Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Din kontakt med det offentlige starter på nettet - hvad betyder det for dig? [kommune, logo, dato]

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Din kontakt med det offentlige starter på nettet - hvad betyder det for dig? [kommune, logo, dato]"— Præsentationens transcript:

1 Din kontakt med det offentlige starter på nettet - hvad betyder det for dig? [kommune, logo, dato]

2 Oplæggets indhold 1)Hvorfor digitalisering? 2)Digitaliseringen har været på vej over lang tid. 3)Hvad betyder Digital Post fra det offentlige for dig? 4)Obligatorisk digital selvbetjening – hvad er det? 5)Muligheder for hjælp og undtagelser.

3 Digitalisering giver dig fordele og sparer penge for det offentlige Med selvbetjening kan du springe køerne over. Digital Post fra det offentlige sparer dig for mapper i reolen. Mange bruger i forvejen netbank eller køber varer på nettet. Sikkerheden er høj, når du kommunikerer digitalt med det offentlige, fordi du logger på med dit NemID. Når vi bruger nettet, sparer det offentlige penge, som kan bruges til fx sundhed, undervisning eller omsorg.

4 Mange års arbejde for den digitale offentlige sektor

5 Digitaliseringsstrategien for den offentlige sektor, 2011-2015

6 Borger.dk - forsiden

7 Digital Post fra det offentlige og digital selvbetjening

8 Digital Post Fra 1. november 2014 skal borgerne kunne modtage Digital Post. Med Digital Post kan du: Modtage post fra det offentlige digitalt - fx indkaldelse til bilsyn, indkaldelse til undersøgelser og behandling på sygehuset, pensionsmeddelelser m.m. Sende Digital Post til det offentlige. Gemme din digitale post, så du slipper for ringbind. Opbevare dokumenter og breve sikkert. Gøre Danmark grønnere. Være med til at spare samfundet for op mod 1 mia. kr. årligt.

9 Hvem skal kunne modtage Digital Post? Dem, der kan kommunikere digitalt, skal gøre det Dem, der har svært ved det, får hjælp Dem, der slet ikke kan, kan blive fritaget.

10 Digital post på borger.dk – sådan ser det ud

11 Tilmeld dig Digital Post Det er en god idé at tilmelde dig Digital Post allerede nu Du tilmelder dig Digital Post på borger.dk eller e ‐ Boks.dk Du vælger selv, om du helst vil tjekke din digitale post på borger.dk eller på e-Boks.dk Du behøver kun tjekke din digitale post ét af stederne Hvis du ikke selv tilmelder dig Digital Post fra det offentlige, bliver du automatisk tilmeldt fra den 1. november.

12 Hvordan indføres Digital Post? Del 1 Borgere, der ikke er tilmeldt Digital Post, har fået et papirbrev med orientering om obligatorisk Digital Post. Det har siden foråret 2014 været muligt at blive fritaget fra Digital Post fra det offentlige, hvis man lever op til en eller flere af fritagelsesgrundene. De borgere, der ikke selv har tilmeldt sig Digital Post, vil efter 1. november 2014 automatisk begynde at modtage post fra det offentlige digitalt.

13 Hvordan indføres Digital Post? Del 2 Efter 1. november 2014: Hvis du har modtaget Digital Post, men ikke har været logget på, får du et papirbrev med orientering om, at der er ny Digital Post. Der udsendes kun ét papirbrev til hver enkelt borger med advisering om, at der er ulæst Digital Post. Hvis du ikke kan tilgå din digitale post, kan du søge om fritagelse i borgerservice.

14 Fritagelse De borgere, der ikke kan benytte Digital Post, har kunnet blive fritaget siden 1. marts 2014. Man kan søge om fritagelse i borgerservice.

15 Fritagelseskriterier Du kan blive fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige, hvis du: Ikke har adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i dit hjem eller opholdssted. Har en fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, som hindrer dig i at modtage post digitalt. Er registreret som udrejst af Danmark. Er blevet hjemløs. Har sproglige vanskeligheder. Har praktiske vanskeligheder ved at skaffe NemID.

16 Husk at tjekke, om du har fået Digital Post fra det offentlige Digital Post har samme retsvirkning som papirpost. Huske at tjekke, om du har modtaget Digital Post. Ellers risikerer du at overse vigtige meddelelser. Du kan få besked på e-mail og på SMS, når du har modtaget ny Digital Post. Husk at oplyse din e-mailadresse og dit mobilnummer under ‘Indstillinger.’ Det er ikke al post fra det offentlige, der kan sendes digitalt. Du skal derfor fortsat tjekke din almindelige postkasse.

17 Obligatorisk digital selvbetjening Folketinget har vedtaget, at din kontakt med det offentlige på en række områder skal foregå på nettet. Det betyder at: –Dem der kan kommunikere digitalt, skal gøre det –Dem, der ikke kan, får hjælp på anden vis, fx i borgerservice De første områder blev digitale i 2012, og frem mod 2015 kommer flere områder til.

