Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Case
2
Indsamling af data fra Survey Xact
8
Logo case Hvilken betydning har alle egenskaber tilsammen på vurderingen af et logo? Hvilke har størst betydning? Hvor mange svarer helt enig både på egenskab x og på egenskab y? Er vurderingen på to egenskaber lineært forbundne? Hvilken betydning har egenskab x på den sam-lede vurdering af et logo? Er to eller flere logoer forskellige på egenskab x? Er vurderingen på egenskab x forskellig fra ”neutral”, når der tages højde for usikkerheden? Hvor sikre kan vi være på dette? Hvad er den gnsn. værdi på egenskab x? Hvordan er svarfordelingen på egenskab. x?
9
Opstilling af analyseplan
En analyseplan omfatter Den bør indgå som en del af planlægningen
10
Case: Logoundersøgelsen Analyseplan
Besvarelse af undersøgelsens hovedspørgsmål
11
Case: Logoundersøgelsen Frekvenstabel
12
Logo case Analyseplan
13
Logo case Deskriptiv analyse
Krydstabellen viser antal observationer for alle kombinationer af udfald for hver af de to variable De væsentligste begreber ved læsning af krydstabeller er vandret procentberegning lodret procentberegning total procentberegning statistisk (u)afhængighed
14
Eksempel på krydstabel Logo-undersøgelsen
15
Eksempel på krydstabel Logo-undersøgelsen
Hvordan læses denne tabel? Vi har brug for en relativ betragtning. Derfor beregnes %. Vandret%, lodret% eller total%? Her: Vandret%, fordi...?
16
Hvornår bruger man vandret vs. lodret procentberegning?
Der er ofte en naturlig retning for, hvordan tabellen skal tolkes Det kan hænge sammen med, hvilken variabel, der kan siges at være givet på forhånd og hvilken, der er betinget heraf Procentberegningen sker med den givne variabel som betingelse I eksemplet: Kundeforhold er givet på forhånd, vurdering af logo følger deraf. Næppe omvendt!
17
Eksempel på krydstabel Logo-undersøgelsen
Mere end 50% blandt kunder er enige i, at der er tale om et godt logo? Den tilsvarende andel blandt ikke-kunder er ca. 30% Der er noget der tyder på, at man vurderer sin egen butiks logo højere end andre butikkers? Men kan det ikke skyldes tilfældigheder?
18
Eksempel på krydstabel Logo-undersøgelsen
Vi har brug for at kunne skelne mellem tilfældige afvigelser og afvigelser, der er så store, at det er usandsynligt at de skyldes tilfældigheder. Hertil anvendes et statistisk test, der bygger på -fordelingen Det kaldes -test for uafhængighed og det har i tidligere lært om i statistik Det vender vi tilbage til
19
Logo case Deskriptiv analyse
20
Logo case Deskriptiv analyse
21
Logo case Profilanalyse
Sammenligning af de 11 logoer på alle egenskaber og al-i-alt-vurdering og grafisk fremstilling af et ”snake-plot” Data restruktureres Procedure COMPARE MEANS med LOGO som gruppevariabel
22
Logo case Profilanalyse
23
Logo case Profilanalyse
24
Case: Logoundersøgelsen Analyseplan
Besvarelse af undersøgelsens hovedspørgsmål Analyseenhed (case): Respondent
25
Case: Logoundersøgelsen Analyseplan
Besvarelse af undersøgelsens hovedspørgsmål
26
Case: Logoundersøgelsen Analyseplan
Besvarelse af undersøgelsens hovedspørgsmål Analyseenhed (case): Respondent
27
Er vurderingen af Aldis logo overvejende positiv eller negativ?
Anvendelse af T-test ved test af hypoteser om middelværdien ved en enkelt stikprøve Analyseenhed (case): Respondent
28
Sammenligning af to populationer: skema og web-baseret
De to stikprøver er statistisk uafhængige Konstruktion af en grupperingsvariabel: systemvariablen $casenum Sammenligninger ved hjælp af tabelanalyse Sammenligninger af middelværdier Sammenligning af hyppigheder
29
Sammenligning af to populationer: skema og web-baseret
Konstruktion af en grupperingsvariabel: systemvariablen $casenum IF ($casenum le 81)gruppe=1. IF ($casenum gt 81)gruppe=2. VALUE LABELS gruppe 1 'Skema-baseret' 2 'Web-baseret'. exe. FREQUENCIES VARIABLES=gruppe /ORDER= ANALYSIS .
30
Sammenligning af to populationer: skema og web-baseret
Sammenligninger ved hjælp af tabelanalyse Sammensætning på køn, alder og køn x alder Sammenligning af vurdering af logo Kunderelation
31
Sammenligning af to populationer: skema og web-baseret
Sammenligninger af middelværdier i to uafhængige stikprøver
32
Sammenligning af to populationer: skema og web-baseret
Sammenligning af hyppigheder: sammensætning på køn kodning 1=mand, 2=kvinde
33
Er der sammenhæng mellem alt-i-alt vurderingen af Aldi's logo og kundestatus?
Anvendelse af independent samples T-test ved test af hypoteser om to middelværdier
34
Case: Logoundersøgelsen Analyseplan
Besvarelse af undersøgelsens hovedspørgsmål
35
Er der væsentlig forskel mellem vurderingen af Aldis og Dagli'Brugsens logoer?
Anvendelse af T-test ved test af hypoteser om to middelværdier ved parvist sammenhørende observationer
36
Er der væsentlig forskel mellem vurderingen af Aldis og Dagli'Brugsens logoer?
Anvendelse af T-test ved test af hypoteser om to middelværdier ved parvist sammenhørende observationer
37
Case: Logoundersøgelsen Analyseplan
Bemærk: Vi antager, at der er uafhængighed inden for en respondents vurderinger.
38
Er der generelt sammenhæng mellem alt-i-alt vurderingen af logo og kundestatus?
39
Er der generelt sammenhæng mellem alt-i-alt vurderingen af logo og kundestatus?
40
Anvendelse af ANOVA til test af hypoteser om to eller flere middelværdier ved uafhængige stikprøver
Hypotesen, der testes:
41
Anvendelse af ANOVA til test af hypoteser om to eller flere middelværdier ved uafhængige stikprøver
42
Anvendelse af ANOVA til test af hypoteser om to eller flere middelværdier ved uafhængige stikprøver
43
Anvendelse af ANOVA til test af hypoteser om to eller flere middelværdier ved uafhængige stikprøver
44
Anvendelse af ANOVA til test af hypoteser om to eller flere middelværdier ved uafhængige stikprøver
Konklusion: Forskellene er statistisk signifikante Men næppe praktisk relevante En mere fuldstændig model ville inkludere andre faktorer, fx logoet selv Hermed bevæger vi os mod flersidet variansanalyse (med repeated measurements)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.