Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation af BibTeach2 Landsmødet for gymnasiebibliotekarer Middelfart den 10. maj 2006 v. Rikke Stein Biblioteksleder Biblioteket for Uddannelsescenter.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Præsentation af BibTeach2 Landsmødet for gymnasiebibliotekarer Middelfart den 10. maj 2006 v. Rikke Stein Biblioteksleder Biblioteket for Uddannelsescenter."— Præsentationens transcript:

1 Præsentation af BibTeach2 Landsmødet for gymnasiebibliotekarer Middelfart den 10. maj 2006 v. Rikke Stein Biblioteksleder Biblioteket for Uddannelsescenter Herning & Ikast-seminariet.

2 Baggrund Bibteach1 : Projektet løb i perioden 2003-2005 NJL og HCB stod bag projektet som havde som hovedmål at udarbejde, indsamle og bearbejde kursusmaterialer til brug for folkebibliotekernes undervisere. Det færdige resultat blev bl.a. de 10 forskellige kursusmaterialer. Rapport over projektforløbet kan læses på Biblioteksstyrelsens hjemmeside. Rapport Fokus på den almindelige borger!

3 Bibteach2 – strategi & mål Fokus på den studerende! Strategi: At sikre et samlet forløb i opgraderingen af de studerendes informationskompetence. På denne måde fremstår det sømløse bibliotek, hvor folkeskole, folkebibliotek og uddannelsesbibliotek er en treenighed med folkebiblioteket som det bindende led. Mål: At udarbejde en samlet strategi for folkebibliotekernes indsats omkring borgernes informationskompetencer i uddannelsesforløbet fra folkeskolens afgangsklasser gennem de gymnasiale uddannelser og op til de korte og mellemlange videregående uddannelser. Gennem definition af projektets informationskompetencebegreb at fastlægge niveauopbyggede vejledende undervisningsmoduler. Modulerne skal indeholde eksempler på undervisning, medtage overvejelser omkring pædagogisk metode/principper og påpege elementer til succes.

4 Udviklingsmål At tilføre sitet mindst 12 undervisningsforløb fra eksterne kilder, hvor fokus er at øge de studerendes informationskompetence. At definere hvilket niveau for informationskompetencer der er ønskeligt til forskellige klassetrin / aldersgrupper / studieniveau. At lave en samlet strategi for folkebibliotekernes indsats omkring borgernes informationskompetencer i uddannelsesforløbet fra folkeskolens – KVU/MVU. At indlede samarbejde med bibliotekarer for de videregående uddannelsesinstitutioner og CVU uddannelse. Dette med henblik på at sikre sammenhæng mellem projektgruppens anbefalinger og det reelle behov på uddannelsesinstitutionerne. At udvikle handleanvisninger for folkebibliotekerne i aktivt at bidrage til borgerens informationskompetenceuddannelse gennem 3 niveauopbyggede undervisningsmaterialer.

5 Informationskompetence Den studerende skal kunne identificere sine informationsbehov og formulere spørgsmål på grundlag af behovet Den studerende kan udvikle søgestrategier og søge systematisk Den studerende skal kunne identificere relevante hjælpemidler til informationssøgning, både traditionelle og elektroniske Den studerende skal kunne vurdere og anvende informationer hensigtsmæssigt Den studerende skal kunne anvende informationsteknologi

6 Spørgeskema undersøgelse Udsendt til 17 uddannelsesbiblioteker heraf har 12 svaret. Ingen store forventninger til elever/studerendes informationskompetence ved studiestart Folkebiblioteket er primært materialeafhentningssted Undervisningen i informationskompetence foregår bedst på uddannelsesstedet, hvor der tages udgangspunkt i elevens/den studerendes aktuelle problemstilling. http://www.bibteach.dk/OmProjektet/Spørgeskemabesva relser%20.pdfhttp://www.bibteach.dk/OmProjektet/Spørgeskemabesva relser%20.pdf

