Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen."— Præsentationens transcript:

1 Velkommen

2 Handicap på nye måder Oplægsholdere:
Konsulent Marie Louise Knigge, Socialstyrelsen Teamleder Chr. Reventlow, Kerteminde kommune ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012

3 Handicap på nye måder Indhold:
Præsentation af det nye udrednings- og undersøgelsesværktøj, der kan bruges til funktionsevneudredning i forskellige arbejdsprocesser Erfaringer fra en kommune, der har været med til at udvikle redskabet Pause Perspektiver Gruppedrøftelse og efterfølgende fælles dialog vedr. værktøjet ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012

4 Handicap på nye måder Baggrund for udviklingsprojektet:
Kortlægning om anbragte børn og unge med funktionsnedsættelser (Socialministeriet 2010) Den børnefaglige undersøgelse er relevant - men giver ikke støtte til udredning og beskrivelse af barnets funktionsniveau og konsekvenser heraf Der er ikke som på voksenområdet systematiske redskaber og metoder til brug for udredning og vurdering af funktionsniveau og i sagsbehandlingen Kortlægningen fandt at det ikke ville være gavnligt at adskille regelsættet da I forhold til børn og unge med funktionsnedsættelser er der ikke som på voksenområdet en metode til at beskrive og vurdere funktionsevnen i forbindelse med bevilling af handicapkompenserende tilbud eller ydelser. Der er iværksat en række indsatser med henblik på at styrke og udvikle børnehandicapområdet, heriblandt dette udviklings- og implementeringsprojekt, der har til formål at kvalificere sagsbehandlingen i forhold til børn og unge med funktionsnedsættelser. Projektet skal udvikle og implementere metode og -redskaber, der kvalificerer sagsbehandlingen gennem systematisk beskrivelse og vurdering af funktionsevnen hos børn og unge med funktionsnedsættelser ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012

5 Handicap på nye måder Baggrund for udviklingsprojektet (fortsat..)
Behov for bedre udredninger i handicapsager med højere grad af fokus på sundhedsdimensioner Behov for standardisering på baggrund af anerkendte normer, bl.a ”Aldersopdelte fokusområder”, VUM og ICF-CY Behov for værktøj, der kan indgå som grundlag for fælles sprog mellem faggrupper (ppr, fys/ergo, læger, sundhedspleje mfl) Behov for værktøj, der kan kvalificere målgruppeafgrænsningen. CDR: Et væsentligt motiv for Kerteminde kommune i forhold til at gå med i projektet var en konstatering af at ICS-metoden, ikke i tilstrækkelig grad evnede at beskrive de særlige forhold vedr. børn med funktionsnedsættelser. Antallet af aktive børn- og ungesager i Kerteminde kommune udgør ca 620 børn, heraf er der ca 220 børn med nedsat funktionsevne. ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012

6 Handicap på nye måder Baggrund for udviklingsprojektet (fortsat..)
Behov for sammenhæng mellem ICS og udredningsværktøjet, herunder IT-understøttelse af værktøjet Ønske om at værktøjet skal kunne anvendes som dialogværktøj i forhold til forældre Ønske om at værktøjet skal kunne anvendes ved overgivelse af sagen til voksenområdet. ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012

7 Handicap på nye måder Mål med udviklingsprojektet:
Helhedsorienteret og fleksibelt værktøj til udredning/undersøgelse Øget systematik i sagsbehandlingen At understøtte inddragelse af forældrene og barnet/den unge At understøtte kvalitet i sagsbehandlingen og bedre match mellem barnets behov og indsats (vha. styrket dokumentation og afgørelsesgrundlag) At understøtte bedre vilkår for dokumentation, systematisk ledelsesinformation og styring Formålet er at udvikle og afprøve et systematisk fagligt redskab til brug i sagsbehandlingen til beskrivelse og vurdering af funktionsniveau hos børn og unge med funktionsnedsættelser. Anvendes i sager, hvor der skal foretages en udredning og vurdering af barnets eller den unges funktionsnedsættelse (som led i børnefaglige undersøgelse men også som led i målgruppevurdering og udredning § 11, til vurdering af merudgifter, aflastning efter § 84, osv.) ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012

