Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser."— Præsentationens transcript:

1 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser

2 DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne – et systematisk review › Hvilke strategier i uddannelsen har betydning for relationen mellem teori og praksis i uddannelserne til pædagog, lærer, sygeplejerske og ingeniør, og hvordan? 2

3 DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Oversigt over reviewproces 3 Identifikation af primærstudier. Databasesøgning. 4657 referencer identificeret. Referencedubletter. 442 dubletter identificeret. 4215 unikke referencer identificeret. Abstractscreening. Screening baseret på abstract. 3907 referencer ekskluderet. 1. fase. Inkluderede dokumenter: 308. Fremskaffede dokumenter. 307 dokumenter fremskaffet. 1 dokument var ikke tilgængeligt. Fuldtekstscreening. Screening baseret på dokumentets fulde tekst. 222 referencer ekskluderet. Håndsøgning. Manuel søgning i kernetidsskrifter. 15 referencer identificeret. 2. fase. Inkluderede dokumenter: 100 Dataekstraktion. Dataekstraktion og kodning af inkluderede primærstudier. Yderligere 8 referencer ekskluderet. Forskningskortlægning. Karakteristik af de 92 inkluderede studier. Narrativ syntese Baseret på 61 inkluderede studier.

4 DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forskningskortlægning › Meget forskning fra USA og en mindre del fra Australien, Canada, New Zealand, Storbritannien og Skandinavien. › Meget forskning om læreruddannelsen, en del om sygeplejerskeuddannelsen, men meget lidt om ingeniør- og pædagoguddannelsen. › Et stort antal strategier i form af pædagogiske metoder, forhold og fænomener undersøges i forskningen. › Der er en overvægt af studier med kvalitativt design. Der findes en del studier med mixed methods design og meget få studier med rent kvantitativt design. › Feltet er præget af et stort antal små studier og få større studier. › Aktionsforskning, casestudier og fænomenologiske studier dominerer feltet. Der findes kun få effektstudier. 4

5 DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Strategier 5 Teori/praksis- relationen Teknologi Kollaborativ læring Portfolio og dagbog Vejledning Partnerskab og samarbejde Organisering af praktik Casebaseret læring Udforskning af praksis Narrativer Demonstrations laboratorium Undervisning i refleksiv tænkning

6 DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teknologi › Faciliterer anvendelsen af andre strategier. › Onlineforum skaber en ramme for kollaborativ refleksion. › Video af egen og andres praksis. › Interaktive multimediemiljøer. 6

7 DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Kollaborativ læring › Kollaborativ refleksion understøtter andre pædagogiske aktiviteter. › Medstuderende som ”kritisk ven”. › Seminar som kontekst for kollaborativ refleksion. › Diskussionsgrupper - refleksiv dialog, indsigt i praksis og perspektivering af egne forståelser. 7

8 DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Portfolio og dagbog › Anvendelsen af portfolio og dagbog muliggør refleksion, men kan også være problematisk. › Portfolio – et redskab til læring eller vurdering? › Portfolio og dagbog – tidskrævende metoder for de studerende. › Støtte og feedback fra undervisere. 8

9 DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Vejledning › Vejledningssamtalen › Nærhed til vejlederen og kontinuerlig adgang til vejledning. › Vejlederens støtte og accept. › Kollegialt samarbejde som udgangspunkt for vejledningssamtalen. › Vejlederens baggrund og forudsætninger. 9

10 DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * 10 For spørgsmål eller kommentarer kontakt: tkn@dpu.dk


Download ppt "INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google