Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Danish Emergency Management Agency Beredskabsplanlægning for pandemisk influenza DI seminar om beredskabsplanlægning og krisestyring, Industriens Hus,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Danish Emergency Management Agency Beredskabsplanlægning for pandemisk influenza DI seminar om beredskabsplanlægning og krisestyring, Industriens Hus,"— Præsentationens transcript:

1 Danish Emergency Management Agency Beredskabsplanlægning for pandemisk influenza DI seminar om beredskabsplanlægning og krisestyring, Industriens Hus, 3. marts 2008 Morten Kruckow Velling Civil Sektors Beredskab

2 Danish Emergency Management Agency www.brs.dk 1.Hvorfor planlægge for en pandemi? 2.Sundhedssektorens planlægning 3.Beredskabsstyrelsens nye vejledning til aktører uden for sundhedssektoren  Baggrund  Metode  Indhold  Proces Agenda Civil Sektors Beredskab Tel.: 45 90 60 00 E-mail: csb@brs.dkcsb@brs.dk Hjemmeside: www.brs.dk/fagomraade/tilsyn/csb/default.htm www.brs.dk/fagomraade/tilsyn/csb/default.htm

3 Danish Emergency Management Agency www.brs.dk Hvorfor planlægge for en pandemi?  Sandsynligheden er ukendt Fugleinfluenza og pandemisk influenza får mindre mediedækning nu end tidligere. Men truslen - og dermed planlægningsbehovet - er ikke mindre aktuelt i dag.  De potentielle konsekvenser er alvorlige og tværgående Sundhedsvæsenet vil komme under særligt stort pres, men alle sektorer og individuelle arbejdspladser kan blive meget hårdt ramt.  Sårbarheder eksisterer Omend det moderne danske samfund givetvis er mere robust end udviklingslande

4 Danish Emergency Management Agency www.brs.dk har det overordnede ansvar for sundhedsberedskabet og vil derfor have en national koordinerende rolle ved udbrud af pandemisk influenza. Andre myndigheder har det overordnede beredskabsansvar på egne områder. Principperne om sektoransvar, lighed og nærhed gælder for alle hændelser - også under en pandemi. Hvorfor planlægge for en pandemi?

5 Danish Emergency Management Agency www.brs.dk  De fleste af ”samfundets kritiske funktioner” varetages i praksis af private virksomheder - eller af offentligt ejede virksomheder, som opererer på markedsmæssige vilkår.  Dvs. aktiviteter, varer og tjenesteydelser, som er af central betydning for samfundets funktionsdygtighed generelt.  Samfundets robusthed afhænger derfor af en forsvarlig beredskabsplanlægning hos både offentlige og private aktører. Hvorfor planlægge for en pandemi?

6 Danish Emergency Management Agency www.brs.dk  Sundhedsstyrelsen udgav i 2006 en national pandemiplan. Fokus er på begrænsning af sygdom og dødsfald, behandling og omsorg, samt videreførelse af sundhedsvæsenet.  Pandemiplanen blev i 2007 suppleret med et ny kapitel i håndbog om sundhedsberedskab, bl.a. med estimat-tabeller over patientantal.  Bilag med konkrete vejledninger til sygehus- afdelinger, AMK, læger, ambulancetjenesten, kommunens sundhedspersonale og apoteker.  Pandemiplanen og håndbogen er imidlertid kun til brug internt i sundhedssektoren. Sundhedssektorens planlægning

7 Danish Emergency Management Agency www.brs.dk Beredskabsstyrelsens pandemivejledning  Hvis samfundet som helhed skal kunne håndtere en pandemi, må der tages højde for funktionsdygtigheden i alle sektorer.  Med Beredskabsstyrelsens nye vejledning søger vi således at ”fylde et hul ud”. I Danmark er det kun relativt få aktører uden for sundhedssektoren, som har planlagt for pandemisk influenza.  Vejledning af denne art anbefales i øvrigt bl.a. af verdenssundhedsorganisationen WHO og af European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC).