18 Digital selvbetjening Bølge 1 (1. december 2012) Anmeldelse af flytning Ansøgning om optagelse til en plads i dagtilbud Ansøgning om indskrivning i folkeskolen Ansøgning om optagelse af børn i skolefritidsordning Ansøgning om sundhedskort Ansøgning om EU-sygesikringskort Book i naturen Betaling af jagttegn, jagt- og riffelprøve Ansøgning via optagelse.dk Tilbagebetaling af SU-lån

19 Anmeldelse af udrejse Ansøgning om navne- og adressebeskyttelse Ansøgning om lån til betaling af ejendomsskat Ansøgning om økonomisk fripladstilskud i dagtilbud Skift læge Ansøgning om begravelseshjælp Anmeldelse af forekomst af rotter Anmodning om foretagelse af begravelse eller ligbrænding Ansøgning om støtte til kropsbårne hjælpemidler Ansøgning om vielse – prøvelse af ægteskabsbetingelserne Ansøgning om navngivning og navneændring Erklæring om faderskab Anmeldelse af cykeltyveri Ansøgning om kørekort Ansøgning om pas Ansøgning om privat straffeattest Ansøgning om kunststøtte fra Statens Kunstfond Ansøgning om kunststøtte fra Statens Kunstråd Forskudsopgørelse Årsopgørelse for almindelige skatteydere Udvidet selvangivelse Selvangivelse for udenlandsk indkomst Selvangivelse for begrænset skattepligtige Genoptagelse af årsopgørelsen Indbringelse af klager på miljøområdet Kommunernes udlån og udleje af lokaler Digital selvbetjening Bølge 2 (1. december 2013)

20 Digital selvbetjening Bølge 3 (1. december 2014) Anmeldelse og ansøgning vedrørende våben og eksplosive stoffer mv. Ansøgning om byggetilladelse mv. og anmeldelse af byggearbejde Ansøgning om anvisning af lokaler og udendørsanlæg Meddelelser vedrørende affaldsordninger Anmeldelse og ansøgning om forældremyndighed, barnets bopæl, samvær mv. Anmodning om separation og skilsmisse og ægtefællebidrag Erklæringer mv. om fader- og medmoderskab Ansøgning om adoption Ansøgning om børnebidrag Ansøgning om ægtefællebidrag under ægteskabet Ansøgning om lån til beboerindskud Ansøgning om særlig råden over private fællesveje (opgravning, ledningsarbejde mv) Ansøgning om særlig råden over offentlige veje (opgravning, ledningsarbejde mv) Ansøgning om parkeringstilladelser Indgivelse af oplysning om personer tilmeldt i en bolig Anmodning og lokalvejviser- og markedsføringsbeskyttelse Anmodning om enkeltstående ubeskyttede standardoplysninger fra CPR Anmodning om attestationer efter CPR-loven Ansøgning om boligstøtte Ansøgning om folkepension Ansøgning om opsat pension Ansøgning om førtidspension (beregning og udbetaling) Ansøgning om opkrævning af underholdsbidrag Ansøgning om børnetilskud mv. Ansøgning om varmetillæg Ansøgning om barselsdagpenge Ansøgning om børne- og ungeydelse

21 Et eksempel – vielse

22 Et eksempel – meld udrejse

23 Du kan også bruge din smartphone, computer eller tablet. Log på med din NemID.

24 Hjælp at hente Få hjælp på borgerservice. Bibliotekerne kan også hjælpe. Telefonsupporten ”1881” / 7010 1881 kan svare på spørgsmål om brugen af borger.dk Læseadgang for en pårørende til din digitale post. Hjælpeunivers på borger.dk: spørgsmål/svar (FAQ), trin for trin vejledninger og video, ”Er du klar”-funktion.

25 Muligheder for fritagelse og hjælp på anden vis De borgere, der ikke kan benytte Digital Post, har kunnet blive fritaget siden 1. marts 2014. Man kan søge om fritagelse i borgerservice. Digital selvbetjening: Den myndighed, du skal kommunikere med, skal tilbyde dig et alternativ, hvis du trods hjælp og vejledning ikke kan bruge den digitale selvbetjening.

26 Muligheder for at lære mere om at bruge it Kurser og hjælp på biblioteket Kurser hos oplysningsforbundene (AOF, DOF, FOF, LOF, Netop) Datastuer og anden it-undervisning hos Ældre Sagen og Ældremobiliseringen Spørg den boligsociale projektleder om it-hjælp, hvis du bor i en almen boligafdeling med et boligsocialt projekt.

27 Spørgsmål? - Læs mere på borger.dk


Download ppt "Din kontakt med det offentlige starter på nettet - hvad betyder det for dig? [kommune, logo, dato]"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google