Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Afsenderens eget univers er - naturligt nok - udgangspunkt når budskaber skal formidles. Afsenderens univers er – foruden en masse viden - fyldt med: Afsenderen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Afsenderens eget univers er - naturligt nok - udgangspunkt når budskaber skal formidles. Afsenderens univers er – foruden en masse viden - fyldt med: Afsenderen."— Præsentationens transcript:

1 Afsenderens eget univers er - naturligt nok - udgangspunkt når budskaber skal formidles. Afsenderens univers er – foruden en masse viden - fyldt med: Afsenderen baserer sit budskab på de facts, hun anser for centrale Detaljer Kæpheste Yndlingseksempler

2 Men modtagerens univers er fyldt med konkrete erfaringer, holdninger og problematikker. Modtageren søger i det afsendte budskab ofte: Løsninger Bekræftelse Overblik Modtageren tilpasser budskabet til sin konkrete virkelighed

3 Afsenders universModtagers univers Navire?

4 Indledning på indlægssedlen i en pakke p-piller af mærket Eugynon, Microgyn eller Neogynon: ” P-piller opdeles i: Kombinationspiller. Sekvenspiller. Begge former indeholder 2 slags hormonlignenede stoffer, nemlig et østrogent og et gestagent. I kombinationspillerne indeholder alle piller begge stoffer. I sekvenspillepakningerne findes dels piller med kun østrogen og dels piller med både østrogen og gestagen. Både kombinationspillen og sekvenspillen forebygger svangerskab, først og fremmest fordi de hindrer ægløsningen. Tages p-piller som angivet i vejledningen, opnås en sikkerhed mod graviditet, der langt overgår sikkerheden ved andre metoder. Sekvenspiller er ofte lidt mindre sikre end kombinationspiller. Eugynon, Neogynon, Miocrogyn er kombinationspiller”

5 Der er en udbredt forestilling om bestemt rækkefølge i formidling: 1)Give modtageren den nødvendige viden 2)Ud fra den nye viden ændrer han holdninger 3)De nye holdninger får ham til at ændre adfærd Men ofte er det lige omvendt!

6 ’Kill your darlings’! eller Tøm ikke dit hoved for viden! Eller Find dit fokus!  Tænk over: hvor få detaljer behøver du at formidle for at modtageren forstår pointen?

7 Formidling handler om at du præsenterer faglig viden og faglige problemstillinger, struktureret ud fra hvad der er vigtigt for din modtager Formidling skal være så klar og forståelig at din modtager umiddelbart kan handle på det!


Download ppt "Afsenderens eget univers er - naturligt nok - udgangspunkt når budskaber skal formidles. Afsenderens univers er – foruden en masse viden - fyldt med: Afsenderen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google