Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Problemorienteret Projektmetode

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Problemorienteret Projektmetode"— Præsentationens transcript:

1 Problemorienteret Projektmetode
1.sem. 2008 CHJ-08

2 3. Problemformulering : workshop 4. Operationalisering
5 forelæsninger 1. Problemorienteret projekt : begreber og sammenhæng 2. Problemformulering 3. Problemformulering : workshop 4. Operationalisering 5. Formalia, vejlederfunktion, gruppearbejde, eksamensforløb CHJ-08

3 Anvendt litteratur - Olsen, Poul Bitsch & Kaare Pedersen (2003): Problemorienteret projektarbejde - en værktøjsbog. Roskilde Universitets Forlag. - Olsen, Jan Brødslev & Lisbeth W. Sørensen (1995): Problembaseret indlæring- en introduktion. TNP-serien nr.34. Aalborg Universitetsforlag. - Reinecker, Lotte & Peter Stray Jørgensen (2000) : Den gode opgave – opgaveskrivning på videregående uddannelser. Samfundslitteratur. - Reinecker, Lotte,Th. Harboe & Peter Stray Jørgensen (2005): Vejledning – en brugsbog for opgave- og specialevejledere på videregående uddannelser. Forlaget Samfundslitteratur. CHJ-08

4 begreber og sammenhæng
1. kursusgang begreber og sammenhæng CHJ-08

5 Forskellige typer projekter :
emneorienteret projekt : man svarer ikke nødvendigvis til en problemstilling, man kommer ikke nødvendigvis til en konklusion. Fokus på viden. problemorienteret projekt : se videre det beskrivende projekt : hvad el. hvilke ? det årsagssøgende projekt : hvorfor ? - referat projekt : ren tekstreproduktion (vidensniveau) bearbejdet referat projekt : tekstreproduktion + egne eksempler og evt. sammenstilling af teorier (vidensniveau  forståelsesniveau) bearbejdet projekt : egne eksempler + sammenstilling af teorier ( forståelsesniveau) analyse projekt : teoretisk materiale anvendt til at forstå/forklare en given empirisk virkelighed (anvendelse og analyse niveau) syntese projekt : selvstændige tekster som bygger på egne analyser (syntese niveau, evt. vurderingsniveau) CHJ-08

6 Generelle overvejelser om problemorienteret projektarbejde som indlæringsform
• en arbejds- og læringsproces • et supplement til andre undervisningstyper • en faglig og social udfordring  selvstændighed , ansvar, engagement en tankegang forskellige synsvinkler PBL : problembaseret lærning . Projekt (1.sem., 5.sem., BA projekt, speciale ) . Synopsis (2. og 4.sem. ) CHJ-08

7 Blooms taksonomi 5. syntese 4. analyse 3. anvendelse 2. forståelse
6. vurdering 5. syntese 4. analyse 3. anvendelse 2. forståelse 1. viden stigende erkendelsesniveau CHJ-08

8 I skal lære at : være kritiske kunne skelne tage stilling analysere
argumentere på et videnskabeligt grundlag Olsen (1995) : 8 CHJ-08

9 Den videnskabelige genre er :
’dokumentation af en undersøgelse af et fagligt relevant problem ved brug af fagets begreber, teorier og metoder med det formål at overbevise en fagfælle om rigtigheden af undersøgelsens resultater og konklusion i en fremstilling som er acceptabel i det faglige diskursfællesskab.’ dokumentation af en undersøgelse af et fagligt relevant problem ved brug af fagets begreber, teorier og metoder med det formål at overbevise en fagfælle om rigtigheden af undersøgelsens resultater og konklusion i en fremstilling som er acceptabel i det faglige diskursfællesskab. Rienecker et al. (2005) :40 CHJ-08

10 Fokus på : • viden + ikke-viden, (huller i viden)
Problemorienteret projekt Fokus på : • viden + ikke-viden, (huller i viden) • det der umiddelbart ikke kan forstås, forklares • et særligt og afgrænset spørgsmål +  hvad er relevant/irrelevant til besvarelse • forståelseshorisont Fagligheder : redskaber : fagets begreber, teorier og metoder Færdigheder : brug af fagets begreber, teorier og metoder på et analytisk niveau Formidling : akademiske videnskabelige krav CHJ-08

