Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 1 of 44 Vejforum 2012 Udpegning af sorte pletter på basis af Data fra Kørende Biler Niels.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 1 of 44 Vejforum 2012 Udpegning af sorte pletter på basis af Data fra Kørende Biler Niels."— Præsentationens transcript:

1 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 1 of 44 Vejforum 2012 Udpegning af sorte pletter på basis af Data fra Kørende Biler Niels Agerholm Adjunkt, Projektleder agerholm@plan.aau.dk

2 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 2 of 44 Vejforum 2012 Agenda Kort intro til sorte pletter Om projektet Metoden Floating Car Data Videnskabelig baggrund Datakilder Plan og status

3 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 3 of 44 Vejforum 2012 En sort plet: definition En lokalitet, der er mere uheldsramt end det skulle forventes, når der tages hensyn til vejindretning, udstyr & trafikmængder

4 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 4 of 44 Vejforum 2012 Hvorfor er sortpletudpegning og –forbedring vigtig? Trods markant forbedret trafiksikkerhed omkommer mere end 30.000 personer hvert år på de europæiske veje Sortpletforbedring er en af hjørnestenene i trafiksikkerhedsarbejdet Hvor det er gennemført, har det vist gode effekter

5 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 5 of 44 Vejforum 2012 Hvorfor er sortpletudpegning nødvendig? Sortpletudbedring – effekt Bedste bud95% konf. interval Personskade uheld-33%(-36;-30) Materielskadeuheld+0%(-27;+38) The Handbook of Road Safety Measures - Second Edition (2009)

6 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 6 of 44 Vejforum 2012 Behov for nye metoder Hvor dækkende er de officielle uheldsstatistikker? Store udsving fra land til land Mørketallet afhænger kraftigt af trafikanttypen Mørketallet er stort! En særlig dansk udfordring Dette er understøttet af mindre studier Uheldsregistrering i Danmark 19982007 Antal tilskadekomne Politi9,6606,897 Politi & Hospital46,07547,792 Politirapporteret andel 21%14%

7 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 7 of 44 Vejforum 2012 Behov for nye metoder Hvor dækkende er de officielle uheldsstatistikker? Store udsving fra land til land Mørketallet afhænger kraftigt af trafikanttypen Mørketallet er stort! En særlig dansk udfordring Dette er understøttet af mindre studier Uheldsregistrering i Danmark 19982007 Antal tilskadekomne Politi9,6606,897 Politi & Hospital46,07547,792 Politirapporteret andel 21%14% Men 2007 Cyklister6% Bløde trafikanter samlet set9%

8 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 8 of 44 Vejforum 2012 Behov for nye metoder? Mindre danske studier understøtter behovet for nye metoder Kun 10-12% af personskadeuheldene blev anmeldt Specielt kneb det med at registrere de unge tilskadekomne Ved en trad. sortpletudpegning blev kun 5/15 kryds udpeget både baseret på politi- og skadestueindberetninger En del sorte pletter registreres forkert, pga. den lave registreringsgrad (Andersen & Sørensen 2004; Jørgensen & Bach 2007; Bunton & Celis 2009))

9 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 9 of 44 Vejforum 2012 Hvad med hospitalsdata Lokalisering af uheld har sjældent prioritet Diverse systemer i regionerne Stadigt bagudskuende Måske en fremtidig mulighed?

10 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 10 of 44 Vejforum 2012 Metoden kort I princippet arealbaseret konfliktstudieteknik Baseret på Floating Car Data (FCD) Ideen er, at potentielle sorte pletter resulterer i mere markante opbremsninger end ellers Mange decelerationer på en lokalitet indikerer en sort plet Et mindre studie viser, at ryk (ændring i accelerationen) giver et mere klart billede En fremadskuende tilgang (man behøver ikke at vente på at ulykken er sket) Derfor nødvendig, hvis man vil nå 0-Visionen

11 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 11 of 44 Vejforum 2012 Udpegning af sorte pletter ved hjælp af GPS-data Aalborg Universitet, Trafikforskningsgruppen Finansieret af Det Frie Forskningsråd | Teknologi & Produktion November 2011 – Januar 2014 Projektleder: Niels Agerholm

12 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 12 of 44 Vejforum 2012 I princippet arealbaseret konfliktstudieteknik Inspireret af Svensson & Hydén 2006

13 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 13 of 44 Vejforum 2012 Konfliktindikator I princippet kan sammenstød undgås på 3 måder: Decelerere Accelerere Sideværts undvigelse Deceleration (og ryk) er i fokus: Intuitivt Kraftig svingning er svært at adskille fra ufrivillige svingning Støtte fra litteraturen: 72-98% af alle undvigelsesmanøvrer (Horst 1984, Hydén 1987, Hantula 1994, Nygård 1999)

14 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 14 of 44 Vejforum 2012 Floating Car Data Data fra kørende biler Lokalisering kan bestemmes af GPS og/eller GSM/GPRS netværk (mobilnet) Data kan indsamles med: On Board Units (ofte til forskning eller lignende) Smartphones Navigationsanlæg Enheder til flådestyring Etc.

15 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 15 of 44 Vejforum 2012 Decelerationer & Ryk HastighedAccelerationRyk v1 v2v2-v1 v3v3-v2(v3-v2)-(v2-v1) v4v4-v3(v4-v3)-(v3-v2) v5v5-v4(v5-v4)-(v4-v3) HastighedAccelerationRyk m/sm/s 2 m/s 3 12 0 10-2 6-4-2 7 1 5

16 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 16 of 44 Vejforum 2012 Hastigheder, Decelerationer & Ryk

17 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 17 of 44 Vejforum 2012 Speed, Decelerations, and Jerks Planlagt deceleration!!!