8 Handicap på nye måder Om projektet:
Udvikling og afprøvning i samarbejde med 5 udvalgte projektkommuner: København, Herning, Hjørring, Middelfart og Kerteminde Kommune Projektet forløbet i tre faser: 1) Analyse og udvikling ( ) 2) Afprøvning i 3 etaper (april januar 2013) 3) Implementering ( ) Kommunerne indgår aktivt i udviklingsarbejdet! Fire kommuner på ICS Formidling og spredning – implementering via kompetenceudvikling, supberbrugerfunktioner, netværk osv. ikke planlagt endnu. Vores oplevelse at for at få nogle redskaber til at arbejde mere systematisk med beskrivelse og vurdering af funktionsevne og målgruppeafgrænsning + at få gjort børnefaglige undersøgelse mere relevant og målrettet børn med funktionsnedsættelser. Et frivilligt redskab – dvs. fokus på at det skal være attraktivt for kommunerne (nytte/merværdi skal stå mål med ressourceanvendelsen, fx tidsforbrug øget) ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012

9 Handicap på nye måder Aktuel status på projektet – sept. 2012
Værktøjet er pr. 1. sept. afprøvet på 111 sager af forskellig karakter I 29 af de 111 afprøvninger har værktøjet været anvendt til børnefaglig undersøgelse efter § 50 Nu i 3. afprøvningsetape 17.sept januar 2013: I kommende etape intensiveres afprøvningerne (fuld implementering i relevante sager) Tæt monitorering af afprøvninger vha. elektronisk monitoreringsskema for hver afprøvning/sag Vores oplevelse at der er stor interesse fra kommunerne for at få nogle redskaber til at arbejde mere systematisk med beskrivelse og vurdering af funktionsevne og målgruppeafgrænsning + at få gjort børnefaglige undersøgelse mere relevant og målrettet børn med funktionsnedsættelser. En del henvendelser - ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012

10 Handicap på nye måder Pejlemærker i udviklingen af værktøjet:
Udredningsværktøjet skal kunne bruges i relation til brede målgruppe af børn og unge Skal være et skalérbart værktøj (fokus nødvendigt, fleksibelt til forskellige formål) Skal kunne integreres i den eksisterende sagsgang Skal adskille sagsoplysning og vurdering Skal understøtte inddragelse af hhv. forældre og barnet/den unge Inddragelse af børn og unge selv ved felter og systematik, der synliggør deres udsagn og perspektiver. ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012

11 Handicap på nye måder Pejlemærker i udviklingen:
Skal understøtte en helhedsorienteret udredning eller undersøgelse Skal understøtte fælles systematik og begreber Skal understøtte socialfaglige overvejelser og fokus både på ressourcer og problemer Skal så vidt muligt basere sig på eksisterende metoder, begreber og systemer Skal harmoneres med ICS Skal kunne indfange også sociale dimensioner, især da vi ved at en del af målgruppen også har sociale problematikker eller er i hvad man kan kalde en gråzone…(ca. halvdelen af landets kommuner anvender ICS som socialfaglig metode og systematik) Dimensioner er udvalgt, så de harmonerer med temaerne i den børnefaglige undersøgelse (og ICS). Det handicapfaglige fokus udfolder sig i underpunkterne under hvert dimension (og herunder i hjælpeguiden) ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012

12 Handicap på nye måder Udredningsværktøjets indhold:
Skema til udredning eller undersøgelse Vejledning til brug af skemaet (inkl. bilag med begrebsdefinitioner) Visuelle modeller Dialogværktøj – Emner til samtale kva ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012

