Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBirthe Kvist Redigeret for ca. et år siden
1
www.regionmidtjylland.dkC Vidensbasering – ovenover og nedenunder Knud Ramian knudramian.pbwiki.com
2
2 ▪ www.regionmidtjylland.dk Indhold Hvad er der gang I I den store verden Rammer for succes Etik og realiteter
3
3 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er der gang i? Academia Industria New Public Management TQM Meta-analyser Akkreditering -standarder -kvalitetssikring SIP NIP God Social praksis MTV Guidelines Referenceprogrammer EBP- modeller og manualer Program-fidelity Practice guides Forskningsudnyttelse Ressourceudnyttelse Den danske kvalitetsmodel Caseformuleringer - programteori Outcome- resultater Produktivitet Vidensbaseret praksis -metode Best practice
4
Vidensbasering og alt det andet
5
5 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er FoU? " Skabende arbejde på systematisk grundlag med henblik på at øge den videnskabelige og tekniske viden, herunder viden vedrørende mennesker, kultur og samfund - samt udnyttelse af den eksisterende viden til at anvise nye praktiske anvendelser” OECD's Frascati manual 1993.
6
6 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er hovedopgaven? Brugerforskning Praksisforskning Beslutningstager forskning Disciplinforskning
7
7 ▪ www.regionmidtjylland.dk Professionelle videnskulturer Generaliseret viden Procesviden Personlig viden Værdi-baseret viden
8
8 ▪ www.regionmidtjylland.dk Praksisforskning i den store verden Practitioner research Practice research Scientist practitioner Real world research Insider research Practice based enquiry Collaborative action research network
9
Vidensbaseret arbejde er et godt samtalekøkken En beslutning om at afsætte ressourcer til planlagt og systematisk videnskabelse. Indret et køkken En løbende produktion, hvor nogen kan metoderne, kan igangsætte og vedligeholde. Find en kok Et engagement så alle deltager i planlægning og tilberedelse af retterne. Skærp appetiten En anvendelse til læring, dialoger og udvikling Nyd hyppigt maden med forskellige gæster
10
Niveuaer for vidensbasering Research light – de rapportfrie undersøgelser Kvalitetsudvikling – den løbende undersøgelse Intern evaluering Praksisudvikling Praksisforskning – de nærgående studier Research pro – når man går i byen
11
11 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er praksisforskning? ”Anvendelsen af forskningsinspirerede principper, designs, og dataindsamlingsmetoder i almindelig praksis for at kunne svare på spørgsmål som udspringer af praksis på måder, der informerer praksis” (Epstein, 2001)
12
12 ▪ www.regionmidtjylland.dk Projekter lykkes bedst, når der er Personale nok - helst mindst 2 Aftaler om tid og ressourcer Deltagelse i netværk /ekstern støtte Aftale om organisering Aftale om ledelsens opbakning Aftale om opmærksomhed fra andre Aftale om projektets synlighed i organisationen
13
13 ▪ www.regionmidtjylland.dk Planlægninger Faseplaner Milepælsplaner
14
14 ▪ www.regionmidtjylland.dk Projekt databasen 1.Protokol 2.Dagbog 3.Kildeoversigt 4.Dataoversigt 5.Datamatrix 6.Datasamlingen 7.Notesamlingen 8.Tekstskitser
15
15 ▪ www.regionmidtjylland.dk Matrixskrivning Undersøgelsespørgsmål Hypoteser/Delspø rgsmål Datakilde 1Datakilde 2ArgumenterSvar Konklusioner
16
16 ▪ www.regionmidtjylland.dk Patton: anvendelsesorienteret tænkning - tænk implementeringen ind fra start. Interessentengagement i planlægning Anvendelsestænkning fra start Anvendelse af den personlige faktor Interessent-analyse er vigtig Anvendelsesfokusering Brugerinddragelse i design Anvendelse er ikke rapportering
17
17 ▪ www.regionmidtjylland.dk Etiske overvejelser Lov om retsikkerhed, off. forvaltning, persondataloven De usynlige forudindtagelser? Ståstedsbias - Engagement - Interesser- Konflikter - Prioriteringer Generelle etiske retningslinjer Utilsigtede virkninger -skæve magtforhold - anonymisering God videnskabelig praksis Redelighed - God skik - Kollegial adfærd
18
18 ▪ www.regionmidtjylland.dk Insider positionen Vil forskerens relation til informanterne få informanten til at opføre sig anderledes? Vil forskerens forhåndsviden føre til misfortolkning af data eller til fejlagtige slutninger? Vil insider viden indebære antagelser, som gør at forskeren mister vigtig viden. Vil forskerens politik,loyalitet eller skjulte dagsorden føre til misfortolkninger. Vil forskerens moralske, kulturelle, eller politiske synspunkter føre til ubevidst datamanipulation?
