Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres."— Præsentationens transcript:

1 Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå til fanen Vis 2.Vælg Diasmaster 3.I den overordnede diasmaster (nr. 1) overskrives nummertegnet # nederst til højre med et tal. 4.Luk mastervisning Sådan indsættes/vises tekst i sidefod og sidenummerering på ét eller alle dias: 1.Gå til fanen Indsæt 2.Vælg Sidehoved og fod 3.Vælg chekboksene Diasnummer og Sidefod og efter ønske og tilret sidefodsteksten. 4.Vælg Anvend for at indsætte kun på det aktuelle dias – eller Anvend på alle for at indsætte på samtlige dias. Bemærk muligheden for at undlade titeldias.

2 Introduktion til LARM projektet  LARM Audio Research Archive er et tværvidenskabeligt projekt, hvis mål er at opbygge en digital infrastruktur, som skal lette forskningsadgangen til den radiofoniske kulturarv i Danmark  LARM-projektet er et samarbejde mellem en række forsknings- og kulturinstitutioner: Københavns Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Det Informationsvidenskabelige Akademi, Danmarks Radio, Statsbiblioteket, Forskningsnettet, Designskolen Kolding og Danmarks Mediemuseum.  Centralt er samarbejdet med DR’s radioarkiv og mediesamlingen på Statsbiblioteket. Målet er, at forskere og studerende ved de højere læreanstalter skal have adgang til at streame og lytte til optagelser i det digitale arkiv (via Statsbiblioteket), der ved projektets afslutning vil rumme mere end en million timers lyd.

3  Design and evaluation of information architecture  Deltagere: Marianne Lykke (AAU), Birger Larsen, Haakon Lund og Mette Skov  Formål med WP 5.1. er:  Analysere og identificere generelle behov og informationssøgende adfærd blandt humanistiske forskere med henblik på at opnå adgang til og drage nytte af radio- og lydkildernes kulturelle arv  Undersøge og understøtte udvalgte forskeres/ forskningsområder og deres specifikke behov og søgeadfærd.  Udviklingen af metadata og søgefaciliteter i forhold til radio- og lydkilder  Læs mere om LARM-projektet: http://www.larm-archive.org/

4 Indhold  Teoretisk del  Humanistiske forskeres informationsadfærd i relation til radioudsendelser  Radioudsendelser som medietype og informationsobjekt  Beskrivelse og indeksering af radioudsendelser (herunder også automatisk talegenkendelse)  Et udvidet arkivbegreb (arkivet skal understøtte forskeren i at annotere, søge, analysere, dele og kommunikere (om) radioudsendelser)  Empirisk og analytisk del  LARM-projektet anvendes som real-life case  Vi skal analysere, diskutere og perspektivere empiri fra projektet, som (meget bredt formuleret) belyser humanistiske forskeres informationsadfærd

5 Undervisnings- og arbejdsformer  Holdundervisning, oplæg, workshops samt ekskursion.  Modulet tager udgangspunkt i de studerendes analyse, diskussion og perspektivering af empiri fra LARM-projektet. Det vil derfor ikke være muligt at følge modulet som selvstudium.

6 Prøveform  Modulet bedømmes ved en prøve med intern censur og finder sted som:  Portfolio-bedømmelse: En portfolio er en systematisk samling af dokumenter, som en studerende udarbejder i løbet af modulet. Omprøve:  En skriftlig afhandling: En besvarelse af en selvvalgt og af underviseren godkendt opgaveformulering, der dækker centrale elementer af det pågældende modul.


Download ppt "Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google