13 Handicap på nye måder Selve udredningsværktøjet:
De samme seks udredningsdimensioner og underliggende punkter, men med primært udgangspunkt i dimensionen: Sundhedsforhold. Det handicapfaglige fokus sker ved inddragelse af begreber fra VUM, ICF/ICF-C/Y Indbygget scoringsfunktion på en skala fra 0-4 (barnets placering på dimensionerne) Skema der sikrer: Alle dimensioner er struktureret ens, og der er derfor mulighed for at dokumentere samme type oplysninger under hvert relevant tema Sagsbehandleren skal i hver enkelt sag tage stilling til, hvilke temaer, der er relevante at belyse og herunder rækkefølge mv. (á la VUM) at anvende for sagsbehandlerne. Noget af det vi allerede har fået tilbagemeldinger på er omfattende, finde fleksible løsninger til anvendelse Få skemaer som muligt – integreres i DUBU osv. Termlisten opslagsværk –også for at sige, at vi forsøger at fusionenere to værktøjer fornuftigt (ICS Og ICF)… ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012

14 Handicap på nye måder ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012

15 Handicap på nye måder Sundheds-forhold Skoleforhold og læring Fritidsforhold og venskaber Udvikling og adfærd Familieforhold - familierelationer Familieforhold – familie og omgivelser Fysisk funktions-nedsættelse Psykisk funktions-nedsættelse Livsstil Motorik og mobilitet Forebyggelses-forhold Kognitivt forhold Motivationsforhold Trivselsforhold Læring og anvendelse af viden Fritidsforhold Venskabsforhold Socialt liv Følelses- og adfærdsmæssigt forhold Identitetsforhold Social fremtræden Selvstændig-hedsforhold Forældreforhold Søskendeforhold Øvrigt slægtsforhold Familiens historie og funktion Slægtninge og andre i familiens netværk Bolig Beskæftigelse Økonomi Familiens relationer til omgivelserne Med dimensionerne forsøger vi at: sikre overensstemmelse til børnefaglige undersøgelse (og ICS) indeholde alle relevante udredningsdimensioner sikre helhedsorienteret udredning – inkludere opmærksomhed imod aspekter ud over den objektive funktionsnedsættelse sikre logisk og anvendelsesvenlig systematik ICS – tilføjet underpunkter under sundhed – her også overvejet at samle hele ICF/handicaptilføjelse, men undladt pga. systematik og sammenhæng med ICS-metoden og dens tilgang mv. ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012

16 Handicap på nye måder Præsentation af udredningsværktøj – indledende.
plads til stamoplysninger som: sagsnummer og sagsbehandler barnets navn og personnummer forældreoplysninger og myndighedsindehaver baggrund for undersøgelsen (underretning/henvendelse fra ex. forældre, skole eller på kommunens eget initiativ) oplysning om undersøgelsen er gennemført efter SEL §§ 50,11 eller anden sagsoplysning Sammenfatning og analyse af undersøgelsens beskrivelse med en scoring (A-E) (udfyldes som det sidste) Endelig faglig vurdering på baggrund af undersøgelse og analyse (udfyldes som det sidste) Angivelse af målgruppe På sigt et perspektiv ved fælles begrebsanvendelse og digitalisering i relation til øget viden om målgrupper og indsatser i kommunerne og nationalt (fx målgruppeangivelse ud fra fælles målgruppestandard) ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012

17 Handicap på nye måder Fysisk funktionsnedsættelse
Psykisk funktionsnedsættelse Intellektuel / kognitiv forstyrrelse Socialt problem Hørenedsættelse Synsnedsættelse Kommunikationsnedsættelse Mobilitetsnedsættelse Døvblindhed Medfødt Erhvervet Uspecificeret funktionsnedsættelse Sindslidelse Angst Depression Forandret virkelighedsoplevelse Personlighedsforstyrrelse Spiseforstyrrelse Tilknytningsforstyrrelse Uspecificeret sindslidelse Hjerneskade Udviklingshæmning Udviklingsforstyrrelse Opmærksomhedsforstyrrelse Autismespektrum Tale og sprog Skolefærdigheder Sansemotoriske færdigheder Uspecificeret udviklingsforstyrrelse Multipel funktionsnedsættelse Sjældent forekommende funktionsnedsættelse Uspecificeret intellektuel / kognitiv forstyrrelse Hjemløshed Kriminalitet Ikke personfarlig Personfarlig Omsorgssvigt Misbrug Alkoholmisbrug Stofmisbrug Overgreb Seksuelt Voldeligt Uspecificeret Seksuelt krænkende adfærd Selvskadende adfærd Indadreagerende adfærd Udadreagerende adfærd Selvmordstanker - /forsøg Social isolation Uspecificeret socialt problem Målgrupper ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012 17

