Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag."— Præsentationens transcript:

1 Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.

2 Om AKADEMISK SKRIVECENTER – de tre søjler
Undervisning - vi afholder workshops for opgave- og specialeskrivende studerende. Vejledning - vi tilbyder individuel vejledning i skriftlig akademisk fremstilling. Formidling - vi skriver og samler trykte og netbaserede ressourcer om akademisk fremstilling. Læs mere om os på vores hjemmeside: skrivecenter.dpu.dk

3 Aktivitet: Sidemandssnak om analyse
Fortæl sidemanden: Hvilke erfaringer har du med at skrive en analyse, og hvad er du mest i tvivl om forud for i dag? Vi samler op på tavlen.

4 Aktivitet: Hvad er en god analyse? (1/2)
I får nu udleveret en række eksempler fra analyseafsnit i (udkast til) opgaver og specialer der er (ved at blive) afleveret og bedømt på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole. Læs eksemplerne, og diskuter med sidemanden: Hvilke er mest vellykkede som analyser og hvorfor? Vi samler op i plenum.

5 Undersøgelsens fem grundlæggende spørgsmål
1. Undersøgelsens spørgs-mål (problemformulering): Hvad spørger du om? 5. Undersøgelsens fremgangsmåde: Hvordan spørger du? 2. Undersøgelsens faglige formål, evt. brug: Hvorfor spørger du? 4. Undersøgelsens redskaber: teori, faglige metoder, begreber: Hvad spørger du med? 3. Undersøgelsens genstand: empiri, stof, data, fænomen: Hvad spørger du til? Analyse (Stray Jørgensen og Rienecker 2006 s. 31)

6 Fremstillingsformer – den akademiske teksts byggesten
Færdighed Fremstillingsformer Forklaring Bruge og producere viden teoretisere, argumentere, fortolke, diskutere, evaluere, perspektivere, vejlede Komplekse fremstillingsformer der forudsætter mindre komplekse fremstillingsformer. Kræver indsigt, færdigheder og selvstændighed. Enkle fremstillingsformer der ikke forudsætter beherskelse af andre fremstillingsformer. Kræver begrænset færdighed og kan udføres ret mekanisk. Bearbejde (systematisk) klassificere, kategorisere, sammenligne, analysere Forstå (reflektere) definere, forklare, karakterisere, overføre, eksemplificere, identificere Reproducere citere, parafrasere, referere, beskrive, redegøre (Bearbejdet efter: Rienecker og Stray Jørgensen 2006 s. 177 – læs også s om Blooms taksonomi)

7 Aktivitet: Hvad er en god analyse? (2/2)
I får nu udleveret (et uddrag af) analyseafsnittet i hhv. en synopsis og et speciale der er afleveret og bedømt på DPU. Synopsen fik 10, og specialet fik 12. Læs uddragene, og diskuter med sidemanden: Hvilke (hoved)dele falder (del)analyserne i? Hvor starter selve analyserne, og hvad analyseres ud fra hvad (hvilken genstand med hvilke redskaber)? Hvad er (del)analysernes hovedpointe(r)?

8 Analysen – gør sådan (men spørg også din vejleder!)
Analysens indledning Skriv hvad analysen skal bruges til, fx grundlag for fortolkning eller diskussion, og hvordan den er relateret til din problemformulering. Ekspliciter analysens grundlag, fx en teori, en analysemodel, et sæt af begreber. Skriv hvordan analysen er bygget op. Selve analysen Marker analysekriterierne, dvs. de synsvinkler, begreber eller kategorier du analyserer ud fra. Veksl mellem citat/referat og analyse/kategorisering, dvs. mellem fag og fænomen. Fortolkning, konklusion Giv en samlet forståelse af teksten/materialet/casen/sekvensen på baggrund af en sammenfatning af dine analyseresultater. Analysens afrunding Skriv hvordan konklusionen på din analyse skal sammenkædes med opgavens fokus, problemformulering og formål. (Skov 2008 s. 35; Stray Jørgensen og Rienecker 2009 s. 66)

9 Aktivitet: Indledningen til din analyse
Noter individuelt, og præsenter bagefter for sidemanden: Skriv hvad din(e) analyse(r) skal bruges til, og hvordan de(n) hænger sammen med din problemformulering. Ekspliciter din(e) analyse(r)s grundlag, fx en teori, en model, et sæt (af dine egne) begreber. Skriv hvordan din(e) analyse(r) er bygget op, og hvis din opgave indeholder flere analyser, så hvordan de forholder sig til hinanden. (Skov 2008 s ; Stray Jørgensen og Rienecker 2009 s. 66)

10 Diskussionen – gør sådan (men spørg også din vejleder!)
Diskussion indeholder disse elementer: Introduktion af diskussionens emne, en problemformulering der præciserer hvad der skal diskuteres i opgaven, og en præsentation af “diskussionsparterne” (forfattere, teorier, tekster). Opstillen af diskussionskriterier/-kategorier som der skal diskuteres ud fra (“for at holde diskussionen til emnet”). Analyse af diskussionsparterne ud fra kriterierne/kategorierne. Selve diskussionen: modstillen af holdninger, argumenter, kontraster, positioner, tese/antitese. Resultat af diskussionen: diskussionens konklusion, kompromis, kombination etc. Diskussionens formål, brug, kontekst, perspektiv, konsekvens, resulterende handleanvisning. (Rienecker og Stray Jørgensen 2006 s. 187)

11 Kontakt AKADEMISK SKRIVECENTER
Kontakt os hvis du har spørgsmål til dagens workshop eller vores workshops i øvrigt hvis du har brug for individuel skrivevejledning for at komme videre i din opgaveskrivning hvis du er interesseret i de ressourcer - opgaveeksempler, bøger, hæfter og lignende - som vi skriver og samler om akademisk fremstilling. Skriv til: Ring på: Eller kig forbi: lokale A406a (på DPU i København) Åbningstider: tirsdag kl , torsdag kl og fredag kl

12 Anvendt litteratur Rienecker, Lotte; Stray Jørgensen, Peter (2006): Den gode opgave. 3. udgave. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur. Skov, Signe (2008): Bundne opgaver – hjemmeopgaver og eksamensopgaver på videregående uddannelser. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur. Stray Jørgensen, Peter; Rienecker, Lotte (2009): Studiehåndbogen – for studiestartere på videregående uddannelser. Frederiksberg: Samfundslitteratur. Stray Jørgensen, Peter; Rienecker, Lotte (2006): Specielt om specialer. 3. udgave. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur.


Download ppt "Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google