Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBo Bonde Redigeret for ca. et år siden
1
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Af Rikke Schultz
2
Sandhedsværdi Det vigtigste ved en undersøgelse er, at det er muligt for andre at vurdere sandhedsværdien af den Det forudsætter: Præcist undersøgelsesdesign baseret på en velbeskrevne metode Overskueligt datamateriale Gennemskuelige analyser At det er muligt for andre at efterprøve konklusioner
3
Tolkning af (interview)data
Tolkning på 3 niveauer: Selvforståelse (respondenter som validator) Common sense :Hvad udsiger udsagnet om fænomenet :Hvad udsiger udsagnet om respondentens forhold til fænomenet (almen forståelse som validator) Teoretisk tolkning (andre forskere som validatorer)
4
Tolkning af (interview)data
Troværdighed: 2 perspektiver på respondenten som ”sandhedsvidne” (reliabiliteten) Respondenten som informant Respondenten som repræsentant
5
Afprøvning Gyldighed – svarer undersøgelsen på det spørgsmål, der er rejst. Er der f.eks. væsentlige spørgsmål, der ikke er undersøgt? Validering mellem forskere og interviewpersoner Validering mellem forskere og fagfolk
6
Det kritiske perspektiv
7
Kritik af metode Repræsentativitet Anvendelse af teori
Relevante hypoteser Kritik af analysemetode
8
Standardafvisninger af spørgeskemaundersøgelser
Manglende repræsentativitet i udvælgelse Dårligt formulerede spørgsmål Usikkert hvordan respondenten tolker spørgsmålet i forbindelse med besvarelsen Manglende dybde
9
Tre standardafvisninger af kvalitative interviews:
For få interviewpersoner Ledende spørgsmål Subjektive tolkninger Ifølge Steinar Kvale er problemet oftest det modsatte …
10
Husk Husk af beskrive og begrunde metode
Husk at forholde jer kritisk til egen metode: Hvor troværdig er undersøgelsen Hvor gyldig er undersøgelsen
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.