Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sundhedsfremme i skolehaver?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sundhedsfremme i skolehaver?"— Præsentationens transcript:

1 Sundhedsfremme i skolehaver?
Karen Wistoft Professor v. Institut for Læring, Grønlands Universitet Lektor v. Institut for Uddannelse og Pædagogisk (DPU), AU

2 Karen Wistoft November 2013
Oplæggets formål At lægge op til en diskussion om: Hvordan skolehaver udfordrer etablerede perspektiver på sundhedsfremme? Hvordan det kan forventes, at skolehaver bidrager til sundhedsfremme, hvad enten man tænker: Bredt i børns muligheder for at lære, i deres mentale sundhed og i færdigheder, der kan fremme deres egen, andres og jordens sundhed Snævert i det enkelte barns livstil og adfærd (mad, bevægelse, plus/minus ude-aktiviteter mm.) ?

3 Pædagogisk sundhedsfremme
Karen Wistoft November 2013 At leve At lære Pædagogisk sundhedsfremme At leve eller handle sundt At deltage i læreprocesser der fremmer evner, vilje, muligheder for at leve sundt

4 Mental sundhed (Wistoft)
Karen Wistoft November 2013 Mental sundhed (Wistoft) Psykisk dimension Tanker, følelser, vilje Selvværd Socialt dimension Social anerkendelse Trivsel Biologisk dimension Fysisk velvære Kropsforhold Mental sundhed Selvværd Trivsel Krops-forhold

5 Mental sundhed i skolen (Wistoft, 2010; 2012)
Karen Wistoft November 2013 Mental sundhed i skolen (Wistoft, 2010; 2012) At kunne se mening med tingene At have et positivt selvbillede At kunne indgå i relationer med andre elever og lærere, hvor man føler sig set og taget alvorligt At kunne bruge sine venner og føle sig brugbar At kunne tilpasse sig positivt til andre, til vanskeligheder og til sig selv…

6 Karen Wistoft November 2013
Mental usundhed Magtesløshed: ingen forventninger om at kunne mestre livets betingelser og opfylde mål Meningsløshed: ingen oplevelse af sammenhæng i hverdagen. Ingen sammenhæng mellem roller i nutid og roller fremtid Normløshed: ingen overensstemmelse mellem normer i forskellige kontekster Social fremmedgørelse: mangel på meningsfulde relationer og involvering i skolekonteksten Jenkins et al., 2008

7 Karen Wistoft November 2013
Skrøbelig identitet Negative selvbilleder ’lurer’ under overfladen, hvis ikke børnene kan genkende sig selv i de forskellige sammenhænge, de indgår i…

8 Evaluering af ‘Haver til Maver’
Karen Wistoft November 2013 Evaluering af ‘Haver til Maver’

9 Identitet – mental sundhed
Karen Wistoft November 2013 Identitet – mental sundhed Skolehaver kan bruges som ramme om børnenes identitetsdannelse De ‘genkender’ sig selv på stedet De er stolte og anerkender også hinandens haver, afgrøder, retter – egne og andre præstationer! De ser op til underviserne – mange ønsker at blive som dem 

10 Sundhedsfremme – fortolkningsmuligheder
Karen Wistoft November 2013 Sundhedsfremme – fortolkningsmuligheder Dedikerede undervisere Programmet (læreplanen) Stedet Eleverne!

11 Karen Wistoft November 2013
Koblingen Natur Køkken Haver

12 Haver til Maver’s dogmer
Karen Wistoft November 2013 Haver til Maver’s dogmer Frirum med anerkendende pædagogik Kobling af haver, køkken og natur Oplevelsesbaseret læring/undervisning Økologisk jordbrug

13 Frirum – mental sundhed
Karen Wistoft November 2013 Frirum – mental sundhed Eleverne føler sig set og mødt De er ”friere” end andre steder Får lov til ting, de ikke får lov til hjemme (knive, bål m.m.) ”Jeg har det bare sådan, at man tænker ’yes’! hver dag man skal i Haver til Maver, for så har man ikke det der indelukket i klassen, man har friheden” (pige, 4. klasse)

14 Karen Wistoft November 2013
Lærerne om frirummet ”Man kan egentligt godt sige, at Krogerup er lidt af en tidslomme med den frihed, som ikke er så meget i børns liv, fordi de er så overvågede. Vi overvåger dem selvfølgelig også lidt, men de får alligevel lov til at rende rundt for sig selv” (lærer, 3.klasse)

15 Karen Wistoft November 2013
Madlavningen ”Madlavningen er børnene enormt gode til… de spiser det alt sammen og siger til hinanden, at ’jeres mad smager også godt’. Der er ikke nogen, der går rundt og håner hinandens mad. De er faktisk høflige over for hinanden… og de spiser det alle sammen, og det er en vigtig ting” Lærer, 2. Klasse

16 Dedikerede undervisere
Karen Wistoft November 2013 Dedikerede undervisere Undervisningen er ’højest personlig’ Underviserne udtrykker deres passion i ord og handling Byder eleverne inden for…

17 Sundhedsfremme gennem læring
Karen Wistoft November 2013 Sundhedsfremme gennem læring Eleverne kobler sig til undervisningen, suger til sig, stiller mængder af spørgsmål, og prøver at gøre tingene selv… De får lyst til at gøre, røre, smage, tage sig af og lære at passe på det, de har med at gøre Lyst til at lære!

18 Kombination af oplevelse og handling
Karen Wistoft November 2013 Kombination af oplevelse og handling Meningsdimensioner Oplevelse  saglig meningsproduktion Handling  social meningsproduktion (Luhmann, 2000; Wistoft 2012) Oplevelse Saglig mening Viden Handling Social mening Kompetencer

19 Karen Wistoft November 2013
Referencer Wistoft, Roed Otte, Stovgaard & Breiting (2011) Haver til Maver – et studie af engagement, skolehaver og naturformidling. København: Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet. Wistoft & Stovgaard (2012). Lyst til at lære. Evaluering af konceptet Haver til Maver. MONA 2012/1. Wistoft, K. (2012) Trivsel og selvværd – mental sundhed i skolen. København: Hans Reitzels Forlag. Wistoft, K. (2012) The desire to learn as a kind of love: gardening, cooking, and passion in outdoor education. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 2012, pp. 1–17, iFirst article


Download ppt "Sundhedsfremme i skolehaver?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google