Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forandring og forankring i gymnasiet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forandring og forankring i gymnasiet"— Præsentationens transcript:

1 Forandring og forankring i gymnasiet
Om processtyring, muligheder for initiering af forandringer Sverri Hammer marts 2011

2 Cand scient pol og sidefag i psykologi
Sverri Hammer Cand scient pol og sidefag i psykologi Partner i ledelsesrådgivningsfirmaet ”Hammer & Glahn ApS” Lektor (Strategi, organisation og ledelse) IHK Rektor Haslev Seminarium Inspektør Køge Handelsgymnasium Underviser på MPA- og MPG-uddannelsen på CBS Lærebogsforfatter Ekspert hos UVM og EVA indenfor akkreditering, certificering og evaluering Konsulent for UVM omkring udviklingsprojekter i gymnasiet, HF og VUC Sverri Hammer marts 2011

3 Formål At introducere forskellige perspektiver på forandrings- og forankringsledelse Udfordringer og faldgruber Hvordan kan man/jeg arbejde konkret med forandringsledelse og forankringsledelse i gymnasiet? Sverri Hammer marts 2011

4 En social konstruktion
Sverri Hammer marts 2011

5 Perspektiver på forandring:
Forandring er af episodisk karakter og kan planlægges Forandringer følger en naturlig udvikling. Ligesom et menneskes opvækst præges af forandringer, præges organisationer af det samme. Derfor kræves forskellige ændringer i forskellige af organisationens livsfaser. Forandringer rammer et givet organisatorisk felt. Variation, udvælgelse og opretholdelse. Det er de tilpasdygtige der overlever. Sverri Hammer marts 2011

6 Perspektiver på forandring:
Forandring er et udtryk for magt og interesser: De stærke bestemmer. Nye dominerende koalitioner medfører forandringer. Forandringer er tilfældige : og kan ikke styres: Du dygtiggør dig, og så må din dag komme! og kontinuerlige, men vi kan skabe gennemsigtighed og mening i bevægelserne ,og dermed redirigere organisationen. Sverri Hammer marts 2011

7 Forskellige tilgange giver forskellige udfordringer
De seks tilgange fordrer meget forskellige typer af forandringsledelse og beredskab, for: Kan vi planlægge forandringer? Eller skal vi improvisere? Eller er det alligevel en magtkamp? Eller…. - Og er det overhovedet et enten/eller? Sverri Hammer marts 2011

8 Traditionel opfattelse af forandringer
Traditionelt har organisationsændringer været opfattet som brud på en ligevægtstilstand, hvorefter en ny stabil tilstand nås. Større reformer som gymnasiereformen vil typisk blive henført til denne kategori Sverri Hammer marts 2011

9 Episodisk forandring:
Sverri Hammer marts 2011

10 Episodisk forandring; Levins model:
Optøning Forandring Fastfrysning er er eksempel på dette. Ligesom Kotters model, der kan ses som en udvidelse af Levin, også er det: Sverri Hammer marts 2011

11 Kotters otte trins proces
Ændringen skal opleves som nødvendig. Stærke ledelseskræfter skal være med og arbejde som team. Skab vision/formulér strategi til at realisere vision. Ledelse må bakke om vision Ændre strukturer/systemer der låser og opmuntre risikovillighed. Planlægge synlige sejre. Opstram projektet. Man må sørge for ændringerne forankrer sig i kulturen. Sverri Hammer marts 2011

12 Weick & Quinn Forankring frem for forandring
Weick og Quinn vender de traditionelle opfattelser ”på hovedet”: Episodiske ændringer er ifølge Weick og Quinn afløst af vedvarende eller kontinuerlige ændringer Dermed ændres også den forandringsledelsesmæssige opgave for lederen: Opgaven går fra at forandre til at forankre Sverri Hammer marts 2011

13 Kontinuerlig forandring:
Sverri Hammer marts 2011

14 Den analytiske referenceramme
Episodiske ændringer Kontinuerlige ændringer: Forandringer er afvigelser fra en given ligevægt Ofte dramatisk og ofte initieret af omgivelserne Makroniveau, distance og globalt Forandringer er on-going – et ubrudt mønster af modifikationer og ændringer. Ændringer emergerer. Initieret af organisatorisk ustabilitet og reaktioner på daglige situationer Mikro, tæt på, lokalt Sverri Hammer marts 2011

15 Interventions-teori Episodiske ændringer Kontinuerlige ændringer
Ændringen er en ”redirection” af dét, der allerede er under vejs. Skab gennemsigtighed og fælles billede af situationen Fastfrysning Rebalancering optøning Den nødvendige ændring er planlagt/intentionel Fjern inerti og barrierer mod forandring Optøning Ændring Fastfrysning Sverri Hammer marts 2011

16 Ændrings-agentens rolle
Episodiske ændringer Kontinuerlige ændringer Dén, der skaber ændringen i organisationen Meningsskaber som (re)fortolker organisationen og dens situation. Det er ændringsagentens evne til at skabe mening i de ændringsmekanismer, der allerede er i spil Sverri Hammer marts 2011

17 Episodiske og kontinuerlige forandringer
Sverri Hammer marts 2011

18 Anderledes tilgang til ledelse af forandring
Der er ingen heroiske ledere – kun timing (Marion) Tingene er så komplekse og kaotiske ”at strategisk ledelse blot er et fantasiforsvar mod angst” (Stacey); Derfor ”Pas din dagligdag”. Change can’t be managed”, ”You deal with change by improving you. And then your time must come” (Clemmer). Sverri Hammer marts 2011

19 Udfordringer for gymnasiet i en forandringssituation er bl.a.
Et fagbureaukrati som består af fagprofessionelle (Mintzberg) Fra fagprofessionel til organisationsmedarbejder Fra formål til mål At skabe mening - sensemaking Sverri Hammer marts 2011

20 Hvilken organisations-medarbejder?
teamet Hvad skal jeg nu ’knytte an’ til? Projektet (Dorthe Pedersen) Faggruppen Professionen Elever Arbejdsplads kultur Strategi Uddannelsen Sverri Hammer marts 2011

21 Berlin 1936 Vu jàdé Sverri Hammer marts 2011

22 Sensemaking Vi går ud fra, at tænkning kommer før handling – men….. Handling skaber også tænkning (enactment) Vi skaber den verden, vi reagerer på ……..og så er vi tilbage ved de svenske kærestepar Sverri Hammer marts 2011


Download ppt "Forandring og forankring i gymnasiet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google