Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

(E) Skandinaviska metoder för innovativt lärande (Europa)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "(E) Skandinaviska metoder för innovativt lärande (Europa)"— Præsentationens transcript:

1

2 (E) Skandinaviska metoder för innovativt lärande (Europa)

3 Program for opstartsworkshop i SMILE- projekterne Kl. 12.30 – 13.30 Introduktion til SMIL(E) Kl. 13.30 – 14.00 Kaffe og brød/frugt Kl. 14.00 – 15.30 Arbejde i projektgrupperne

4 KASK – Interreg IV Øresund Kattegat Skagerrak

5 Baggrund for SMIL(E) Science kommune Naturfagsstrategi Div. projekter Sammenhæng Rekruttering

6 Vision for SMIL(E) Tidligere har Sverige, Norge og Danmark arbejdet nationalt med problematikkerne omkring naturvidenskab. Med SMIL(E) projektet vil vi: Skabe en fællesplatform for regionen for at vi sammen kan arbejde mod at udvikle optimale løsninger inden for den samme problematik At øge rekrutteringen til de naturvidenskabelige uddannelser

7 Projektorganisation Leadpartner (Halmstad Kommune) Projektleder (Sverige)Økonom (Sverige)Kommunikatør (Danmark) National koordinator Norge Torgeir Selle National koordinator Sverige National koordinator Danmark Skoleafdelingen/NVH Grænseregional arbejdsgrupper 1.IT 2.Samarbejdet m. Skolen, erhvervet og uddannelser 3.Udvikling af metoder, materialer og miljøer

8 Projektorganisation i Silkeborg Koordinator Pia Kløjgård Jensen Projektledere: Lars Bo Nielsen, Lars Nygaard og Steen Demuth Grænseregionale arbejdsgrupper: IT Udvikling af metoder, materialer og miljøer Sammenhæng m. skole- erhverv – uddannelse

9 Silkeborg projekter Kreative læringsmiljøer Naturvidenskabelige arbejdsmetode ved brug af Lego IT i kommunikation i matematikundervisningen Teknologi- og Virksomhedskoordinator Digitale læringsmidler til Forsyningsvirksomhederne Trykfølsomme skærme

10 Fælles indhold - mål Kvalitet i projektarbejdet Genusperspektivet/køn

11 Kvalitet Tilfører undervisningen værktøjer, der gør børnene aktivt lærende At turde tænke nyt samtidig med at vi befinder os i det kendte miljø Bæredygtige resultater

12 Pige/drengproblematikken Hvordan vil man i projektet arbejde med spørgsmålet? Hvilket perspektiv arbejder man ud fra? Hvordan gik det så? Følgeforskning

13 Pige/dreng- problematikken(genusperspektiv et) Piger er ikke mere stille end drenge men det tror læreren (artikel folkeskolen.dk d. 17. januar 2011, lektor v. Institut for psykologi og udd. Forskn. Jo Krøjer) Larmende drenge og stille piger er en stereotyp kønsforestilling fra mange læreres side Vi er i gang med at cementere et billede af drengene som skoleuegnede. For 100 år siden mente man, at intellektuel koncentration ikke var for kvinder ROSE-undersøgelsen, 2004 - har fokus på unges interesser for og holdninger til naturvidenskab, teknologi og naturfagsundervisningen. I Danmark har 537 elever fra 9. klasse på 30 skoler har besvaret Rose-skemaet.

14 Rose-undersøgelsens resultater

15 Forskelle

16

17 Tidsplan 2011 Forår OpstartInfomøde 17. jan Opstarts workshop uge 8, planlægning af foråret Science Camp 11-12 April Halmstad 2011 Efterår Kompetenceudvikling og status 2012 ForårPlanlægningScience Camp i Norge 2012 EfterårAfprøvning 2013 ForårUdvikling og justering af koncepter Science Camp i DK/NVH 2013 EfterårImplementering og udbredelse

18 Aktiviteter

19 JobskuggningScience camps Formidling Grænseregional arbejdsgrupper Fælles

20 Science Camp den 11-12/4 Halmstad, Sannarps-gymnasiet, Halmstad Galaxen Afgang d. 11. april kl 05.00 fra Silkeborg Hallerne Hjemkomst d. 12. april kl. ca. 24.00, Silkeborg Hallerne Overnatning på Hotel Arena, Halmstad

21 Program Science Camp 11. April Kl. 13.00Indledning Kl. 14.005 korte oplæg Kl. 16.00Italiensk buffet Kl. 17.30Workshops Kl. 19.00Slut

22 Program for Science Camp D. 12. april Kl. 8.30Indledning Kl. 9.30Pause Kl. 10.00Forelæsning om Genus Kl. 11.00Forelæsning om læringsstudier Kl. 11.30SMILE’s digitale platform Kl. 12.00Frokost Kl. 13.00Grænseregionale arbejdsgrupper Kl. 14.30Pause KL. 15.00Fortsættelse af arbejdet Kl. 16.00Slut

23 Forskellige projekt aktiviteter Kompetenceudvikling Investeringer Afprøvning Udvikling Samarbejde med svenske skoler Forankring af resultater Møder Camps

24 Samarbejdspartnere Skoler i Silkeborg Kommune Silkeborg Lærerseminarium Virksomheder Ferskvandscentret, Skoletjenesten Skoler i Halmstad Høgskolan i Halmstad Grænseregionale arbejdsgrupper

25 Forventninger Mål Følge den overordnede planlægning – kendskab Aktiv deltagelse i projektgruppen

26 Mål Projektgruppernes primære mål er opgaven: Udvikle digitale lærermidler Udvikle innovative læringsmetoder Udvikle af matematikundervisningen v. brug af LEGO, Udvikle kommunikation i matematikundervisningen ved brug af IT Udvikle nye interaktionsformer Samarbejdsprojekter med virksomheder

27 og Møder med kollegaer, seminariet, projektgruppen, svenske/norske kollegaer Være opsøgende om nye tiltag inden for projektets tema Bidrage til at projektet bliver formidlet til andre kollegaer og skoler Holde sig orienteret om hele projektet ud fra materiale og informationer

28 Projektleder Projektlederens rolle er at fastholde de overordnede rammer for projektet, herunder økonomi, tid og planlægning Indkalder og er referent til projektmøderne Er tovholder mellem eksterne samarbejdspartnere og projektgruppen Koordinerende i forhold til formidling Projektlederen er ikke planlægger

29 Oplæg til gruppemøderne Præsentation af projektdeltagerne Forventninger til SMILE-projektet Planlægning af foråret Forventninger til projektarbejdet Kommunikation i grupperne

30 Kontakt/wiki www.kasktimer.pbworks.com Mobilnr.: Pia Kløjgård Jensen: 24986542 Steen Demuth: 29656534 Lars Bo Nielsen: 20354085 Lars Nygaard: 20904657


Download ppt "(E) Skandinaviska metoder för innovativt lärande (Europa)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google