7 Informationskompetencemodellen Opdelt i 3 niveauer Med udgangspunkt i projektets definition af begrebet informationskompetence indeholder modellen mål og indhold indenfor de 3 niveauer Modellen er ikke øjebliksbillede Modellen er et diskussionsoplæg! http://www.bibteach.dk/Uddannelsessektor /Maalsaetning_niveauer.htmhttp://www.bibteach.dk/Uddannelsessektor /Maalsaetning_niveauer.htm

8 Undervisningsmateriale Fra Bjarne Herskin til den didaktiske relationsmodel http://www.bibteach.dk/Uddannelsessektor/didak tiske_overvejelser.htmhttp://www.bibteach.dk/Uddannelsessektor/didak tiske_overvejelser.htm Undervisningsmaterialernes opbygning http://www.bibteach.dk/Uddannelsessektor/Kilde kritik/default.htmhttp://www.bibteach.dk/Uddannelsessektor/Kilde kritik/default.htm Hvordan kan vi bruge dem?

9 Forslag til samarbejdsflader 1 Projekter Projekter på tværs af uddannelsesbibliotekerne og folkebibliotekerne Dialog om hvilke projekter hver især er i gang med. Udvalg Et rådgivende udvalg (som de nordjyske gymnasiebiblioteker har i dag) bestående af rep. fra folkebibliotekerne, rep. fra uddannelsesbibliotekerne, rep. fra amtet (falder væk efter 2006), en fra CB, en fra rektorgruppen. En overordnet udvalg kunne være repræsentanter fra CB, fra de forskellige grupper indenfor uddannelsesbibliotekerne og undervisningsministeriet og BS/Deff.

10 Forslag til samarbejdsflader 2 Dialog Møder mellem uddannelsesbibliotekerne og det lokale folkebibliotek 1-2 gange om året for at opnå bedre forståelse af, hvor hver især møder de studerende i forhold til informationskompetencer. Afklaring i folkebibliotekerne/uddannelsesbibliotekerne, hvordan man forholder sig til de studerende. Sende skolens "kalender" til folkebiblioteket, hvornår hvilke opgaver/projekter ligger så de er forberedt på, hvornår de studerende kommer og evt. med hvilke emner. (Er et forslag til mindre biblioteker.) Give mulighed for at uddannelsesbibliotekaren har en bestemt kontaktperson på det lokale folkebibliotek og på CB.

11 Forslag til samarbejdflader 3 Ressourcer Folkebibliotekets markedsføring af bibliotekets ressourcer især online til uddannelsesbibliotekarer, så de har mulighed for at videregive det til stud/lærer. Evt. uformelle og korte ”morgenmøder” om nyheder på biblioteket. Undersøge mulighederne/priser for fjernadgang til online-ressourcer via CB til uddannelsesbibliotekerne. Samarbejde om licenser CB/uddannelsesbibliotekerne. Andre tiltag Undervisere fra folkebiblioteker på uddannelsessteder uden bibliotekar, hvor der samarbejdes for at få ansat en fast uddannelsesbibliotekar. Hurtig boglevering / kørselsordning, pris m.m. Udbydelse af kurser som både folke- og uddannelsesbiblioteker kan deltage i

12 Resultater Vigtigt at få undervisningen i informationskompetence dokumenteret og diskuteret. – informationskompetencemodellen tænkes som et godt udgangspunkt for denne dokumentation & diskussion. Vigtigt med dialog mellem uddannelsesbibliotekerne og folkebibliotekerne De studerendes undervisning i informationskompetence foregår bedst på uddannelsesstedet Undervisningsmaterialerne kan bruges som inspiration og man kan klippe efter behov.

13 Tak for i dag. Kig ind på http://www.bibteach.dk/http://www.bibteach.dk/ Evaluering – vi modtager MEGET gerne dine kommentarer! Fremtidige projekter?


Download ppt "Præsentation af BibTeach2 Landsmødet for gymnasiebibliotekarer Middelfart den 10. maj 2006 v. Rikke Stein Biblioteksleder Biblioteket for Uddannelsescenter."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google