Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Udvikling af beboerdemokratiet 3. kreds 2011. 2 Erkendelse 1 Fremtidens beboere betragter boligen som et forbrugsgode - Ikke som et forenings- eller.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Udvikling af beboerdemokratiet 3. kreds 2011. 2 Erkendelse 1 Fremtidens beboere betragter boligen som et forbrugsgode - Ikke som et forenings- eller."— Præsentationens transcript:

1 1 Udvikling af beboerdemokratiet 3. kreds 2011

2 2 Erkendelse 1 Fremtidens beboere betragter boligen som et forbrugsgode - Ikke som et forenings- eller demokratiprojekt! De vil have et sted at henvende sig, god service og en effektiv administration, der løser deres behov i forhold til boligen.

3 3 Erkendelse nr. 2 og 3 Organisationsbestyrelser trænger til fornyelse For mange taburetklæbere For lidt kamp om pladserne Mangler engagement fra de yngre beboere Vanskelig omstilling fra gammeldags kontrol til moderne ledelsesredskaber Forvaltningsrevision med visioner og målsætninger God almen ledelse – ikke taget alvorligt overalt Styringsdialog – et politisk redskab

4 4 Gruppeopgave Billedøvelse 1

5 5 Erkendelsesfase Hvordan ser I beboerdemokratiet i dag? Vælg det billede som I mener bedst illustrerer beboerdemokratiets tilstand

6 6 Gruppeopgave Billedøvelse 2

7 7 Erkendelsesfase Hvordan ser I beboerdemokratiet fremover? Vælg det billede som I mener bedst illustrerer det beboerdemokrati I ønsker Vælg 1 repræsentant

8 8 Idéudvikling Hvordan kan I sætte gang i fornyelsen?

9 9 Mange møder Bureaukratisk Formaliseret Struktureret Beboerdemokratiet

10 10 Hvordan er jeres møder? Sekretær – Dirigent - Formand Bestyrelse

11 11 Er det så underligt at de unge ikke dukker op på beboermødet?

12 12 Hvor bliver de unge af? Modernisering

13 13 Der er en generel tendens til ikke at deltage i det formelle demokrati Der er en generel tendens til ikke at deltage i det formelle demokrati

14 14 Hvad vil I gøre ved det?? Aldersgrænser? Rotation? Uddelegering? ??

15 15 En bestyrelsen der kigger fremad Har vi en plan? – Mangler vi nogen?

16 16 Bestyrelsen i udvikling Mangfoldighed: Uddannelse og kompetence Køn Alder og erfaring Etnicitet Vi er forskellige – det skal udnyttes!

17 17 Ordensmennesket Omhyggelig, tænksom, konservativ og meget systematisk. Hvis de skal overbevises skal der facts på bordet. Skal bruge tid til omstilling og forandring. Læser altid det med småt Motto: du ved hvad du har, men ikke hvad du får. OFUS

18 18 Fredsmægleren Følsom, menneskeorienteret og meget forstående. Hvis de skal overbevises, skal de føle sig trygge. Læser det med småt. Kigger lige ved sidemanden – bare for at være sikker. Empatisk og procesorienteret. Motto: Hellere en fugl i hånden end 10 på taget OFUS

19 19 Udvikleren Entusiastisk, stimulerende, kreativ og meget opildnende. Nemt ved at omstille sig, hurtig til forandring. Keder sig hurtigt og overholder ikke altid aftaler. Læser aldrig det med småt – det går nok. Udviklings og menneskeorienteret. OFUS

20 20 Slideren Meget flittig og arbejdsom – ja måske arbejdsnarkoman. Hvorfor bruge tid på snak, når man kan handle. Svær at flytte, når beslutningen er taget. Kan virke stejl på andre. Handling og resultatorienteret. Motto: En skovl er en skovl og en spade er en spade OFUS

21 Servicetjek Det årlige servicetjek Handler om: Hvordan tager vi hul på fremtiden? Er vi hægtet på udviklingen – eller er den kørt forbi? Hvilke grænser skal vi overskride? B.U.S.: Bestyrelsesudviklingssamtale Hvad vil du bidrage med i denne bestyrelse? 21

22 22 Handling Hvordan vil I gøre noget ved udfordringerne? Hvem skal involveres? Hvornår skal det gøres? Hvem har ansvaret? Hvordan følger I op?


Download ppt "1 Udvikling af beboerdemokratiet 3. kreds 2011. 2 Erkendelse 1 Fremtidens beboere betragter boligen som et forbrugsgode - Ikke som et forenings- eller."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google