Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis"— Præsentationens transcript:

1 iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,

2 Formålet med workshoppen
Vidensdeling om brug af iPads i sprogundervisningen Vidensdeling om brug af it i sprogundervisningen Formålet med workshoppen

3 Spørgsmål 1: Ipad’en i sprogundervisningen: hvorfor og hvordan giver den mening i praksis?
Spørgsmål 2: it i sprogundervisningen: hvorfor og hvordan giver det mening i praksis?

4 Mine data (interview & observationer):
Forskningsprojekt i Vejle : fokus på iPads og inklusion (7. klasser) Forskningsprojekt i Varde : fokus på iPads og telepresence (7.-9. klasse)

5 iPad’en er en mobil teknologi i sprogundervisningen, som er:
Personlig (følger eleven) Fleksibel Ved hånden Multimodal Integreret i fagets praksis Hvad er ‘det nye’?

6 Ipad’en følger eleven…

7 I skolen og fritiden

8 Fra computerlab til håndholdt teknologi

9 Ipad’en er integreret i fagets praksis

10 Lytte, skrive, læse tysk

11 Lytte og samtale på tysk

12 Tale, lytte og læse på tysk

13 Læse, skrive og tale tysk

14 Lytte og tale tysk

15 Ipad’en støtter løbende det faglige arbejde med at læse, skrive, lytte, (sam)tale
iPad’en er ved hånden og integreret i elevens arbejde (og med fagets ressourcer) Den er fleksibel og gør eleven mobil Den giver adgang til modaliteter (lyd, billede) som er engagerende for eleven og støtter det sproglige arbejde Det vil sige…

16 Ipad’en er en personlig teknologi

17 Min verden i min iPad

18 Venskaber

19 Passioner

20 Mappeorganiseringer

21 Mappeorganiseringer

22 Det vil sige… Den personlige teknologi:
Er integreret i elevens hverdag Er et medie for elevens personlige udtryk, fortællinger og interesser Binder fritid og skole sammen i én platform Skaber en platform for engageret sproglig læring med udgangspunkt i elevens kompetencer og interesser Det vil sige…

23 Multimodalitet – og især: visualitet

24 ”capturing” (Kress 2010)

25 ”capturing” (Kress 2010)

26 Det vil sige… Ipad’en understøtter Nye måder at arbejde med viden på
Nye måder at opbevare og dokumentere viden på Nye forbindelser mellem skrift og billede Det vil sige…

27 Spørgsmål til gruppe-/pararbejde
Beskriv: Et forløb i sprogundervisningen hvor iPads/it indgik og som efter din mening var vellykket Et forløb i sprogundervisningen hvor iPads/it indgik og som efter din mening var mislykket/mindre vellykket Forklar hvorfor Spørgsmål til gruppe-/pararbejde


Download ppt "iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google