8 Danish Emergency Management Agency www.brs.dk Før arbejdet med vejledningen begyndte havde Beredskabsstyrelsen:  Skrevet om udbrud af fugleinfluenza og om risikoen for pandemisk influenza i de årlige nationale sårbarhedsrapporter.  Inkluderet pandemisk influenza i Scenariebanken - tilknyttet styrelsen generelle model for risiko- og sårbarhedsanalyse. Baggrund

9 Danish Emergency Management Agency www.brs.dk  Kontinuitetsplanlægning (Business Continuity Management), hvor fokus er mere på forretningsvidereførelse end på krisestyring.  Udvalgte elementer fra Beredskabsstyrelsens koncept ”helheds- orienteret beredskabsplanlægning” (jf. tidligere præsentation). Metode Kontinuitetsplanlægning for en pandemi handler primært om at sikre robusthed ift. personale- fravær. Det indebærer bl.a., at virksomheden skal overveje:  Hvordan vil vi opretholde et minimum af bemanding og beskytte nøglepersoner med ansvar for kritiske funktioner?  Hvordan vil vi undgå afbrydelser af it og andre støttefunktioner?  Hvordan vil vi sikre nødvendige leverancer?  Hvordan vil vi kommunikere tiltag og forholdsregler ud?

10 Danish Emergency Management Agency www.brs.dk Indhold  Et enkelt og operativt redskab til at udarbejde beredskabsplaner, delplaner, instrukser m.v. Giver ikke færdige løsninger. Det er brugernes eget ansvar at vurdere, om der kræves særskilte tiltag.  Henvender sig primært til virksomheder, som varetager og har beredskabsmæssigt ansvar for kritiske samfundsfunktioner. Vi har bestræbt os på en vejledning, som er enkel, letlæselig (ingen medicinske fagtermer) og relativt kort (28 sider fordelt på 7 kapitler). I har/vil alle få en kopi, så jeg vil her blot kort opsummere indholdet. Kapitel 1-2: Introduktion, formål og målgruppe

11 Danish Emergency Management Agency www.brs.dk  Hvordan smitter influenza og hvor længe?  Hvad er symptomerne på influenza og hvilke komplikationer kan opstå?  Hvad ved vi og hvad tror vi om pandemier?  Vaccine mod pandemisk influenza?  Sammenhængen mellem fugleinfluenza og pandemisk influenza Kapitel 3: Hvad er influenza og hvad er pandemisk influenza? Indhold

12 Danish Emergency Management Agency www.brs.dk  Dagligt personalefravær på mindst 15 pct. over hele 12-ugers perioden. Samlet fravær udgør op til 50 pct. i de 2 værste uger.  Smittede personer syge i minimum 3-5 dage men længere når der opstår komplikationer. Sygdom afløses af 1-2 uger med træthed.  Evt. medicinsk behandling vil ikke nedsætte fraværet væsentligt.  Mange af samfundets funktioner vil ikke fungere normalt. Kapitel 4. Planlægningsforudsætninger (scenarie) Indhold  Ny virus spredt til hele landet på 3 uger.  Pandemi varer 12 uger. Måske blot 1. bølge.  Ca. 25 pct. af befolkningen bliver syge. Herudover stort fravær pga. frygt, behov for at passe familie, hjemmearbejde m.v.

13 Danish Emergency Management Agency www.brs.dk  Planlægningsprocessen  Kortlægning af kritiske funktioner, medarbejdere og andre ressourcer  Risiko – og sårbarhedsanalyse  Beredskabsplaner og instrukser  Krisestyringskapacitet Kapitel 5. Hvordan planlægger man for konsekvenserne af en pandemi? Indhold

14 Danish Emergency Management Agency www.brs.dk  Hygiejne, rengøring og udluftning  Nedsat fysisk kontakt  Personlige værnemidler  Antiviral medicin Kapitel 6. Hvordan kan man hæmme smittespredning? Indhold

15 Danish Emergency Management Agency www.brs.dk Kapitel 7. Hvilket kommunikationsbehov har man under en pandemi?  Kommunikation fra myndighederne  Kommunikation mellem virksomheden og dens ansatte  Kommunikation til eksterne parter  Kommunikation til medierne Indhold

16 Danish Emergency Management Agency www.brs.dk  Initiativet drøftet i Kriseberedskabsgruppen og Pandemigruppen  Projektgruppe med Sundhedsstyrelsen og Rigspolitiet.  Workshop med Energistyrelsen, Energinet.dk, FDO m.fl.  Inspiration fra udenlandske vejledninger og planer.  Pilotprojekter i og Trafikselskabet  Kvalitetstjek i Arbejdsudvalget for Pandemigruppen og andre parter  Høring og efterfølgende rettelser.  Høringssvar og foreløbige tilbagemeldinger efter udgivelsen indikerer, at vejledningen er blevet godt modtaget. Proces Tak for opmærksomheden


Download ppt "Danish Emergency Management Agency Beredskabsplanlægning for pandemisk influenza DI seminar om beredskabsplanlægning og krisestyring, Industriens Hus,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google