Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afHelle Christiansen Redigeret for ca. et år siden
1
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå til fanen Vis 2.Vælg Diasmaster 3.I den overordnede diasmaster (nr. 1) overskrives nummertegnet # nederst til højre med et tal. 4.Luk mastervisning Sådan indsættes/vises tekst i sidefod og sidenummerering på ét eller alle dias: 1.Gå til fanen Indsæt 2.Vælg Sidehoved og fod 3.Vælg chekboksene Diasnummer og Sidefod og efter ønske og tilret sidefodsteksten. 4.Vælg Anvend for at indsætte kun på det aktuelle dias – eller Anvend på alle for at indsætte på samtlige dias. Bemærk muligheden for at undlade titeldias.
2
Introduktion til LARM projektet LARM Audio Research Archive er et tværvidenskabeligt projekt, hvis mål er at opbygge en digital infrastruktur, som skal lette forskningsadgangen til den radiofoniske kulturarv i Danmark LARM-projektet er et samarbejde mellem en række forsknings- og kulturinstitutioner: Københavns Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Det Informationsvidenskabelige Akademi, Danmarks Radio, Statsbiblioteket, Forskningsnettet, Designskolen Kolding og Danmarks Mediemuseum. Centralt er samarbejdet med DR’s radioarkiv og mediesamlingen på Statsbiblioteket. Målet er, at forskere og studerende ved de højere læreanstalter skal have adgang til at streame og lytte til optagelser i det digitale arkiv (via Statsbiblioteket), der ved projektets afslutning vil rumme mere end en million timers lyd.
3
Design and evaluation of information architecture Deltagere: Marianne Lykke (AAU), Birger Larsen, Haakon Lund og Mette Skov Formål med WP 5.1. er: Analysere og identificere generelle behov og informationssøgende adfærd blandt humanistiske forskere med henblik på at opnå adgang til og drage nytte af radio- og lydkildernes kulturelle arv Undersøge og understøtte udvalgte forskeres/ forskningsområder og deres specifikke behov og søgeadfærd. Udviklingen af metadata og søgefaciliteter i forhold til radio- og lydkilder Læs mere om LARM-projektet: http://www.larm-archive.org/
4
Indhold Teoretisk del Humanistiske forskeres informationsadfærd i relation til radioudsendelser Radioudsendelser som medietype og informationsobjekt Beskrivelse og indeksering af radioudsendelser (herunder også automatisk talegenkendelse) Et udvidet arkivbegreb (arkivet skal understøtte forskeren i at annotere, søge, analysere, dele og kommunikere (om) radioudsendelser) Empirisk og analytisk del LARM-projektet anvendes som real-life case Vi skal analysere, diskutere og perspektivere empiri fra projektet, som (meget bredt formuleret) belyser humanistiske forskeres informationsadfærd
5
Undervisnings- og arbejdsformer Holdundervisning, oplæg, workshops samt ekskursion. Modulet tager udgangspunkt i de studerendes analyse, diskussion og perspektivering af empiri fra LARM-projektet. Det vil derfor ikke være muligt at følge modulet som selvstudium.
6
Prøveform Modulet bedømmes ved en prøve med intern censur og finder sted som: Portfolio-bedømmelse: En portfolio er en systematisk samling af dokumenter, som en studerende udarbejder i løbet af modulet. Omprøve: En skriftlig afhandling: En besvarelse af en selvvalgt og af underviseren godkendt opgaveformulering, der dækker centrale elementer af det pågældende modul.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.