18 Handicap på nye måder Præsentation af udredningsværktøj – målgrupper.
Målgruppeangivelsen giver overblik over målgrupperne – der er ikke nødvendigvis overblik i dag Grundlag for forbedret ledelsesinformation på flere niveauer Kan understøtte overlevering ved ensartet systematik - også til voksen Er dynamisk redskab, hvor der kan ’bygges på’ og man kan se, hvordan sagen udvikler sig (admin./arb. lettelse på sigt) Dynamik og fleksibilitet øges ved digitalisering (harmonika) ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012 18

19 Handicap på nye måder Præsentation af udredningsværktøj - skemaerne
Udredningsværktøjet rummer et skema til hver dimension og for nogle dimensioner også et skema til alle underpunkter Adskillelse af sagsoplysninger: Forældres udsagn Barnets/den unges udsagn eller perspektiv Andres udsagn (netværk, fagpersoner m.fl.) Sagsbehandlerens observation Fritidsforhold og venskaber X Dimensionen fritidsforhold og venskaber er ikke relevant Evt. bemærkning _____________________________ Forældrenes udsagn Barnets/den unges udsagn Andres udsagn Sagsbehandlers observation Sagsbehandlerens observation 1 2 3 4 Behandlede underpunkter, herunder score med evt. decimal og evt. kommentar Ingen problem Let problem Moderatproblem Svært problem Fuldstændigt problem Vi arbejder på en justering, så mere ENKELT, herunder også overvejelser omkring decimalmuligheden… VIGTIGT HER: Fleksibel, fokuseret/målrettet anvendelse af dimensioner og underpunkter! (hvad skal bruges til) Klarhed over hvor oplysningerne kommer fra Oplysninger fra eksterne parter beskrives i eget felt for at sikre klart dokumentations grundlag, fx statusnotater fra læge, skole, dagtilbud Egne observationer sagsbeha. I fht. – observationer af ressourcer og problemstillinger, men ikke vurdering her – evt kan begrundes angivelse af funktionsniveau ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012 19

20 Handicap på nye måder Præsentation af udredningsværktøj – scoringsfunktionen: Scoringsfunktion som placerer barnets funktionsniveau og/eller problemstillinger  på relevante dimensioner Scoringsskalaen strækker sig fra 0-4 Mulighed for at angive kommentarer og decimaler til scoringen Score 1 2 3 4 Betydning Intet problem/ begrænsning Let problem/ begrænsninger Moderat problem/ begrænsning Svært problem/ begrænsning Fuldstændigt problem/ begrænsning x Behandlede underpunkter, herunder score med decimal og evt. kommentar Erfaringerne, at det er svært for nogle – og andre har allerede set fidusen. Generelt svært…nyt, men man kan også se det som at sætte et tal på en skalering, man allerede har foretaget (den faglige vurdering) – her bare i et tal. Kritik for problemfokuseret… Valgt en 5-punkts skala – forskellige overvejelser, men skelet til erfaringer og ønsket enkel model med sammenhæng til VUM opg ICF scoringsfunktionen, men dog uden at de jo direkte kan overføres- det er faren. Kan være vanskeligt at måle små udviklingstrin er fremhævet og bekymring hos børnene… Pt. mulighed for decimaler og kommentarer…afskaffes…bl.a. erfaringer fra Århus og FKO Valgt ikke at eksemplificere scoringen med uddybende tekst som fx KeK Bidrager til at skabe mere ensartet standard for vurdering af barnet/den unges funktionsniveau og problemstillinger (overblik og lette overlevering af sager…) Beslutningsstøtte til den faglige vurdering (ikke gennemsnit) Muliggør opsamling af data om borgens udvikling (perspektiver også på sigt, ledelsesinformation) Skal tage udgangspunkt i den aktuelle situation, dvs. barnets /unges aktuelle situation og funtkionsniveau Det er vigtigt at understrege, at funktionsniveauet og støttebehovet for alle dimensioner skal vurderes i forhold til barnet/ den unges alder og udviklingsstadie. Decimalerne er primært tænkt som redskab i kommunikationen med familien eller til internt i en arbejdsgruppe. Formålet med evt. at angive en decimal, er at små forandringer tydeliggøres, hvilket kan være gavnligt at tydeliggøre både i dialog med barnet og familien, i dialog med udfører samt i relation til handleplans- og opfølgningsarbejde. Systemmæssigt vil decimalen være en del af en kommentar i et fritekstfelt, og er ikke af interesse ift. at opsamle og aggregere data. ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012 20