11 Karakteristika ved problemorienteret projekt
erkendelsesproces evt. undren en problemstilling en problemformulering svar til problemform. evt. løsning - forskningsproces - fremstillingsproces Projektarbejde bliver til et problemorienteret projektarbejde fordi gruppen reelt orienterer sig imod at finde, præcisere, analysere og løse problemstillinger. (Olsen & Pedersen (2004): 14) CHJ-08

12 Elementer i 1.sem. projekt :
Introduktionproblemformulering Metode Empiri Teori Analyse Konklusion Procesbeskrivelse CHJ-08

13 1- introduktion  problemformulering : 2. kursusgang
CHJ-08

14 2.metode Empiriske overvejelser
Teoretiske overvejelser ( videnskabsteoretiske og metodiske overvejelser) Analysens overordnede struktur CHJ-08

15 Reinecker & Stray Jørgensen(2005) : 45
CHJ-08

16 3. Empiri - materiale som er genstand for undersøgelse ( iagttagelser, data, udsagn, tekster, kilder..) og som der kan/skal refereres til. - indsamling af empiri (videnskabsteoretisk og fag-teoretisk fundament)+ valg og fravalg - genre ---> kommunikative formål og trækstruktur afsender/modtager situationel kontekst Kan problemformuleringen besvares ? CHJ-08

17 4 . Teori ’system af antagelser inden for et fagområde som kan beskrive, forklare og forudsige fagets fænomener og som danner forståelsesramme/r for faget.’ (Reinecker & Jørgensen, 2000: 208) teori er fagets redskab til at undersøge empiri med .  teori hjælper til at forholde sig videnskabeligt til problemformulering I skal have afklaret hvilke teoretiske rammer projektet placeres i. teorivalg (evt.fravalg) skal motiveres og begrundes på baggrund af empiri og problemformulering. I skal forholde jer kritiske til teoriens forudsætninger, anvendelsesområde og holdbarhed . kan problemformuleringen besvares? CHJ-08

18 5. Analyse dokumentere analysere argumentere vurdere
problemformulering skal besvares, ved inddragelse af empiri og brug af teori. kan problemformuleringen besvares ? CHJ-08

19 teori Problem- formulering empiri analyse CHJ-08

20 6. Konklusion - korærens problemformulering / konklusion (obs ! Intet nyt !) er problemformuleringen besvaret ? alle delkonklusioner samles op selvkritik : validitet (gyldighed) og reliabilitet (pålidelighed) diskuteres evt. en perspektivering CHJ-08

21 7. Procesbeskrivelse vurdering af det færdige arbejde: jf. et godt projekt vurdering af arbejdsforløbet (en logbog anbefales ) redegørelse for de vanskeligheder som gruppen har mødt og hvordan den har løst dem . beslutningsprocessen : hvad ? hvornår? af hvem ? hvad har gruppen lært : fagligt ? sagligt? socialt? hvad kan gruppen bruge næste gang og hvad kan forbedres ? etc… alle i gruppen er ansvarlige for dette afsnit min.2 sider / maks.5 sider CHJ-08

22 Et godt projekt en præcis og afgrænset problemformulering
sammenhæng problemform./teori/empiri/analyse/konklusion struktur: logisk fremstilling og overblik dokumentation, analyse, argumentation, + løbende kritik / vurdering format + referencer, notationer, citater stil + grammatisk + idiomatisk korrekt CHJ-08

23 Hvorfor er projektet mislykket ?
problemformuleringen er for bred og upræcis manglende sammenhæng problemformulering / empiri manglende sammenhæng problemformulering / teori manglende sammenhæng empiri / teori manglende sammenhæng problemformulering /konklusion forklaringer og argumentationen er ikke underbygget teorivalg og -vurdering mangler empirivalg og -vurdering mangler forveksling personlig mening / at være synlig og vurderende CHJ-08

24 et projekt kan indeholde : 1. Forside + ark 2. indholdsfortegnelse
3. indledning: emne ---> problemfelt --> problemform./hypoteser 4. metode : - empiriske+ teoretiske overvejelser - præsentation af analysedele 5. redegørelse for empiri 6. redegørelse for teori 7. analysedele: dokumentation/analyse/ argumentation/vurdering/ løbende svar til problemformulering. 8. konklusion,evt. perspektivering 9. Bibliografi 10. bilag evt 11. procesbeskrivelse CHJ-08


Download ppt "Problemorienteret Projektmetode"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google