Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAnita Groth Redigeret for ca. et år siden
1
infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen - Hvordan skaber transportinfrastruktur vækst? Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen - Hvordan skaber transportinfrastruktur vækst? Niels Buus Kristensen 1
2
2 Landbrugs- produktivitet SpecialiseringSpecialisering Kapital- akkumulering IndustrialiseringIndustrialisering Teknologi-udviklingTeknologi-udvikling VidenskabVidenskab TransportTransport MarkederMarkeder Økonomisk vækst Transport har spillet en afgørende rolle i de sidste 200 års økonomiske udvikling
3
Globaliseringen er drevet af hurtigere og billigere transport Niels Buus Kristensen 3 Hobro Herredsvej [Vejmanden, 2003 s. 21. IC4-tog Første motorvejsstrækning, Hørsholmvej [www.vejhistorie.dk]. Airbus 380 Tog – år 1900 SAS DC-3 - skabt via infrastrukturudbygning og teknologudvikling
4
Kan investeringer i transport- infrastruktur skabe vækst? Arbejdspladser? Hmm … –I anlægsperioden, - men det tæller ikke! Øget produktivitet! Ja! –Hvis vækstpotentialet er til stede –Derigennem flere arbejdspladser Permanent højere vækstrater? Næppe … Niels Buus Kristensen 4
5
Hvad siger litteraturen? 1980’erne: Faldende produktivitet i USA Aschauer (1989): Hvis offentlig infrastruktur øges 10%, så stiger den private sektors produktivitet 3,9%! 1990’erne: Kan det nu passe? 2000 : Konsensus om Ja!, men lavere (og usikker!) effekt Niels Buus Kristensen 5 115 (80%) 29 (20%)
6
Spare tid Kan det betale sig? - samfundsøkonomisk vurdering Niels Buus Kristensen 6 ”Skabe vækst!” ”Erhvervsfremme!” ”Integration!” ”Skabe nye arbejdspladser!” ”Øge regionens attraktivitet!” ”Egnsudvikling!” Også fritidsrejser! Tidsgevinsterne transformeres til økonomiske fordele
7
Hvordan? Effektiv transport skaber vækst gennem større markeder Større marked stordriftsfordele –Arbejdsdeling -> specialisering –Teknologier, der kun er lønsomme i stor skala –”Agglomerationsfordele” = positive eksternaliteter ved samlokalisering Større marked øget konkurrence –Såvel output, leverandører og arbejdskraft Øget produktivitet tiltrækker kapital –Omfordeling(!) af vækst mellem regioner –Her er virksomhedens samlede omkostninger afgørende –Transport kun en mindre del af de samlede omkostninger Logistik - distribution til markedet og forsyninger Medarbejdernes pendlingsomkostninger: Minimér trængslen) Vidensvirksomheder: Porte til omverdenen (CPH) Niels Buus Kristensen 7
8
Hvornår er der ekstra gevinster? -”wider economic benefits” Transportinvesteringer skal nedsætte (de generaliserede) rejse- eller fragtomkostninger for virksomhederne væsentligt –Transportomkostninger en beskeden del af varens pris Begrænser effekten –Fokus på - Personers (medarbejderes) mobilitet - Regularitet og pålidelighed Mindre effekter jo mere udbygget infrastrukturen er –Større effekt i udviklingslande ”Anlægsarbejdet gavner beskæftigelsen” ”Crowding out” af private investeringer? ”Wider economic benefit” må analyseres fra projekt til projekt –Vanskeligt at generalisere (effekterne kan være negative!) –Ingen standardmetoder ikke udviklede stor usikkerhed, omfattende –Tvivl om relevansen af hidtidige empiriske resultater Fortrinvist store projekter Niels Buus Kristensen 8
9
Konklusion Niels Buus Kristensen 9 Fokus på projekter der skaber de største direkte effekter pr. krone Mobiliteten i Hovedstadsregionen er god i international sammenligning Fortsat høj mobilitet er en konkurrenceparameter i den regionale konkurrence – Ikke mindst for pendling og erhvervsrejser Københavns Lufthavn som internationalt hub har formentlig væsentlig betydning for vidensvirksomheders lokalisering
10
Niels Buus Kristensen 10 Tak for opmærksomheden! Niels Buus Kristensen nbu@transport.dtu.dk
11
Et eksempel: Femern Bælt Ekstra gevinst i forhold Cost Benefit Analysens sparede godstransportomkostninger +25% på kort sigt +52% på lang sigt – inklusiv produktivitetsgevinster fra stordriftsfordele Betydelig usikkerhed! [+18% ; +78%] Niels Buus Kristensen 11
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.