21 Handicap på nye måder Formålet med scoringsfunktionen:
Bidrager til at understøtte mere ensartet standard for vurdering af børnenes funktionsniveau og situation Beslutningsstøtte til den faglige vurdering Udgangspunkt i barnet eller den unges aktuelle situation og funktionsniveau (afvejning af ressourcer og problemer) Grundlag for opsamling af data om børnene og deres udvikling på tværs af målgrupper Dialogværktøj i forhold til forældrene. Bruges i dialog mellem kollegaer, hvorfor 3 og 2, til kvalifiering af de faglige vurderinger og som redskab til den faglige ledelse ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012 21

22 Handicap på nye måder Samlet vurdering:
Skaber grundlag for opsamling af struktureret ledelsesinformation om målgrupperne (i kombination med angivelse f målgruppe) Den samlede score er sagsbehandlerens overordnede vurdering af barnets samlede behov for hjælp på tværs af alle temaer, ikke et gennemsnit af funktionsniveauet i de afdækkede temaer Der er ikke knyttet konkrete ydelser/tilbud til kategoriseringen Det er vigtigt at bemærke at scoringer er et dynamisk værktøj og giver udtryk for et øjebliksbillede. Scoringer kan således ændre sig over tid. ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012 22

23 Handicap på nye måder Vejledningen:
De seks dimensioner med underpunkter introduceres og defineres nærmere (formål og indhold/beskrivelse) Underpunkter angives Begrebernes sammenhæng til ICS, ICF og VUM angives Konkrete eksempler fra praksis til illustration af temaerne Definitionsliste med begreber og termer til at slå op i ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012 23

24 Pause

25 Handicap på nye måder Aktuelle udfordringer og overvejelser: Overordnet vurdering: værktøjet er relevant og anvendeligt Værktøjet er ikke digitaliseret - kommunerne samtidigt midt i digitalisering Værktøjet skal ’kunne det hele’ Værktøjet opleves som omfattende i de lettere sager Mere omfattende end formålet tilsiger Sammenhæng mellem tid og nytte/merværdi Scoringerne kræver tid og træning Efterspørges mere støtte til vurderingerne Nogle af de mest centrale… Digitalisering –DUBU… (travlt med andre implementeringsprocesser DUBU..) Fælles forståelse af værdierne i skalaen – arbejdes hen mod vurderinger på så ensartet grundlag som muligt, selvfølgelig forsigtighed med sammenligninger. Vi har lagt meget vægt på beslutningsstøtten og overblik… Kommunerne har forskellige forudsætninger og eksisterende metoder (SOS!) – her især at 4 kommuner er på DUBU og en kommune ikke har samme forudsætninger, og samtidigt et mere specialiseret undersøgelsesteam primært med § 50 og § 84. Sammenhæng med øvrige metoder og redskaber på området (fx SoS, ICF, VUM mv.) Formidling, spredning og implementering Hvordan gør vi bedst og med størst effekt Grundlaget skal være i orden Dimensioner og underpunkter indeholder mange underliggende tematikker mv. – stort spænd ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012 25