18 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 18 of 44 Vejforum 2012 Fund af tærskelværdier Der er tydelig forskel på Ryk (og evt. deceleration) afhængig af, om opbremsningen er frivillig eller ufrivillig Der er stor individuel forskel Der skal søges en model, der kan håndtere dette Mindst to mulige tilgange

19 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 19 of 44 Vejforum 2012 Løsning 1: finde knækket på en fraktil/Rykkurve

20 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 20 of 44 Vejforum 2012 Løsning II: finde forskelle på Ryk Inspireret af Bagdadi & Várhelyi 2012

21 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 21 of 44 Vejforum 2012 Videnskabelig Baggrund (Salusjärvi 1981) Nygård (1999) Svendsen et al. (2008) Bagdadi & Várhelyi (2011)

22 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 22 of 44 Vejforum 2012 Salusjärvi: På samfundsniveau Finland 1981 Undersøgte sammenhængen mellem hastighedsvariation og risiko Baseret på en række finske forsøg med hastighedsgrænser i perioden 1962 – 1978 Når gennemsnitshastigheden forøges, stiger hastighedsvariationen markant! Jo højere hastighedsvariation, des flere alvorlige uheld!

23 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 23 of 44 Vejforum 2012 Nygård Finland 1999 Målet var at finde alvorlige konflikter på baggrund af FCD 70 chauffører Hver kørte 50 km med GPS registrering og en en erfaren konfliktobservatør Sammenlignede størrelsen på Decelerationerne og Rykkene med konfliktobservationerne Fandt at Ryk gav den bedste sammenhæng Fandt at Ryk ifm. en alvorlig konflikt adskilte sig markant fra Rykket ved en frivillig opbremsning

24 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 24 of 44 Vejforum 2012 Svendsen et al. Danmark 2008 Data fra Spar På Farten (SPF) Testede Sort Plet identifikation i lille målestok Bekræftede Nygårds Ryk-baserede tilgang 94 chauffører, 1.097 Ryk Meget fokus på chaufførernes forskellige kørestil Fandt 12 lokaliteter med ≥ 4 Ryk Brugte lavfrekvent FCD (1 Hz) Han fandt også, at frekvensen påvirkede grænseværdierne markant

25 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 25 of 44 Vejforum 2012 Bagdadi & Várhelyi Snarere et input til metoden: Sverige 2011 Baseret på FCD fra ISA forsøget i Lund (1999-2001) Data fra 166 biler Spørgeskemadata (Bl.a. om uheldsdata) Fandt en sammenhæng mellem antallet af store Ryk og uheldsrisikoen Kørsel med mange Ryk forøgede risikoen med ca. 13% Dog usikkerhed om validiteten af dette

26 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 26 of 44 Vejforum 2012 Udvalgt datakilde ITS Platform

27 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 27 of 44 Vejforum 2012 ITS Platform Nordjylland 2010-2013 & mulig fortsættelse OBU, Backend Server og et antal Applikationer 420 biler Køre i > 1 – 1.5 år Skal gerne fortsætte på kommercielle vilkår efter 2013 www.itsplatform.dk Parkering Kørselslog Trafikinformation TrafikStatistik

28 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 28 of 44 Vejforum 2012 FCD from ITS Platform 10 Hz 420 biler Accelerationsdata Ca. 8-10 mia. accelerationsdata Aggregering vil være nødvendig

29 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 29 of 44 Vejforum 2012 Næste store opgave At adskille de ufrivillige ryk fra de frivillige & At tage hensyn til forskellige køremåder (måske) At skelne mellem ’rigtige’ konflikter og datafejl

30 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 30 of 44 Vejforum 2012 Eksempler på data og datafejl

31 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 31 of 44 Vejforum 2012 Antageligt konflikter

32 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 32 of 44 Vejforum 2012

33 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 33 of 44 Vejforum 2012

34 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 34 of 44 Vejforum 2012

35 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 35 of 44 Vejforum 2012 Forkerte observationer

36 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 36 of 44 Vejforum 2012 Bump er en udfordring

37 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 37 of 44 Vejforum 2012 Forkerte observationer

38 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 38 of 44 Vejforum 2012 Dårlig GPS data en anden

39 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 39 of 44 Vejforum 2012 Forkerte observationer

40 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 40 of 44 Vejforum 2012 Man kan godt bremse kraftigt uden at der er tale om et stort ryk

41 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 41 of 44 Vejforum 2012 Forkerte observationer

42 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 42 of 44 Vejforum 2012 Sammenfatning AAU udvikler et værktøj til udpegning af sorte pletter baseret på FCD Data er under indsamling Teori er indsamlet Principper for data er opstillede Storskalaanalyser pågår fra ultimo 2012

43 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 43 of 44 Vejforum 2012 Aalborg Universitet og trafiksikkerhedsforskning To forskningsprojekter med forskellige tilgange og samme mål: Baseret på Ryk fundet i FCD Baseret på vejkarakteristika

44 Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 44 of 44 Vejforum 2012 Tak Niels Agerholm Trafikforskningsgruppen Aalborg Universitet +45 61 78 04 55 agerholm@plan.aau.dk


Download ppt "Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 1 of 44 Vejforum 2012 Udpegning af sorte pletter på basis af Data fra Kørende Biler Niels."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google