Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sprogpakken Praksisopgaven.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sprogpakken Praksisopgaven."— Præsentationens transcript:

1 Sprogpakken Praksisopgaven

2 Fra observationen til praksis
Dag 2 Opgaven præsenteres Praksisperioden Observation i egen institution Dag 3 Kollegial feedback på observationen Observationen drøftes ud fra institutionens læreplan Indsatsområde defineres Dag 4 Ændringer i praksis – i det nære samarbejde Ændringer i praksis – organisatoriske udfordringer Strategiplan for implementering af indsatsområdet

3 Praksisopgaven Rammesætning for praksisopgaven
Observation af egen praksis Fokus på de understøttende sprogstrategier i forhold til en af 4 aktiviteter: Dialogisk læsning En rutinesituation En spontan samtale mellem et barn og en voksen En planlagt samtale Aktiviteten kan optages som film eller beskrives skriftligt Man kan observere en kollega, eller få en kollega til at observere en selv Opstilling af mål Udgangspunktet kan f.eks. tages i en sprogvurdering der viser at et barn har særlige eller fokuserede behov, i en tilrettelagt aktivitet eller i en af hverdagens rutinesituationer Indsatsområde Vælg få konkrete indsatser der skal iværksættes for at nå frem til målet. Indsatserne udgør fokusområder i observationen 3.ktivitet Beskrivelse af den aktivitet der skal understøtte målsætningen Inddragelse af forældre Beskrivelse af, hvordan forældrene vejledes så de selv kan være aktive i deres barns sproglige udvikling Løbende evaluering Hvilke tegn kan undervejs i forløbet indikerer, at det valgte indsatsområde bevæger sig frem mod målet. Det er især den løbende evaluering der er udgangspunkt for observationen Kollegial feed back Hvornår og hvordan skal den kollegiale feed back foregå? Overvej hvilke temaer der skal drøftes og aftal hvordan udvekslingen skal ske. Aftal hvilke etiske spilleregler der skal gælde. Evaluering Hvornår og hvordan sker den endelige evaluering.

4 Observationsskema Den valgte aktivitet Beskrivelse af situationen
Indsatsområde Observation Dialogisk læsning Rutinesituation Spontan samtale Hvordan er aktiviteten organiseret? Hvad sker der i aktiviteten? Hvem deltager i aktiviteten? De understøttende sprogstrategier Noter hver gang de understøttende sprogstrategier anvendes Følg barnets interesse Brug åbnende spørgsmål Vent på barnets svar Fortolk og udvid, hvad barnet siger Hjælp barnet med at sætte ord på Forklar ord, barnet ikke kender i forvejen Træk på barnets egne erfaringer Udnyt de sproglige kompetencer, barnet har i forvejen Ret ikke barnets fejl direkte

5 Den endelige opgave består af
En beskrivelse af aktiviteten og en opgørelse af, hvor ofte de understøttende sprogstrategier inddrages i samtalen. En reflekteret beskrivelse af, hvad du især har hæftet dig ved i observationen Til kursets 3. dag medbringes Din observation Jeres lokale læreplan, der beskriver, hvordan I arbejder med temaet ”Sprog” På baggrund af den konkrete observation og teksterne om ”Understøttende sprogstrategier” og ”Samtaler i hverdagen”,


Download ppt "Sprogpakken Praksisopgaven."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google