26 Handicap på nye måder Foreløbige erfaringer fra kommunerne:
”Værktøjet er blevet positivt modtaget blandt rådgiverne, og de synes, at det giver et godt overblik, og at det er et godt redskab. Men nogle er lidt skemaforskrækkede og synes, at det er et kæmpeskema” ”Vi oplever, at det er et godt dialogværktøj, som giver oplysninger, vi ikke tidligere fik frem. Og der kan fyldes på, så det kan blive administrativ lettelse på sigt” ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012 26

27 Handicap på nye måder Foreløbige erfaringer fra kommunerne:
”Værktøjet giver stor mening. Det er godt til at tale om forandringer, til dialog og analyse og fælles forståelse. Der er fuld opbakning til scoringerne, og vi er ofte enige om dem” ”Det er helt afgørende, at værktøjet integreres i DUBU – så bliver det også mere dynamisk” ”Der er udsigt til, at værktøjet vil være meget brugbart til overlevering (internt og til voksen)” ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012 27

28 Handicap på nye måder Næste fase i projektet 2013-2014
Evaluering - solidt grundlag for implementering Kompetenceudvikling og implementeringsunderstøttelse Strategi for at fremme digitalisering i DUBU og kravspecifikation Koordination til øvrige tiltag på området (handleplaner og kompetenceudvikling, resultatdokumentation mv.) Handleplansprojekt: Socialstyrelsen har iværksat er handleplansprojekt primært målrettet sager, der er omfattet af servicelovens § 32 Kravspecifikation har vi en strategi om, at vi formentligt kan slå nogle komponenter sammen ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012 28

29 Handicap på nye måder Handleplansprojekt:
Et handleplansværktøj til brug i sagsbehandlingen på myndighedsniveau (ift § 32 og andre sager, hvor der forudgående er sket en udredning og beskrivelse af funktionsevne og det skønnes relevant) Et kompetenceudviklingsforløb for kommunerne og deres faglige medarbejdere med fokus på udrednings- og handleplansværktøj samt systematisk inddragelse af familierne, helhed i indsatsen, dokumentation og effekt. 4 kommuner indgår i projektet, der har kick-start konference d ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012

30 Handicap på nye måder Handleplansprojekt:
Færdigudvikling af handleplansværktøj med handleplan, håndbog og implementeringsguide. Håndbogen skal understøtter og inspirerer det konkrete socialfaglige arbejde vedr. målsætning og opfølgning Projektet skal styrke inddragelse af barn og familie, leverandører og andre forvaltningsaktører med fokus på samspillet mellem handleplaner og de delplaner der laves på leverandørniveau. Værktøjet skal styrke bl.a. målsætningen og opfølgningen i selve handleplanen med indikatorer kategoriseret ud fra dimensionerne i udredningsværktøjet, SMART sikring og eksempler på mål ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012

31 Handicap på nye måder Handleplansprojekt:
Udredningsværktøjet og handleplansværktøjet skal spille dynamisk sammen Handleplanerne tager fat, der hvor udredningsværktøjet stopper Dimensionerne og definitionerne anvendes i begge værktøjer Målene skal sættes inden for og ved hjælp af de definitioner, der er udviklet til udredningsværktøjet Anvendelse af samme scoringsskala ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012

32 Handicap på nye måder Handleplansprojekt:
Tilbud om kompetenceudvikling og lokal implementeringsunderstøttelse i ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012 32

33 Handicap på nye måder Drøftelse i grupper á 2-4 personer (max 10 min)
Hvad er det vigtigste I har fået med jer fra oplægget i dag? Hvad vil I gerne vide mere om? Hvor spiller projektet og dets sigte ind i jeres konkrete praksis? Afsluttende drøftelse i plenum Ser I ud fra jeres forskellige faglige perspektiver – spændende at være sammen på tværs ICS Superbrugerseminar d 14. november 2012 33

34 Tak for nu!


Download ppt "Velkommen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google