19
19 ▪ www.regionmidtjylland.dk Kilder til bias Beskriv det engagement, der hænger sammen med denne undersøgelse. Er der usagte antagelser knyttet til køn, alder, race, status, politik? Hvor er magten placeret i relation til projektet, og hvor hører du til i magthierakiet? Tænk over dit personlige værdisystem og find områder, hvor du ved, at du er subjektiv i dine vurderinger, og hvor der er mulighed for at få resultater, du ikke bryder dig om. Beskriv mulige områder af rollekonflikt. Er der særlige situationer eller særlige mennesker som får dig til at føle dig usikker eller ængstelig? Vil undersøgelsen give dig vanskeligheder med særlige grupper eller personer? Hvem er “gate-keepers” i projektet. Hvad er deres interesser? Hvordan er deres indstilling til projektet. Det kan også handle om at du vil undgå situationer som er ubehagelige og søge situationer som vækker positive følelser. Zeni 2001
20
20 ▪ www.regionmidtjylland.dk Skyggeorganisationen Det tildækkede, det udiskuterede, det indiskutable og det unævnelige. (Insiderens styrke?) Forskningskulturen Personlig stil Hvad er hot og hvad er not? Hvad er du? Politik: Hvem har magt til at fremme eller stoppe projektet? Er der en usynlig organisation? (Fox, Martin & Green, 2007)
21
21 ▪ www.regionmidtjylland.dk Skyggeprojektet:Motivblandingen Ritual - Det må vi hellere, det plejer vi Taktik - Lad os nu se om hundred år Legitimering - det skal vi jo, det pynter Behov - vi har brug for viden
22
22 ▪ www.regionmidtjylland.dk Er viden magt? Ressourcekontrol (penge, ry,kontakter, færdigheder, teknologi) Ekspertise (metodisk kunnen, framing) Positionsmagt (skabe interne og eksterne successer, alliancer) Magtkampe mellem paradigmerne.
23
23 ▪ www.regionmidtjylland.dk Sundhedsskadelige virkninger og tilsætningsstoffer Ved overspisning kan man se følgende skader: Problem fiksering Metode fiksering Resultat fiksering Indikator dressur Fokus flytter Ressourcerøver Dekvalificering Politificering Ved underernæring kan man se følgende: Dødsfald Rutinisering, udbrændthed
24
Fire typer gryder til vidensbasering I Research light – de rapportfrie undersøgelser Kvalitetsudvikling – den løbende undersøgelse Praksisforskning – de nærgående studier Research pro – når man går i byen
25
25 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvilken projekttype? Beskrive: Udredninger Udforske: Behovs vurdering Vurdere:Evalueringer/ projektevalueringer Forklare: Resultat måling Forandre:Metode udvikling/implementering
26
Fire typer gryder til vidensbasering II Research light CIA-analyser* Audits* KRIF-analyser Termostatmålinger Kvalitetsudvikling Integreret dokumentation* Indikatormåling Praksisforskning Casestudier* Virkningsevaluering Survey-undersøgelser Research pro Ekstern evaluering - Brugerundersøgelser Storskalaforsøg* Kontrollerede forsøg
27
27 ▪ www.regionmidtjylland.dk Videnskabelig dokumentation Erkendelse fremlæggelse af udsagn om virkeligheden, Troværdighed der argumenterer for en (eller flere) påstand(e) om et fagligt problem med det formål at overbevise andre om at man har ret – ud fra de spilleregler og normer for overbevisende argumentation som paradigmet i fællesskabet anerkender som forpligtende. (Leif Becker Jensen, 2004 )
28
28 ▪ www.regionmidtjylland.dk Indsider forskning som aktionsforskning Rationelle forandringsprocesser Deltagende aktionsforskning Emanciperende aktionsforskning
29
29 ▪ www.regionmidtjylland.dk Metodeviden er hovedretten Metodeviden gør personlig, tavs, indforstået, utilgængelig og usynlig til fælles viden En metodebeskrivelse et nodesystem, der formidler musikken i et kendt sprog Forskrifter instrukser, vejledninger, referenceprogrammer, standarder, certificering, fidelity-scaling, handleplaner- og programteori* Efterskrifter: journaler, dagbog, cardex, checklister, virkningsevaluering*.
30
Dokumenterende viden er dessertbordet I Dokumenterende viden viser resultater, der retfærdiggører indsatsen Dækkes behovet? Opnåes målene? Formålet?* Hvilken funktion opnåes? Hvordan er situationen ændret? Hvilke ydelser ændres? Hvem er tilfreds med hvad?
