, thinking, or feeling that is authentic and energizing to the user, and enables optimal functioning, development and performance”

15 På egne præmisser!

16

17 Seligman, 2004 De personlige topstyrker
Når topstyrken anvendes: En opløftende, ikke udmattende effekt Glæde, veloplagthed Opleves vi autentiske af andre Kommer vi nemmere i flow 17

18 Csikszentmihalyi, 2008 Flow – den optimale fordybelse
Angst Lav Tilpas høj Lav Udfordringer høj Kedsomhed Lav Kompetencer høj

19 Hans Henrik Knoop, 2009 Forudsætningerne for engagementet
Et meningsfuldt perspektiv Positive emotioner Glæde, tilfredshed, håb etc., lykkelig

20 Hans Henrik Knoop 2006 Barbara Frederickson, 2010 Glade børn lærer bedre
Glade børn er åbne og lydhøre overfor omverdenen. Derfor får de mange informationer, som gør det muligt for dem hurtigere at skifte taktik, og resonere skeptisk og analytisk

21 Personlig modstandskraft
Bente Jensen, 2007 Når barnet bruger sine personlige styrker vil det udvikle en personlig råstyrke der kan kompensere for problematiske opvækstvilkår. 21

22 Jennifer Fox Eadens, 2011 Forslag til styrkebaseret pædagogik
Fordybelse Aktiviteter der understøtter mindfulness, nærværet, refleksionen og langsommeligheden Fortællinger Fortællinger der skaber mulighed for identifikation og italesættelse af styrkerne, gode rollemodeller, genkendelighed. Stjernestunder og gode minder Fokusperioder Perioder hvor der er fokus på særlige begivenheder, hvor styrkerne fejres og eksternaliserer

23 Alex Linley (2008) Dokumentation
Øger følelsesmæssige og sociale trivsel Øger børn selvtillid og selvværd Børnene behandle andre med mere respekt Bedre relationel kvalitet Øget kompetencer til at identificerer styrker hos sig selv og andre

24 Linder, 2011 Pædagogiske selvfølgelighed
Når man arbejder på at finde sine egne eller andres ressourcer, gør man det for at afdække den eller de hjælpekilder, der er en forudsætning for at man kan arbejde med problemerne. 24

25

26


Download ppt "Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google