Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner."— Præsentationens transcript:

1 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner Videnspredning Formidling Afslutning, Videnspredning Formidling Aug. 2013 Nov. 2013 Sommer 2014 Apr. 2015 Dec. 2015 Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse 2013-2015 Her er vi i tidsplanen

2 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Absalon Skole, Roskilde Antvorskov Skole, Slagelse Filstedvejen Skole, Aalborg Hellerup Skole, Hellerup 10. klasse UngdomsCenter Vejle Involverede klassetrin: 1.-2. klasse 5.-6. klasse 10. klasse Deltagende skoler

3 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 At undersøge hvordan elevernes digitale egenproduktion facilitere deres læreprocesser og kvalificere deres faglige og tværfaglige læringsresultater hvordan it-didaktiske rammedesign har indflydelse på elevernes faglige udbytte, engagement og motivation, når eleverne som didaktiske designere inddrages i tilrettelæggelsen af undervisningens form, rammer og indhold hvordan it kan frigøre tid til mere undervisning. Dette undersøges ved opsamling og analyse på tværs i projektets interventioner. Projektets formål Forsknings- og udviklingsprojekt

4 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Hypoteser Elevers faglige tilegnelse øges, når it-didaktiske design med fokus på produktion tillader eleverne at agere som didaktiske designere på de tre didaktiske niveauer: praksis, planlægning og refleksion at inddrage deres uformelle læringsstrategier i det faglige arbejde Når eleverne arbejder som didaktiske designere, etablerer de ejerskab til deres faglige og tværfaglige arbejde, hvilket betyder at elevernes koncentration øges at lærerne kan omorganisere og frigøre tid og dermed ”øge den tid, der er til undervisning” Projektets antagelser

5 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Stærk læringsform Elevernes udvikler kompetencer i at tilrettelægge og organisere deres læreprocesser Lægger op til kreative og innovative processer Tidligere projekter viser Produktion som praksis Multimodale kompetencer +

6 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 6 Interventioner Designkrav Elever skal producere digitalt Skal indgå ”naturligt” i skolehverdagen Kompleksiteten øges fra nr. 1 – nr. 6 Lave læringsressourcer til andre elever Samarbejde mellem deltagende UCC, UCN, UCM ITU og AAU

7 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 6 Interventioner Matematik: Opgaver Dansk: Digitale fortællinger Matematik: Spil Produktioner med spildynamikker Fremmedsprog: Online-samarbejde og kommunikation er en præmis. Naturfag/NT + dansk LEGO Mindstorms og multimodal dokumentation. Vores Nærmiljø - undersøge og intervenerer i hverdagsrum (byrum, historie, erhverv …) Publicerer materiale online. til andre elever Tværfaglig samarbejde med andre klasser/skoler

8 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Elevernes digitale produktion Lærere og elever som didaktiske designere Læreren opsætter didaktisk rammedesign Elever agerer som didaktiske designere i relation hertil Feedforward

9 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Procesevaluering

10 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Baseline - gentages tre gange Start – midtvejs – slut i projektet Observation – hel skoledag følges Spørgeskema til alle lærere Interventionerne følges tæt Observation Interview Uformelle samtaler videndelingsworkshop Video, foto, materialer Metoder til dataindsamling Samarbejde mellem deltagende UCC, UCN, UCM ITU og AAU

11 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Spredning og forankring

12 ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014


Download ppt "©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google