31
31 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvilke slags resultater er der til dessert? II Resultater eller effekter? Hvad var målet? Erkendelse Forebyggelse Vedligeholdelse Udvikling Lettelse Anstændighed
32
Fire typer gryder til vidensbasering II Research light CIA-analyser* Audits* KRIF-analyser Termostatmålinger Kvalitetsudvikling Integreret dokumentation* Indikatormåling Praksisforskning Casestudier* Virkningsevaluering Survey-undersøgelser Research pro Ekstern evaluering - Brugerundersøgelser Storskalaforsøg* Kontrollerede forsøg
33
Uddrag fra Programteori for bostøtte til anorexi (Århus kommune) Kroppen regulerer ikke følelser ”Anorexi-projektet” Århus 2005 Mindske risiko for tilbagefald Stabiliserer vægten ….. Langsig-tede resultater Krops-bevidst- hed …… BrugerMassage ….. …… Krop og Fysik Sygdomser- kendelse Håb …….. brugerUndervisning om spisefor- styrrelser ……….. Psyko-edu- cation Måltid ved hvert besøg …… brugerSamtaler om kost Træning i alm. Spisning ……… Mad og spisning Kort-sigtede resul-tater Mål- gruppe AktiviteterKomponent
34
Programteori: Bostøtte til senhjerneskadede (Socialpsykiatrien Djursland) Selvværd Forebyggelse af kaos-tilstande Stabilisere livsmønsteret ….. Langsigtede resultater Accept på trods af.. …… BrugerRo i agression ….. …… Særlige samar- bejdsformer Tryghed Hurtig problem- løsning brugerVækning Påmindelser ……….. Telefon- kontakt Genoprette hverdagen …… brugerOprydning i kaos ……… Akut kompen -serende hjælp Kort-sigtede resul-tater Mål- gruppe AktiviteterKomponent
35
Kvalitetskrav til vidensbasering Er en integreret del af hverdagens rutiner Gør nytte for de, der samler og leverer oplysninger Har fokus på individuelle målsætninger og kerneydelser Omfatter både behov, metoder og resultater Benytter anerkendte/afprøvede metoder Respekterer flere perspektiver Sker på flere ambitionsniveauer Når det kan deles med andre
36
36 ▪ www.regionmidtjylland.dk Målbare resultater af vidensbasering? Et socialfagligt regnskab: Dokumentation af metoder og resultater til rekvirenter Igangsatte forsøg og udviklingstiltag Dialoger som fører til kompetenceudvikling og læring mellem aktørerne
37
37 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af tema-fokus og produkt? Valg af tema Hvad ved vi? Valg af fokus/fænomen Hvilken betydning har fokus? For hvem? Hvilken position ser vi fra? Hvad vil vi bidrage med? Hvad skal det ende med?
38
38 ▪ www.regionmidtjylland.dk Fordele og ulemper ved praksisforskning Kort afstand mellem teori og praksis= relevante forskningsspørgsmål Gennemskuer overflader, kender farbare veje, lettere adgang til relevante data Nærsynethed og manglende neutralitet Manglede reliabilitetet og validitet Mangler tid, rum og penge
39
39 ▪ www.regionmidtjylland.dk Stærk forskning Stiller klare spørgsmål Anvender passende metoder i forhold til spørgsm å let Underst ø tter svaret med evidens Dokumenterer foruds æ tninger og antagelser, procedurer Drager konklusioner i overensstemmelse med designet og datakvaliteten. (fra www.gao.gov/policy/10 1 4.htm)www.gao.gov/policy/10
40
40 ▪ www.regionmidtjylland.dk Kan praksisforskning gøre en forskel? Er vi blevet mere eller mindre sikre på det, vi troede? Er vi blevet klogere på det vi vidste? Har vi opdaget noget, vi ikke vidste? Har det rejst spørgsmål vi ellers ikke ville have stillet?
41
41 ▪ www.regionmidtjylland.dk Faser i metodeudvikling Udforskning Hvad er det, der foregår? Nyhedsforsøg Virker det? Demonstrationsforsøg Kan det anvendes? Acceptforsøg Skal vi indføre det? Kvalitetssikring Kan det blive ved?
42
42 ▪ www.regionmidtjylland.dk Forsknings-processen
43
43 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af legitimerings strategier Extern evaluering/ Storskalforsøg Praksisforskning Kvalitetsudvikling Research Light
44
44 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af spørgsmål Beskrivende spørgsmål Udforskende spørgsmål Forklarende spørgsmål Forandrende spørgsmål
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.